تاريخچه روند افزايش قيمت مسكن

البته هميشه قيمت مسكن يك روند صعودي داشته و هرگز روند نزولي را طي نكرده است ولي با اين وجود مردم در برخي بازه‌هاي زماني به روند نزولي قيمت مسكن اميدوار شده‌اند. كارشناسان در برخي دوره‌ها پيش‌بيني مي‌كنند كه روند قيمت مسكن سير نزولي را بپيمايد. روند افزايش قيمت مسكن طي سال‌هاي گذشته منطقي بوده ولي امسال متاثر از روند افزايش قيمت ارز و سكه بوده است.

البته عوامل متعددي در روند افزايش قيمت مسكن تاثيرگذار بوده‌اند. گاهي اوقات روند افزايش قيمت مسكن كاذب و حبابي بوده ولي در ماه‌هاي نزديك به پايان سال اين روند رو به كاهش بوده است.

كارشناسان معتقدند كه ثبات بازار ارز و سكه باعث خواهد شد تا روند افزايش قيمت مسكن به ثبات برسد. كارشناسان معتقدند كه طي سال‌هاي گذشته انبوه‌سازي رشد خيلي خوبي داشته ولي اكنون متوقف شده و همين امر باعث شده تا روند افزايش قيمت مسكن سير صعودي داشته باشد. حمايت‌هاي دولتي باعث خواهد شد تا اين روند سير كاهشي را بپيمايد و مردم از آسيب‌هاي روند افزايش قيمت مسكن در امان بمانند.

نگاهی به افزايش قيمت مسكن تهران

قيمت مسكن در شهر تهران طي دو ماه گذشته سير صعودي داشته است. مردم نسبت به افزايش قيمت مسكن نگران هستند و دوست دارند بدانند كه اين روند تا كجا ادامه خواهد داشت و درچه زماني متوقف خواهد شد؟

اين روند باعث شده كه خيلي از مردم نتوانند اجاره‌بها را پرداخت كرده و به ناچار به حاشيه شهر تهران روي آورده‌اند. البته حاشيه‌نشيني مشكلات اقتصادي خود را دارد و بايد اين مشكل را جدا از افزايش قيمت مسكن حل كرد. افزايش قيمت مسكن تهران هميشه وجود داشته و هرگز شاهد آن نبوده‌ايم كه اين روند وجود نداشته باشد.

طي دو ماهه نخست امسال معاملات مسكن به رشد ۴۷ درصدي رسيده و به رقم ۱۳۹ ميليارد توماني رسيده است. اين روند يك روند صعودي را مي‌پيمايد و با اندكي مقايسه متوجه مي‌شويم كه اين روند همچنان در حال بالا رفتن است. در حال حاضر متوسط قيمت هر مترمربع زمين مسكوني در شهر تهران به ۵ ميليون تومان رسيده است و اين نشان مي‌دهد كه روند افزايش قيمت مسكن به بيش از ۳۲ درصد افزايش قيمت داشته است.

البته افزايش قيمت مسكن باعث افزايش رشد معاملات مسكن شده است و طي سال‌هاي گذشته، در شهر تهران و در ساير شهرها اين روند افزايش قيمت مسكن ادامه داشته است. البته افزايش معاملات مسكن نشانه ركود تورمي در كشور است و هرگز نبايد افرايش معاملات مسكن را نشانه رونق اقتصادي تلقي كرد.

در سال ۹۶ معاملات مسكن به اندازه ۳/۲ درصد رشد داشته ولي در دو ماهه نخست امسال كمتر از ۶/۴ درصد بوده است.

روند افزايش قيمت مسكن باعث شده تا كساني كه خانه دارند نسبت به ارزش سرمايه‌اي خانه خود نگران باشند و سعي در حفظ كردن آن دارند. مردم در حال حاضر دوست دارند كه دارايي‌هاي منقول خود را به سكه و ارز تبديل كنند. ارزش‌هاي دارايي‌هاي غير منقول مانند ملك و زمين به شدت رو به كاهش است.

افزايش قيمت مسكن 1

آينده بازار مسكن

روند افزايش قيمت مسكن همچنان سير صعودي را مي‌پيمايد ولي در دوره‌هايي با ركود همراه بوده است. البته افرادي نيز بوده‌اند كه املاكي را خريداري كرده‌اند و همين كار باعث ركود مسكن طي ماه‌هاي گذشته شده است. بنابراين در اين چنين شرايطي مساكني را شاهد خواهيم بود كه خريداري شده‌اند ولي قيمت آن‌ها هرگز كاهش نخواهد يافت.

البته مشخص شده كه قيمت مسكن به صورت حبابي افزايش يافته و اين روند به خاطر افزايش قيمت دلار و سكه بوده و بعد از كاهش قيمت دلار و سكه دوباره قيمت‌ها به قيمت‌هاي واقعي نزديك‌تر شده‌اند.

كارشناسان معتقدند كه همواره در ماه‌هاي پاياني سال قيمت مسكن به شدت افزايش مي‌يابد و همين عامل باعث مي‌شود كه مردم در ماه ارديبهشت به دنبال خريد مسكن باشند.

رشد قيمت مسكن موجب شده كه فروشندگان مسكن ديگر نتوانند واحدهاي مسكوني خود را خريداري كنند و بنابراين در تصميم خود نسبت به خريد مسكن تجديدنظر كرده‌اند.

با نگاهي به روند رشد قيمت مسكن طي سال‌هاي گذشته متوجه مي‌شويم كه قيمت مسكن در بازه‌هاي زماني دوره رشد و در دوره‌هاي ديگري دوره كاهش و ركود داشته است و هرگز يك روند منطقي را طي نكرده است. البته در دوره‌هاي خاصي مانند زمان‌هاي نزديك به انتخابات رياست جمهوري روند بازار مسكن كاهش داشته و حتي نرخ سود بانكي هم كاهش داشته است ولي بعد از آن دوره دوباره قيمت‌هاي مسكن سير صعودي داشته‌اند.

رشد قيمت دلار باعث شد تا افزايش قيمت مسكن عقب‌ماندگي قيمت مسكن طي سال‌هاي گذشته را جبران كرد. اگرچه رشد قيمت‌ها باعث نارضايتي متقاضيان مسكن شد ولي افزايش نرخ ارز و كاهش سود بانكي موجب شد تا حدي بازار به حد رضايت برسد و مردم دوباره به بازار مسكن اميدي داشته باشند.

رشد قيمت‌ها در برخي ماه‌هاي سال دوباره مردم را نسبت به بازار مسكن نااميد مي‌كند و باعث مي‌شود كه ديد خوبي نسبت به بازار مسكن نداشته باشند.

البته مشخص شده كه قيمت‌هاي مسكن امروزه حبابي بوده و به خاطر رشد قيمت دلار بوده و به عبارتي دلار بر بازار مسكن تاثير مي‌گذارد. كنترل قيمت دلار در نهايت به كنترل قيمت مسكن منجر خواهد شد. اميدواريم كه كنترل قيمت مسكن به خانه‌دارشدن مردم طي سال‌هاي بعدي كمك كند.