درحالی که آمار ها نشان می دهد بازار مسکن در حال تجربه رکودی مشهود است و در باتلاق قیمت های نامتعارف گرفتار شده، برخی سایت های اینترنتی که معامله ملک را بدون واسطه امکان پذیر می سازند گویا سهوا یا عمدا زمینه را برای آشفته کردن بیشتر این بازار فراهم ساخته اند.

با استناد به آخرین گزارشی که دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر کرده است، قیمت مسکن در آبان ماه امسال در مقایسه با همین برهه از زمان در سال گذشته رشد ۹۰٫۹ درصدی را تجربه نموده است. مقایسه نرخ قیمت مسکن در آبان ماه امسال و مهرماه سال جاری از رشدی ۶٫۴ درصدی خبر می دهد.

قیمت فروش واحد مسکونی در آبان ماه امسال به ازای هر متر مربع ۹ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان برآورد شده است که از آنچه برای مهر ماه به ثبت رسیده ۶٫۴ درصد بیشتر است. لازم به توضیح است که قیمت اعلام شده برای مسکن در مهرماه به ازای هر متر مربع ۸ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان بوده است. قیمت فروش مسکن در منطقه یک تهران ۱۹ میلیون و ۸۰۶ هزار تومان بوده است که که از رشدی ۶٫۱ درصدی حکایت دارد. در مهرماه سال جاری نیز قیمت مسکن در این منطقه از تهران در مقایسه با شهریورماه با رشد ۴٫۲ درصدی همراه بوده است. در مهرماه امسال هر واحد مسکونی با قیمت ۱۸ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان به ازای هر متر مربع در منطقه ۱ تهران معامله شده است. منطقه ۱۹ تهران کمترین قیمت را به نام خود زده به گونه ای که معامله هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه از تهران در آبان ماه امسال با قیمت ۴ میلیون و ۶۱ هزار تومان صورت گرفته است. پیش از این در میان مناطق ۲۲ گانه تهران، کمترین قیمت فروش مسکن ازآن منطقه ۱۸ بوده است اما در آبان ماه با قیمت فروش ۴ میلیون و ۷۱ هزار تومان به ازای هر متر مربع جایگاهش را به منطقه ۱۹ بخشید. رشد قیمت مسکن در منطقه ۱۸ تهران در آبان ماه در مقایسه با اولین ماه پاییز سال جاری، ۱۲٫۲ درصد برآورد شده است. تعداد مبایعنامه هایی تنظیم شده در آبان ماه در تهران، هزار و ۱۷ فقره می باشد که از افت ۲۶٫۶ درصدی در مقایسه با مهرماه سال ۹۷ خبر می دهد. تعداد مبایعنامه ها در مهر ماه سال ۹۷، ۹ هزار و ۵۶۱ فقره بوده است.

شاخص ها نشان می دهند بازار مسکن پیش از آن چه انتظار می رفت وارد دوره رکود شده است. در حالی که رشد قیمت مسکن تا حدودی متوقف شده اما کاهش معاملات کماکان بر جای خود باقی است به طوری که با مشاهده آمار ها می توان این امر را به وضوح متوجه شد. در این میان اما اتفاقات جالبی در سایت های اینترنتی رخ می دهد و گاها اطلاعات و آگهی هایی بر روی این سایت ها به چشم می خورند که در جای خود جالبند.

متوسط قیمت اعلام شده به ازای هر متر مربع از یک واحد مسکونی در منطقه ۱۴ تهران، ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام شده است، بدیهی است این رقم به طور متوسط عنوان شده و نرخ قیمت می تواند از این مقدار کمتر یا بیشتر باشد. این درحالی است که مشاهده اطلاعات درج شده در برخی سایت های اینترنتی همچون دیوار و شیپور از قیمت های نجومی پرده بر می دارد، عاملی که بر التهاب بازار مسکن می افزاید و شرایط را تشدید می کند. به عنون مثال قیمت درج شده در دیوار برای یک واحد مسکونی ۴ ساله در اقدسیه تهران ۸ میلیون تومان و ۷۰۰ هزار تومان بوده است درحالی که با استناد به ارقامی که وزارت راه و شهرسازی منتشر نموده، میانگین قیمت در این محله از تهران ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می باشد به این معنی که آن چه در دیوار آمده از میانگین های اعلام شده حدودا ۴ میلیون بیشتر است.

عملکرد جالب دو سایت شیپور و دیوار در آشفته بازار مسکن

برخی دیگر از مشاوران املاک که گویی وظایف خود را فراموش کرده اند در این سایت ه از قیمت هایی دم می زنند که در نوع خود حیرت برانگیز است. عنوان کردن قیمت های نامتعارف توسط این دست از افراد متأسفانه اتفاقی است که در چنین سایت های اینترنتی گاها شاهدش هستیم. در تصویر زیر یکی از موارد موجود قابل مشاهده است.

عملکرد جالب دو سایت شیپور و دیوار در آشفته بازار مسکن

این دو مورد تنها نمونه های موجود نیستند و در سایت های مذکور امکان مشاهده نمونه های بیشتری وجود دارد. به واسطه چنین سایت هایی راه برای برخی افراد سودجو باز شده است به طوری که اقدامات آن ها همچون ارائه قیمت های نامتعارف، شرایط را بیش از پیش دشوار ساخته و بازار مسکن را با التهابات برجسته تری همراه ساخته است. انتظار می رود افرادی که مدیریت چنین سایت هایی را بر عهده دارند با وسواس و دقت بیشتری آگهی ها را رصد کنند تا چنین اتفاقاتی به حداقل برسد و سودجویان فرصت حضور در چنین سایت هایی را پیدا نکنند.

  • منبع خبر : تی نیوز