بررسی و آنالیز وضعیت بازار مسکن در نیمه ی دوم سال ۹۷

با توجه به مطالبی که در مقاله‌ی قبلی درباره‌ی به وجود آمدن یک رکود تورمی در وضعیت بازار مسکن گفته شد، ۶ ماه اول سال ۹۷ دوران خوبی برای افراد فعال در بازار مسکن نبود.

رشد بی‌رویه‌ی قیمت‌ها، ریزش سرمایه‌های سرگردان به سمت املاک و کاهش بی‌سابقه‌ی تعداد معاملات انجام شده در حوزه‌ی مسکن، می‌تواند دلیل محکمی بر رکود تورمی وضعیت بازار مسکن نیمه‌ی اول سال ۹۷ باشد.

اما سوالی که در این زمینه ذهن بسیاری از افراد فعال در حوزه‌ی مسکن و یا قشر عادی مردم که تمایل به خرید خانه دارند را مشغول کرده است این است که آیا این وضعیت رکود تورمی در نیم سال دوم نیز ادامه خواهد یافت یا خیر؟ این در واقع همان سوالی است که ما در ادامه‌ی این مقاله به بررسی آن می ‌پردازیم.

وضعیت بازار مسکن 1

وضعیت بازار مسکن در نیمه‌ی دوم سال ۹۷ و بررسی چند نظریه

با توجه به نظریه‌ها و تحلیل‌های کارشناسان بازار مسکن، وضعیت بازار مسکن در نیم سال اول بیشتر به این سناریو شبیه بود که، معاملات در پایان سال ۹۶ تا اردیبهشت ۹۷ روند افزایشی داشت، اما از ماه خرداد به بعد روند نزولی و رکود بازار مسکن اتفاق افتاد و تا پایان ۶ ماه اول سال ۹۷ این نزول و هم چنان در حال پیشرفت بود. اما با شروع نیمه‌ی دوم یکی از عوامل مهمی که باعث این رکود ناگهانی در وضعیت بازار مسکن بود، یعنی نوسانات قیمت ارز، رو به کاهش رفت و کمی از آتش این رکود فروکش کرد.

برخی از کارشناسان بازار مسکن معتقدند با ثابت ماندن و یا کاهش قیمت ارز بازار مسکن نیز می‌تواند شاهد روزهای بهتری باشد و یا دست‌کم رشد قیمت‌ها در این زمینه در همین حال متوقف شود. اتفاقی که در این روزهای نیمه‌ی دوم سال ۹۷ شاهد آن هستیم. از دیدگاه کارشناسان به نظر می‌رسد قیمت ارز در حال حاضر رو به ثبات است و افرادی که ارز زیادی خریداری کرده‌اند، با تزریق این ارز به بازار باعث تعادل قیمتی بیشتری در این زمینه می‌شود و این عامل خود می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر قیمت‌ها در وضعیت بازار مسکن بگذارد. اما این به آن معنا نیست که در ۶ ماه دوم سال قیمت‌های بازار مسکن به طور حتم کاهش پیدا خواهد کرد.

عده ی دیگری از کارشناسان نیز معتقدند که با وجود آرام‌تر شدن جو افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، بازار ساخت و ساز اما هم چنان آینده‌ی خوبی را پیشرو ندارد. زیرا با به وجود آمدن رکود تورمی پیش آمده در وضعیت بازار مسکن در ۶ ماه گذشته افراد فعال در این زمینه نیز به سمت خرید و فروش بازارهای موازی روی آورده‌اند و از نظر آن‌ها دیگر بازار ساخت و ساز بازار خوبی برای سرمایه گذاری نیست.

به گفته‌ی یکی از کارشناسان بخش مسکن با این که این رکود تورمی به وجود آمده در وضعیت بازار مسکن، باعث کاهش توان خرید مصرف‌کنندگان و نیز کاهش تقاضای مصرفی در این زمینه شد، اما باز هم تقاضاهای اندکی مبنی بر سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد.

با توجه به اینکه ساختمان‌سازی یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در اقتصاد کشور است و با بازارهای ارزی و صنایع مختلف در ارتباط است، هرگونه تغییر در بازارهای ارزی می‌تواند بر ساختمان‌سازی و تقاضای سرمایه‌ای در این بخش تاثیر بگذارد. همین عامل نیز می‌تواند دلیل رکود بخش ساخت و ساز در وضعیت بازار مسکن باشد.

با این حال با توجه به اینکه هر سال با ورود به نیمه‌ی دوم سال و عدم تمایل افراد جامعه به جا به جایی در این فصل، شاهد یک رکود در وضعیت بازار مسکن هستیم، احتمال می‌رود در ۶ ماه دوم سال ۹۷ هم چنان بازار مسکن در این رکود باقی بماند و نتواند از آن خارج شود اما با توجه به ثبات بازارهای موازی با بازار مسکن و کاهش اندک قیمت ارز، می‌توان گفت رکود تورمی پیش آمده با شیب بسیار کم‌تری پیش خواهد رفت و دیگر شاهد افزایش قیمت‌های ناگهانی در نیمه‌ی دوم سال جاری نخواهیم بود.

وضعیت بازار مسکن 2

سخن پایانی

همانطور که مشاهده می‌کنید نظریه‌های متفاوتی نسبت به آینده‌ی بازار مسکن وجود دارد. اما چیزی که مشخص است این است که نباید خیلی امیدوارانه به وضعیت آینده‌ی بازار مسکن چشم دوخت زیرا عوامل زیادی از جمله اتفاقات سیاسی و مالی زیادی در نوسانات قیمت مسکن دخیل هستند. در حال حاضر کارشناسان نیز به طور یکسان در پایان نظریات خود باز هم از کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن سخن قطعی به میان نمی‌آورند. بنابراین بهتر است در پیش‌بینی چنین وضعیت‌هایی احتمالات را در نظر بگیریم و محتاطانه‌تر قدم برداریم.