ارگان حزب کارگزاران پس از این که فعالیت های دولت در زمینه مسکن را ناچیز شمرد، اذعان نمود: سیاست های اشتباه دولت سبب شده درآمد نفت در نهایت به دست ثروتمندان برسد.

چندی پیش روزنامه “سازندگی” مطلبی را منتشر نمود و آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی که اقداماتش در یک بازه ۵ ساله بر هیچکس پوشیده نیست را به عنوان یک لیبرال معرفی کرد. این روزنامه در نوشته ای دیگر رشد قیمت مسکن را بسیار بالا و نامتعارف خواند و عنوان کرد، صاحب خانه شدن در حال حاضر رؤیایی دست نیافتنی و دور از انتظار است.

این روزنامه این طور ادامه می دهد: بررسی آمار رسمی بانک مرکزی نشان می دهد در هفت ماه نخست سال جاری، وام اعطایی بانک مسکن به خریداران ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم تنها بر ۵ درصد کل وام های پرداختی از سوی بانک دلالت دارد. گزارشات نشان می دهد اختصاص این مقدار تسهیلات به مسکن راه به جایی نبرده و تفاوتی رقم نزده است. متوسط قیمت مسکن در پایتخت در بازه ای یکساله رشد ۵۰ درصدی را تجربه نموده بنابراین می توان ادعا کرد تسهیلاتی که برای خرید مسکن در سال جاری در اختیار متقاضیان قرار گرفته به اندازه نصف قدرت خرید آن ها در سال گذشته است یا به عبارتی در سال جاری مبلغ وام ها ۹٫۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

به رغم این که رئیس جمهوری خروج بانک ها از بازار مسکن را خواستار شده است با این وجود کماکان بانک ها به ماندن در این بازار پافشاری می کنند و اصرار می ورزند. سیاست های خروج از رکود اقتصادی انگشت اشاره به سوی بازار مسکن دراز می کنند و راه رسیدن به شرایط بهتر را تحرک و چالاکی هر چه بیشتر این بازار عنوان می نمایند. به عقیده برخی رونق در بازار مسکن می تواند رونق را به ۷۰۰ صنعت وابسته بازگرداند این درحالی است که آمار ها از رکود ادامه دار مسکن در نیمه دوم سال خبر می دهند که با این حساب وضعیت بیش از پیش دشوار خواهد شد. بوروکرات های فاسد و ناکارآمد سبب شده بازار مسکن این چنین شرایط بدی را متحمل شود و در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات عدید و گرانی های نامتعارف باشد. به نظر می رسد بوروکرات های فاسد فعالیت هایی عمدی هستند و بوروکرات های ناکارآمد نتیجه اشتباه های سیاسی اقتصاد ایران، که هر دو بازار های اقتصادی را با مشکلات زیادی دست به گریبان می سازند. در این میان دولت نیز ناخواسته در حال سوق دادن سرمایه به سمت آن هاست.

حتی اگر دلالان بازار سکه و ارز هم کنار بروند باز هم بوروکراتیک های اقتصادی مصرانه کارشان را پیش خواهند برد چرا که کارشان را خوب بلدند و در لفاف قانون اهدافشان را به مقصد می رسانند.

ارگان حزب کارگزاران در حالی که از مسائل مختلف انتقاد می کند حتی به فعالیت خسارت بار افرادی چون آخوندی اشاره ای هم نمی کند. این روزنامه درحالی آخوندی را به عنوان یکی از لیبرال ها معرفی می کند که خوب می دانیم فعالیت های این مقام مسئول چه صدماتی به بازار مسکن وارد ساخته و فرصت سوزی ایشان چه نتایجی را به همراه داشته است. بررسی ها حاکی از آن است که در یکسال گذشته تولید مسکن کاهشی ۶۱ درصدی را شاهد بوده و مسکن رشد ۹۱ درصدی قیمت را تجربه نموده است. سوء مدیریت های لیبرالی به سفته بازان و دلالان میدان داده تا بتوانند راحت تر در این بازار جولان دهند و به اهدافشان نزدیک شوند.

  • منبع خبر : مشرق نیوز