آمار ها حاکی از آن است که قیمت اوراق مسکن بانک ملی و بانک مسکن با روندی کاهشی همراه بوده و به ترتیب با قیمت ۲۸ و ۵۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفته است.

به رغم این که آخرین اخبار حاکی از فروش اوراق بهادار با قیمت ۵۷ تا ۶۰ هزار تومان در هفته گذشته بوده اند در خلال این هفته قیمت اوراق افت چشمگیری را تجربه کرده و به ۲۸ هزار تومان رسیده است. به عقیده برخی کارشناسان علت این امر، رشد میانگین قیمت مسکن در آبان ماه سال جاری بوده است. بر اساس آمار های منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت فروش واحد های آپارتمانی در تهران به ازای هر متر مربع ۹٫۲ میلیون تومان گزارش شده که کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان را به همراه داشته است. همزمان با رشد قیمت مسکن، متقاضیان توانایی شان را برای خرید مسکن از دست داده اند ضمن این که دیگر تسهیلات مسکن نیز در این مسیر کمک کننده نیستند و حجم بسیار کمی از ارزش یک ملک را قادرند تأمین کنند. به واسطه این امر تقاضا برای تسهیلات مسکن با افت چشمگیری همراه شده که این امر باعث شده قیمت تسه روندی کاهشی را در پیش بگیرد.

قیمت اعلام شده برای فروش یک برگ تسه مربوط به بهمن ماه سال ۵ که با نماد تسه ۹۵۱۱ مشخص می شود، ۴۸ هزار و ۵۵۰ تومان بوده است. لازم به توضیح است که این قیمت مربوط به بازار فرابورس ۱۱ آذرماه بوده و این برگ تسه در ۱۲ آذرماه با قیمت ۴۹ هزار تومان خرید و فروش شده است. در معامله هر برگه تسه مربوط به شهریور ماه سال ۹۶ که با نماد تسه ۹۶۰۶مشخص می گردد، در ۱۱ آذرماه ۴۸۵۰۰ تومان پرداخت شده و در ۱۲ آذر این رقم به ۵۰ هزار تومان رسیده است. قیمت معامله هر ورقه تسهیلات مسکن که صدورش به اسفند ماه سال ۵ بر می گردد نیز ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان گزارش شده است.

بر اساس آمار های منتشر شده در خصوص قیمت اوراق بهادار در ۱۲ آذرماه، قیمت برگه ای با نماد ۹۶۰۱، ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان برآورد شده است. بنابراین آن چه با مشاهده قیمت ها عایدمان می شود، روند کاهشی قیمت اوراق است. کاهش قیمت اوراق صادره در نیمه دوم سال ۹۷ نیز کاملا برجسته است که به عنوان مثال می توان به قیمت برگه با نماد تسه ۹۷۰۷ اشاره کرد. این برگه تسه معادل ۵۲ هزار و ۲۵۰ تومان در ۱۱ آذرماه و ۵۵ هزار تومان در ۱۲ آذرماه برآورد شده است.

گزارشات مربوط به فروش اوراق بهادار در بازار فرابورس در تاریخ یازدهم آذرماه نشان می دهد، قیمت فروش ۱۰ نماد تسه، ۴۹ هزار تومان بوده است. زمان صدور این اوراق عموما از نیمه اول سال گذشته تا نیمه دوم سال جاری را شامل می شود. نرخ قیمت این اوراق در ۱۲ آذرماه با اندکی رشد بالای ۵۰ هزار توان گزارش شده است.

آنچه قابل توجه به نظر می رسد و طی ۸ ماه گذشته بی سابقه قلمداد می گردد، مبادله اوراق با قیمتی کمتر از ۵۰ هزار تومان است. نماد تسه ۹۵۰۹ که به اوراق صادر شده در آذرماه سال ۹۵ اشاره دارد کمترین قیمت را در بازار فرابورس ۱۱ آذرماه به نام خود زده است. قیمت فروش این تسه در ۱۲ آذرماه نیز با مقداری کاهش ۳۷۷۰۰ تومان برآورد شده است. با توجه به این که هر کدام از اوراق بهادار تنها تا دو سال پس از صدور فرصت دارند از این رو با نزدیک شدن به موعد انقضایشان با افت قیمت همراه می گردند. دارنده این نوع اوراق نهایتا تا یک ماه پس از اتمام دو سال می تواند از آن استفاده کند و پس از این مدت برگه تسه فاقد هر نوع ارزشی خواهد شد.

اوراقی که از سوی بانک ملی در مرداد ماه سال ۹۷ صادر شده است با نماد تسه ۹۷۰۵ کمترین قیمت را از زمان ورود به بازار فرابورس در تاریخ ۱۲ آذر با قیمت ۲۸ هزار تومان و ۳۹۰ تومان تجربه کرده است.

گزارش ها حاکی از آن است که نه تنها قیمت تسه با افت چشمگیری همراه بوده بلکه تقاضا برای این اوراق نیز کاهش زیادی را تجربه کرده است به طوری که تعداد ورقه با نماد تسه ۹۶٫۲، تنها یک برگه بوده است. تعداد اوراق با نماد تسه ۹۶۰۵ و ۹۶۰۴ نیز به ترتیب ۷ و ۲۷ برگه اعلام شده است که این امر نشان می دهد بسیاری از خریداران مسکن به کلی از تهیه اوراق بهادار منصرف شده اند. علتش را می توان پوشش دهی بسیار اندک قیمت مسکن توسط این وام ها اعلام کرد.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز