برخی آمار های میدانی از افزایش حجم معاملات در ماه های گذشته خبر می دهند که هرچند این اتفاق خبر خوشایند و امیدوارکننده ای است با این وجود آن چه نگاه همگان را به خود معطوف ساخته و بر نگرانی ها افزوده رشد بی حساب و کتاب قیمت مسکن است. روند رو به رشد قیمت مسکن می تواند میزان تورم را در سال آینده تحت تأثیر قرار دهد که ضرورت توجه به این مسئله و در نظر گرفتن تدابیر مناسب را غیرقابل انکار می سازد.

این روز ها زمانی که از مشاوران املاک در خصوص وضعیت بازار ملک پرسیده می شود، آن ها صراحتا اعلام می کنند بازار مسکن تکان خورده است. برخی معامله گران مسکن از رشد معامله ها خبر می دهند و ادعا می کنند در سال آینده قیمت مسکن گران تر می شود. این افراد که پیوسته یادآور می شوند خرید مسکن را نباید به تعویق انداخت و باید هر چه زودتر در این راستا اقدام کرد ادعا می کنند حجم معاملات مسکن در ماه های گذشته افزایش یافته است.

همزمان با فصل تابستان سال ۹۶، مصالح ساختمانی با رشد قیمت مواجه شدند، با گران شدن مصالح ساختمانی عده ای آن را دومین رکود بازار مسکن خواندند اما در واقعیت چنین نشد. رشد قیمت مصالح ساختمانی از سرامیک و کاشی گرفته تا سنگ و میلگرد، همه تحت تأثیر عوامل خارجی در اقتصاد بودند. با رشد قیمت مواد اولیه در بازار های خارجی، بازار ایران نیز رشد قیمت ها را تجربه خواهد کرد. رشد قیمت مصالح ساختمانی سبب شده قیمت تمام شده ساختمان روندی صعودی را تجربه کند که این امر به گران شدن قیمت پیشنهادی مسکن هم ختم خواهد شد. رشد بی مهابای قیمت مسکن را می توان به عنوان اولین نشانه تحولات و تغییرات مشهود این بازار معرفی کرد.

رشد مداوم قیمت مسکن

مسکن که به عنوان یک کالای سرمایه ای در ایران از آن یاد می شود بیش از ۶ سال رکود را تجربه کرده است. این کاهش معاملات در بازار مسکن به گونه ای بوده که حتی تلاش های دولت از طریق افزایش تسهیلات و کاهش سود وام های پرداختی نتوانسته راه گشا باشد و این رکود را مهار کند. بازار مسکن در این بازه ۶ ساله به گونه ای بود که عده زیادی این بازار را در انتهای دهه ۸۰، فاقد رونق و سود عنوان کردند و بر این باور بودند همه چیز در رکود به سر می برد. متقاضیان مصرفی از جمله سازمان های بزرگی چون بانک ها، در این دوره به واسطه وارد شدن به بازار مسکن تجربه خوبی عایدشان نشد و به سود قابل توجهی دست نیافتند. این روز ها اما شرایط مشابهی در حال رخ دادن است، رشد قیمت در بازار ارز سبب شده قیمت مسکن افزایش نامتعارف را تجربه کند حال آن که عوامل دیگری همچون متعادل نبودن عرضه و تقاضا نیز بر این روند بی تأثیر نبوده است.

برخی عنوان می کنند دلیل گرانی فعلی مسکن، جذابیت این بازار برای متقاضیان مصرفی است ضمن این که نقدینگی در اثر سوء مدیریت سال های گذشته با روندی رو به رشد همراه بوده است. گفتنی است تغییر میزان سود سپرده گذاری ها از دیگر عوامل دخیل در این امر است.

در مقابل از عوامل اثرگذار بر مهار شیب تورم می توان به ثبات نرخ تورم اشاره کرد و عرضه مسکن در تابستان ۹۶ و وجود خانه های مسکونی خالی را نام برد.

کاهش دستوری سود بانک ها و مواردی از قبیل افزایش حجم نقدینگی به افزایش قیمت مسکن منجر شده و زمینه را برای جهش قیمت ها فراهم نموده است با این حال دیگر عواملی چون ثبات نرخ تورم و وجود واحد های خالی این رشد قیمت ها را مهار کرده اند و به کاهش شیب آن کمک نموده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری اقتصادی ایران