طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که تصیمات جدیدی برای پیشبرد اهداف پروژه مسکن مهر اتخاذ شده است اظهار کرد: در نظر داریم، در بخش آماده سازی و محوطه سازی سایت های مسکن مهر از پیمانکارانی با توان مالی بالا استفاده کنیم. وی توضیحاتش را این طور ادامه داد: ظرف دو هفته آینده توان مالی چنین پیمانکارانی را در طرح مسکن مهر بکار خواهیم گرفت و امیدواریم با این کار شاهد تحول بزرگی باشیم.

طاهرخانی پس از ملاقات با مردم، در خصوص مشکلاتی که بر سر راه واحد های مسکونی مهر پردیس قرار دارند صحبت کرد و اذعان نمود: مشکلات حاکم بر سر راه این پروژه، می بایست هر چه سریع تر از میان برداشته شود و  واحد ها با سرعت بیشتری به صاحبانشان تحویل داده شود. وی راه حل این مشکل را این طور تشریح کرد: برای پیشبرد سریع تر پروژه مسکن مهر دو راه وجود دارد یا پیمانکاران با ما راه بیایند و واحد ها را در بازه های تعیین شده به دست مردم برسانند و یا این که تکمیل واحد ها را به دیگر پیمانکارانی که دقت کارشان قبلا ثابت شده است بسپاریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی پس از این که از پروژه مسکن مهر پردیس به عنوان یک پروژه کلانشهری یاد کرد گفت: ساخت واحد های مسکونی مهر پردیس در مقایسه با دیگر مساکن مهر دیرتر آغاز شد و در توپوگرافی متفاوتی پیاده سازی گردید. طاهرخانی برای اثبات صحبت هایش از یک مثال استفاده کرد و به عنوان نمونه ایجاد یک دیوار حائل به وسعت ۱۳۷ کیلومتر را نام برد.

ایشان در ادامه این طور گفتند: اتمام فعالیت های زیرساختی مسکن مهر در پردیس کار ساده ای نیست و به عنوان پروسه ای زمانبر شناخته می شود. طاهرخانی مشکلاتی از قبیل آب، برق و موارد مشابه را از جمله مشکلاتی دانست که مدت ها در مسیر پروژه مسکن مهر پردیس قرار داشته اند و با همت مضاعف و تلاش های مداوم از میان برداشته شده اند.

وی از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در خصوص واحد های مسکونی مهر پردیس پرده برداشت و پس از این که تونل احداث شده در این قسمت را هم اندازه با تونل رسالت تهران عنوان کرد افزود: می توان نصب پست برق را از دیگر اقدامات ارزشمند برشمرد و انتقال آب از محل پشت سد لار را به این لیست اضافه کرد.

طاهرخانی در میان صحبت هایش مروری داشت بر مشکلاتی که انجام این پروژه را این چنین طولانی کرده اند. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، گرانی های سال ۹۱ روند ادامه این طرح را مختل ساخت و زمینه ساز اختلافاتی میان پیمان کاران و کارفرمایان گردید و نهایتا سبب شد این پروژه توقف ها و مشکلات طولانی مدت را تجربه کند.

ایشان در ادامه مشکلات این پروژه را شفاف تر و به تفکیک فاز ها وارسی نمودند و این طور گفتند:مهم ترین مشکلی که بر فاز ۱۱ این پروژه سایه افکنده بود وجود یک دکل فشار قوی بود که بر ۲۰ بلوک در این فاز تأثیر می گذاشت. به گفته طاهرخانی فاز ۸ نیز به واسطه معارضین حوزه ملکی با مشکلاتی دست به گریبان بوده است و در فاز ۵ و ۹ نیز به دلیل حضور پیمانکارانی که از نظر فنی و اجرایی توانمند و حاذق نبودند مشکلاتی پدیدار گشت. طاهرخانی افزود: توپوگرافی نامناسب فاز ۹ از دیگر موارد موجود است. به گفته این مقام مسئول، تعدادی از مشکلات مزبور به کلی حل و فصل شده اند و برخی دیگر در دست بررسی قرار دارند.

وی در ادامه صحبت هایش از پیشرفت های رضایت بخش بلوک های باقی مانده در فاز ۱۱ خبر داد و میزان این پیشرفت را در فاز ۱۱ معادل ۸۶ درصد اعلام کرد. طاهرخانی پس از این که این بلوک ها را در مرحله نازک کاری و مراحل پایانی دانست افزود: گرانی های اخیر سبب شده روند پیشرفت کار کند شود و واگذاری آن با سرعت کمتری اتفاق بیفتد.

این مقام مسئول صحبت هایش را این طور ادامه داد: نامه ای در خصوص واردات کالا های مورد نیاز با نرخ دولتی به وزارت صنعت ارسال شده است. وی ضمن اشاره به این که به پایان رساندن فعالیت های آماده سازی کوزو نیازمند اختصاص بودجه زیادی است اظهار کرد: با این حال در تلاشیم هزینه ای به متقاضیان متحمل نکنیم و مسئله را با کمک گرفتن از تولیدات داخلی و حمایت های دولتی به پایان ببریم.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی جهت پیشبرد دو بخش آماده سازی و محوطه سازی سایت مسکن مهر، از قیر رایگان استفاده خواهد شد ضمن این که پیمانکاران بزرگ با توان مالی بالا به این پروژه ورود پیدا خواهند کرد با این هدف که این پروژه روند سریع تری به خود بگیرد و با تحولات رضایت بخشی همراه گردد.

طاهرخانی در ادامه از وظایف وزارت راه و شهرسازی سخن گفت و اذعان نمود: ساخت ابنیه و تکمیل مسکن از مهم ترین وظایف تعریف شده برای وزارت راه و شهرسازی هستند با این حال برای این که کیفیت زندگی را برای متقاضیان این واحد ها افزایش دهیم، فعالیت های روبنایی را به دیگر اقداماتمان افزودیم.

ایشان بار دیگر فاز ۹ قدیم را با مشکلات عدیدی دست به گریبان خواندند و تصریح کردند: متأسفانه برخی امور سبب شدند دوباره کاری هایی در این فاز صورت بگیرد که از جمله آن ها می توان به توپوگرافی های نامطلوب و برنامه های غیرصحیح اشاره کرد. به گفته طاهرخانی این دوباره کاری ها علاوه بر این که با هزینه زیادی همراه بوده است، وقت زیادی را نیز به خود اختصاص داده است.

وی از به امضا رسیدن تفاهم نامه هایی با پیمانکاران جدید در راستای فعالیت در فاز ۸ صحبت کرد و وضعیت این فاز را مناسب و مطلوب اعلام نمود.

این مقام مسئول اظهار داشت: تمام مشکلاتی که به آن ها اشاره کردیم از همان روز نخست وجود داشتند و توجه به آن ها در مراحل ابتدایی می توانست در وقت و هزینه صرفه جویی های زیادی ایجاد نماید. به گفته طاهرخانی چنانچه آماده سازی زمین ها از روز نخست با توجه بیشتری دنبال می شد، سرعت پیشرفت پروژه چند برابر می گردید و نتایج بهتری در نهایت رقم می خورد.

مدیر عامل شرکت عمران شهر های جدید، از کیفیت چشمگیر واحد های پردیس خبر داد و اذعان نمود: بی تردید واحد هایی که در نهایت در اختیار متقاضیان پردیس قرار می گیرند از آن چه در سایر نقاط احداث شده اند به حیث کیفیتی، ممتازتر خواهند بود. به گفته طاهرخانی، این مسئله باعث می شود افرادی که چنین واحد هایی را با هدف زندگی و سکونت انتخاب کرده اند به سود بالایی برسند.

ایشان در ادامه این طور گفتند: مجموعه شهر های جدید تمام تلاشش را به کار خواهد گرفت تا آنچه در اختیار متقاضیان قرار می دهد از نظر سطح کیفیت راضی کننده و کاملا شایسته باشد تا بعد ها آن را پروژه ضعیفی نخوانند و یا بی کیفیت قلمداد نکنند.

وی از استقرار برخی کارشناسان پاسخگو در محل پروژه خبر داد و اظهار داشت: این امر را با هدف آگاه سازی متقاضیان انجام داده ایم تا بتوانند از مسائل فنی آگاهی بیشتری داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با پیمانکارانی که کار خود را درست و صحیح انجام نمی دهند برخورد های جدی صورت خواهد گرفت ضمن این که تمام تصمیمات اتخاذ شده در زمینه پیمانکاران را به اطلاع عموم خواهیم رساند.

  • منبع خبر : افکار نیوز