به عقیده برخی کارشناسان حوزه مسکن، یکی از روش هایی که می تواند دست دلالان را از بازار مسکن کوتاه کند، ورود این بازار به دوران رکود است.

آمار ها نشان می دهد بازار مسکن در حال تجربه دوران جدیدی است که از آن به عنوان دوران رکود تورمی یاد می شود. از مقایسه بازار مسکن با دیگر بازار های سرمایه ای کاملا مشهود است که مسکن در وضعیت خوبی قرار ندارد. رشد قیمت در برخی مناطق به گونه ای بوده که تهیه مسکن برای بسیاری از متقاضیان دشوار و سخت شده است. با این وجود برخی از مشاوران املاک به آینده امیدوارند و متعادل شدن قیمت مسکن به واسطه ارزان شدن دلار و سکه را نوید می دهند.

بر اساس آن چه رسما از سوی بانک رسمی گزارش شده است متوسط قیمت فروش مسکن به ازای هر متر مربع در آبان ماه سال جاری با رشد ۶٫۴ درصدی در مقایسه با مهرماه همراه بوده است. میانگین قیمت مسکن در پایتخت در آبان ماه امسال ۹ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان گزارش شده حال آن که این رقم در مهرماه ۸ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان بوده است.

مقایسه قیمت مسکن در آبان ماه امسال و سال گذشته از رشد ۹۰٫۹ درصدی که معادل ۴ میلیون و ۸۰۹ هزار تومان است حکایت دارد. بیشترین رشد قیمت مسکن متعلق به منطقه ۵ تهران بوده که اتفاق تازه ای نیست و آمار ها نشان می دهد طی ماه های متوالی این منطقه صدر نشین جدول رشد قیمت مسکن بوده است. رشد قیمت مسکن در این منطقه از تهران ۱۲۰ درصد برآورد شده است. متوسط قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در منطقه ۱۹ تهران ۴ میلیون و ۶۱ هزار تومان گزارش شده که کمترین قیمت در تهران را به نام خود زده است. قیمت مسکن در مهرماه امسال ۸ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان بوده و در مقایسه با شهریور ماه، ۶٫۳ درصد رشد را تجربه کرده است. در یک ماه گذشته گران ترین و ارزان ترین قیمت ها به نام منطقه یک با ۱۸ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان و منطقه ۱۸ با ۳ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان ثبت شده است. در این میان مناطقی که میانگین قیمت اعلام شده برای آن ها از متوسط قیمت مسکن در تهران بیشتر بوده است عبارت اند از: منطقه ۴، ۱، ۳، ۵، ۶ و ۲٫

تعداد واحد های معامله شده در آبان ماه سال جاری در تهران، ۶ هزار و ۸۵۵ واحد اعلام شده که بیشترین فروش مربوط به خانه هایی با سقف ۵ سال ساخت بوده است. سهم این نوع واحد های آپارتمانی از کل معاملات انجام شده در تهران به ۴۴٫۰ درصد می رسد. این رقم در مقایسه با عدد ثبت شده در آبان ماه سال گذشته از کاهشی ۳٫۲ درصدی حکایت دارد. در مقابل خانه هایی که عمر بنای آن ها ما بین ۶ تا ۱۰ سال و همچنین بالای ۱۵ سال می بوده است با رش حجم معاملات همراه بوده اند.

گزارشات منتشر شده، حجم معاملات مسکن را بر اساس منطقه نیز نشان می دهند. نتایج چنین گزارشاتی حاکی از آن است که بیشترین تعداد مبایعنامه مربوط به منطقه ۵ بوده به طوری که سهم این منطقه از کل معاملات مسکن، ۱۵٫۷ درصد می باشد. تعداد مبایعنامه های تنظیم شده در منطقه ۲ و ۴ تهران نیز سهم زیادی از کل معاملات مسکن را از آن خود ساخته اند به گونه ای که سهم آن ها به ترتیب ۹٫۴ و ۸٫۸ درصد عنوان شده است. پس از آن مناطق قید شده، به ترتیب مناطق ۱۰، ۱۴، ۷، ۸، ۱، ۱۵ و ۳ قرار دارند. لازم به توضیح است که سهم تمام مناطقی که به آن ها اشاره کردیم۷۴٫۱ درصد از حجم کل معاملات مسکن را در بر می گیرد حال آن که سهم دیگر مناطق از معاملاتی که در آبان ماه در تهران صورت گرفته ۲۵٫۹ درصد گزارش شده است.

کاهش ۲۲ درصدی حجم معاملات تهران

رئیس اتحادیه مشاوران املاک حجم معاملات مسکن در تهران را معامل یک درصد اعلام کرد و اذعان نمود: مقایسه این رقم با آن چه در سال گذشته ثبت شده تفاوت های فاحشی را نشان نمی دهد.

وی از کاهش تقاضای اجاره در آبان ماه سال جاری خبر داد و اظهار داشت: تعداد اجاره نامه های تنظیم شده در کل کشور در آبان ماه با کاهش ۱۶ درصدی همراه بوده است ضمن این که تعداد مبایعنامه ها نیز افت ۱۸ درصدی را تجربه کرده است. به گفته قلی خسروی بررسی وضعیت اجاره بها در تهران نشان می دهد این رقم در تهران بیشتر بوده و ۲۲ درصد برآورد شده است.

مصطفی قلی خسروی ضمن اشاره به این که ارزان شدن هزار یا دو تومن دلار نمی تواند قیمت مسکن را با تغییرات چشمگیری همراه سازد افزود: چنانچه دلار ۳ یا ۴ هزار تومان کاهش قیمت پیدا کند آن گاه می توان به ارزان شدن قیمت مسکن امیدوار بود. این مقام مسئول در ادامه این طور گفت: امکان ارزان شدن مسکن در آینده ای نزدیک دور از انتظار است.

وی افزود: با این وجود پیش بینی می شود تا انتهای سال جاری این بازار ثبات را تجربه کند که خبر امیدوار کننده ای است.

قلی خسروی ضمن اشاره به این که نرخ قیمت مسکن در مقایسه با رقم های گزارش شده در تابستان امیدوارکننده است اظهار داشت: با این وجود برخی عنوان می کنند مسکن در وضعیت رکود تورمی به سر می برد و تنها در صورتی می توان این بازار را در شرایط بهتری قرار داد که وام مسکن افزایش یابد و یا برای خانه های خالی مالیات های کارشناسی شده لحاظ گردد.

به گفته قلی خسروی آن چه در این مسیر می تواند یاری کننده باشد بازآفرینی شهری، حمایت از سرمایه گذاران بخش مسکن، افزایش ساخت واحد های مسکونی و رشد صدور پروانه های ساختمانی است.

وی ضمن اشاره به این که ریاست جمهوری در سال گذشته به بهسازی بافت های فرسوده اشاره نموده است گفت: با این کار می شود بسیاری از مشکلات موجود را از میان برداشت با این حال مشارکت های همه جانبه آموزش و پرورش و وزارت بهداشت که مواردی همچون اختصاص زمین به سرمایه گذارانی که در این بخش مشغول به فعالیت هستند را ساده تر می کند ضرورتی اساسی است.

  • منبع خبر : شهرخبر