یک ماه و نیم است که بازار ارز با تغییر قیمت همراه شده این درحالی است که بازار مسکن از این قافله عقب مانده و کماکان با رشد سرسام آور قیمت دست به گریبان است. به عقیده برخی ها این بازار در حال تجربه رکود تورمی است و همزمان با کاهش معاملات، رشد قیمت را تجربه می کند.

بازار مسکن به عنوان یکی از مهم ترین بازار های اثرگذار بر اقتصاد کشور شناخته می شود که در طی سال های اخیر با افت و خیز های زیادی همراه بوده است. این روز ها به رغم این که عرضه مسکن روندی نزولی در پیش گرفته تقاضا برای مسکن زیاد شده است، عملی که در نهایت در قالب رشد سرسام آور قیمت خود را نشان داده است. طی سه ماه اخیر، زمانی که رشد ناگهانی قیمت ارز همه نگاه ها را به سمت خود کشاند، مسکن در کشور علی الخصوص در تهران رشد قیمت را تجربه کرد این درحالی است که با ارزان شدن دلار، مسکن ارزان نشد و پیوسته متقاضیان مسکن ناگزیرند پول زیادی را برای خرید ملک کنار بگذارند. بنابراین به واسطه گران شدن ارز، مسکن گران شد اما با ارزان شدن دلار، قیمت مسکن پایین نیامد و در حال حاضر در یک رکود تورمی به سر می برد.

به رغم این که آمار ها نشان می دهد قیمت مسکن رشد زیادی را تجربه کرده است، حجم معاملات در مقابل، افت بسیار زیادی را شاهد بوده که همین امر سبب می شود وضعیت بازار مسکن را با رکود تورمی گلاویز بدانند. همزمان با رشد قیمت مسکن، فروشندگان پیوسته عرضه واحد های مسکونی را به تعویق می اندازند و در تلاشند با احتکار مسکن، رسیدن به سود های بالاتر را برای خود تضمین کنند.

میانگین قیمت فروش واحد های مسکونی به ازای هر متر مربع در تهران ۸ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان برآورد شده است که این رقم نسبت به ارقام دو ماه گذشته رشد ۶٫۴ درصدی را تجربه کرده و در مقایسه با اعداد ثبت شده برای سال گذشته رشد ۸۳٫۵ درصدی را نشان می دهد. میزان خانه های خرید و فروش شده در آبان ماه امسال نیز  هزار و ۴۰۰ فقره بوده است که حاکی از کاهشی چشمگیر است.

۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خالی در کشور وجود دارد با این وجود رشد قیمت در تمام نقاط کشور به ویژه تهران کاملا مشهود است.

با رشد قیمت و گران شدن بی مهابای مسکن حتی به واسطه تسهیلات بانکی هم نمی توان در راستای خرید مسکن گام برداشت، به عبارتی رشد قیمت مسکن به گونه ای بوده که با کمک گرفتن از این وام ها بخش اندکی از ارزش مسکن را می توان تأمین کرد.

برخی عنوان می کنند مهم ترین روشی که می تواند شرایط بازار مسکن را بهبود ببخشد اختصاص وام مسکن به ساخت خانه های مسکونی و رونق بخشیدن به قسمت تولید است این درحالی است که اگر وام را در اختیار متقاضیان و خریداران قرار دهند با اوج گرفتن تقاضا قیمت مسکن از آن چه هست بیشتر می شود.

  • منبع خبر : تی نیوز