همزمان با رشد قیمت ها در بازار مسکن، حجم معاملات واحد های مسکونی با افت چشمگیری همراه بوده است و این امر از ارقام منتشر شده کاملا مشهود است. در این میان گزارشات حاکی از آن است که کماکان متقاضیان زیادی نیازمند وام هستند تا از طریق تسهیلات مسکن بتوانند در راستای خرید مسکن اقدام کنند.

بر اساس آن چه از سوی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر شده افت معاملات در آبان ماه سال جاری نیز همچون دیگر ماه های اخیر ملموس بوده است به طوری که حجم خرید و فروش واحد های مسکونی در آبان ماه امسال در بنگاه های معاملاتی از ۶ هزار فقره کمتر گزارش شده است. این آمار ها نشان می دهد متقاضیان تمایل به معامله ملک ندارند و تعداد معاملات انجام شده به قدری اندک بوده که گروهی بازار مسکن را به یک بازار نیمه تعطیل تشبیه کرده اند. بررسی ارقام نشان می دهد حجم معاملات مسکن در حال نزدیک شدن به تعداد معاملات در ماه نیمه تعطیل سال یعنی فروردین است.

با وجود این که آمار ها کاهش حجم معاملات را به طور چشمگیری نشان می دهد، متقاضیان مصرفی درصدد تهیه مسکن هستند اما با توجه به گرانی های اخیر دست نگه داشته اند تا پس از حاکم شدن یک آرامش نسبی بر بازار مسکن بتوانند در این راستا اقدام کنند. این افراد در جستجوی وام های مسکن هستند و پیوسته اخبار پرداخت تسهیلات از محل صندوق پس انداز یکم را رصد می کنند تا در صورت ارائه تسهیلات ارزان قیمت از آن استفاده کنند و رؤیای خانه دار شدن خود را محقق سازند.

مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن (call center)، اعلام کرده است تعداد تماس های متقاضیان وام مسکن با این مرکز در ماهه گذشته ۱۹۶۰ مورد بوده که تماس گیرندگان خواهان اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه پرداخت تسهیلات مسکن یکم برای زوجین و مجرد ها بوده اند. وام مسکن از محل صندوق پس انداز یکم را می توان به عنوان ارزان ترین وام بانکی موجود معرفی کرد چرا که سود این نوع تسهیلات در بافت های فرسوده و مناطق عادی به ترتیب ۶ درصد و ۸ درصد است. این رقم در مقایسه با سود تعریف شده برای تسهیلاتی که از محل اوراق بهادار قابل دریافتند به میزان قابل توجهی کمتر است به همین خاطر آن را به عنوان ارزان ترین وام مسکن معرفی می کنند و تعداد زیادی از متقاضیان بدان متوسل می شوند. این عامل سبب شده آن ها که از رشد قیمت مسکن باز مانده اند و به رغم این که خواهان مسکن هستند از توان مالی لازم بی بهره اند، با تلاش برای دریافت تسهیلات، شرایط خانه دار شدن را برای خود مساعد کنند.

تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم دارای سود یک رقمی است ضمن این که مدت بازپرداخت آن ۱۲ سال تعریف شده و بیشترین مبلغ را تحت عنوان تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می دهد.بررسی ها نشان می دهد از تعداد تماس هایی که با مرکز ارتباط با مشتری بانک مسکن برقرار شده است، بیشتر افراد متقاضی وام از محل صندوق مسکن یکم بوده اند.

سرویس های بانکداری الکترونیک دومین موردی بوده که در خلال تماس با بانک مسکن طی ماه گذشته توسط مشتریان به وفور مطرح شده است. در ماه های گذشته بسیاری از افراد خدمات حضوری را کنار گذاشته و فعالیت هایشان را به صورت الکترونیکی دنبال می کنند این درحالی است که برخی به تازگی به این جمع پیوسته اند و آخرین خدمات الکترونیکی را پیوسته رصد می نمایند.از دیگر مواردی که به کررات توسط مشتریان مطرح شده در تماس با call center بانک مسکن، به ترتیب وام ۶۰ میلیون تومانی اوراق گواهی حق تقدم، وام مسکن از محل اوراق برای زوجین و وام جعاله بوده است.

ساکنان تهران می توانند جهت برقراری ارتباط با مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن همه روزه از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۶ بعدازظهر و پنجشنبه ها تا ساعت ۱۳ با شماره ۱۸۳۰ تماس حاصل کنند. افراد ساکن در دیگر شهرستان ها برای برقراری ارتباط با این مرکز کافی است عدد ۰۲۱۶۱۰۸۸ را شماره گیری نمایند.

  • منبع خبر : تی نیوز