آمار های گزارش شده از سوی بانک مرکزی، رشد ۱۷ درصدی اجاره بهای مسکن در تهران در آبان ماه سال جاری را نشان می دهد و حاکی از آن است که سهم هزینه اجاره بها، از هزینه کل سبد خانوار ها به یک سوم رسیده است.

بر اساس آنچه بانک مرکزی در خصوص وضعیت مسکن در آبان ماه امسال منتشر کرده است، رشد اجاره بهای مسکن در مناطق شهری تهران در مقایسه با آبان ماه سال گذشته ۱۷ درصد بوده حال آن که در دیگر مناطق شهری کشور این رقم کمتر اعلام شده و به ۱۴٫۴ درصد می رسد.

بررسی محاسبه شاخص کل بهای کالا ها و خدمات مصرفی نشان می دهد هزینه مسکن که بر پرداخت اجاره بهای مسکن شخصی و غیرشخصی دلالت دارد به طور میانگین ۳۳٫۱ درصد است. لازم به توضیح است این عدد بر اساس سال پایه ۹۵ برآورد شده است.

آمار های منتشر شده توسط بانک مرکزی از کاهش ۱۹٫۹ درصدی حجم معاملات مسکن در آبان ماه سال جاری در مقایسه با آبان سال گذشته خبر می دهد. تعداد معاملات در این برهه از سال ۹۱٫۱ هزار فقره بوده است.

هر متر مربع زیربنای واحد های مسکونی تهران در آبان ماه امسال به طور متوسط با قیمت ۷ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان خرید و فروش شده که رشدی ۶۰٫۲ درصدی را در مقایسه با آبان سال گذشته نشان می دهد.

بررسی دقیق تر ارقام ارائه شده حاکی از آن است که واحد هایی با قیمت ۶ تا ۷ میلیون تومان به ازای هر متر مربع بیشترین سهم را در معاملات مسکن پایتخت داشته اند به طوری که سهم این دسته از آپارتمان ها ۹٫۴ درصد اعلام شده است. سهم واحد های مسکونی با قیمت ۵ تا ۶ میلیون تومان به ازای هر متر مربع در تهران ۹٫۱ درصد گزارش شده و واحد هایی با قیمت ۷ تا ۸ میلیون تومان به ازای هر متر مربع زیربنا، سهمی۹٫۰ درصدی در کل معاملات داشته اند.

۵۴٫۵ درصد واحد های مسکونی تهران در آبان ماه سال جاری با قیمتی کمتر از متوسط اعلام شده خرید و فروش شده اند. لازم به توضیح است متوسط قیمت هر متر مربع از واحد های مسکونی تهران ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان اعلام شده است.

آمار های ثبت شده برای معاملات مسکن در آبان ماه سال جاری حاکی از آن است که سهم واحد هایی با متراژ ۵۰ تا ۶۰ متر مربع در تهران ۱۴٫۴ درصد بوده به این معنا که ۱۴٫۱ درصد از کل معاملات صورت گرفته مربوط به واحد هایی با این متراژ بوده است.

بانک مرکزی در این گزارش، حجم معاملات انجام شده به تفکیک قیمت مسکن را هم ارائه نموده که بر این اساس، بیشترین حجم معاملات مسکن در تهران در آبان ماه سال جاری متعلق به واحد هایی با قیمت ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بوده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، سهم این واحد ها در کل معاملات مسکن به ۱۷٫۵ درصد می رسد به این معنی که از کل معاملات انجام شده در تهران در آبان ماه امسال، ۱۷٫۵ درصد مربوط به واحد هایی با این ارزش بوده است.

  • منبع خبر : افکار نیوز