به رغم این که در بازار ارز کاهش قیمت مشاهده می شود با این حال قیمت مسکن در زنجان همچنان بالاست و این بازار افت قیمتی را تجربه نکرده است.

برخلاف این که عده ای از کارشناسان همزمان با کاهش قیمت ارز، ارزان شدن مسکن را نوید دادند و قاطعانه در این خصوص نقطه نظراتشان را اعلام نمودند، آمار ها نشان می دهد پس از گذشت یک ماه و نیم از ارزان شدن دلار، قیمت مسکن همچنان در زنجان بالاست. قیمت مسکن در پاییز نه تنها کاهش فاحشی را تجربه نکرده بلکه در برخی بازه های زمانی، با رشد قیمت نیز همراه بوده است.

بررسی آخرین وضعیت قیمت مسکن در زنجان حاکی از آن است که کاهش محسوسی در این بازار اتفاق نیفتاده و کماکان نرخ واحد های مسکونی برای خرید گران است. با استناد به ارقام و اعداد می توان ادعا کرد قیمت مسکن مشابه سه سال گذشته است و کاهش فاحشی را تجربه نکرده است.

یکی از واسطه های ملکی زنجان اظهار می کند: به واسطه اوج گرفتن تقاضا برای واحد های مسکونی در زنجان، قیمت نیز روندی صعودی در پیش گرفت و پیوسته گران شد. به گفته این مشاور املاک، کماکان این روند صعودی ادامه دارد و کاهشی در این زمینه مشاهده نشده است.

محمدی این طور صحبت هایش را ادامه داد: با این که انتظار می رفت همزمان با افت قیمت دلار، بازار مسکن هم تغییراتی را تجربه کند و با افت قیمت همراه گردد، در واقعیت چنین نشد و قیمت ها بی مهابا افزایش یافتند. وی افزود: متأسفافه فروشندگان حاضر نیستند خانه هایشان را به قیمت های پایین تر بفروشند و این امر سبب شده است کماکان شاهد گرانی مسکن باشیم.

وی ضمن این که قیمت مسکن در حال حاضر را بسیار نامتعارف و گران خواند اذعان نمود: خانه ای که برای خریدش تا مدت ها پیش تنها به ۱۲۰ میلیون تومان پول نیاز بود امروز با قیمتی بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد و این امر قدرت خرید متقاضیان را به طرز چشمگیری تحت تأثیر قرار داده است.

وی عنوان کرد: قیمت مسکن در تمام شهر های کشور گران شده است و زنجان نیز از این قاعده مستثنی نیست. به گفته این مشاور املاک، گرانی مسکن در زنجان نیز کاملا مشهود است و خرید مسکن در زنجان نیز امری دشوار و سخت شده است.

محمدی با اشاره به این که متقاضیان مسکن مردد مانده اند و نمی توانند میان خریدن یا نخریدن مسکن تصمیم درستی اتخاذ کنند افزود: پیش بینی می شد با پایین آمدن نرخ ارز، مسکن هم افت قیمت را تجربه کند با این حال، این اتفاق نیفتاد و قیمت مسکن کماکان گران و بالاست.

به گفته برخی از کارشناسان رشد قیمت مسکن مقطعی است و پس از مدتی حباب این قیمت ها می ترکد و شاهد ارزان شدن مسکن خواهیم بود.

در این میان یکی از متقاضیان مسکن عنوان می کند، به رغم این که از بانک هم تسهیلاتی دریافت کرده است کماکان نتوانسته خانه ای خریداری کند و بلاتکلیف است. این متقاضی مسکن می گوید قیمت ها رشد بی حساب و کتابی را تجربه کرده اند بطوری که یک خانه ۲۵۰ میلیونی در حال حاضر بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود، این عامل سبب شده با پولی که در اختیار دارم نتوانم به خرید خانه فکر کنم.

در مقابل برخی از کارشناسان حوزه مسکن ارزان شدن واحد های مسکونی را امری دشوار می خوانند و اذعان می کنند: با گران شدن مسکن، دیگر باید قید ارزان شدن را زد.

سید ابوالفضل طاهری به عنوان رئیس مشاوران املاک تهران، اذعان می کند: بازار مسکن در مقایسه با فصل تابستان کاهش قیمت را تجربه کرده اما نمی توان گفت این افت قیمت محسوس و چشمگیر بوده است.

ایشان این طور صحبت هایشان را ادامه دادند: رشد قیمت مسکن، خریداران را منصرف کرده است و این امر سبب شده معاملات مسکن با افت قابل توجهی همراه گردد. به گفته طاهری عرضه در بخش مسکن اندک است و این عامل بر مشکلات پیشین افزوده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: آن چه سبب شده عرضه واحد های مسکونی طی ماه های اخیر این چنین اندک باشد، این است که گرانی بی مهابای قیمت، تمایل به ساخت و ساز را به شدت کاهش داده است.

ایشان ضمن اشاره به این که متقاضیان موجود در بازار مسکن بر دو نوعند اظهار داشت: گروهی از آن ها به عنوان متقاضیان مصرفی شناخته می شوند حال آن که برخی دیگر متقاضیان سرمایه ای هستند. به گفته طاهری، حضور متقاضیان سرمایه ای، بازار مسکن را آشفته ساخته و قیمت مسکن را با روندی صعودی همراه نموده است.

  • منبع خبر : تی نیوز