آخرین آمار های منتشر شده از افت ۵۴ درصدی معاملات مسکن خبر می دهند حال آن که صدور پروانه های ساختمانی افزایشی ۳۴ درصدی را تجربه کرده است که بر عدم تمایل فروشندگان به عرضه واحد هایشان دلالت دارد. به رغم این که تعداد واحد های خالی در تهران به ۴۹۰ هار واحد می رسد انتظار می رود تا پایان سال ۹۷ این رقم افزایش یابد و حجم مسکن های خالی در تهران بیشتر شود.

ارقام و اعداد منتشر شده حاکی از آن است که صدور پروانه های ساختمانی در مقایسه با سال گذشته افزایش ۳۴ درصدی را تجربه کرده است، با این وجود به واسطه گران شدن مصالح ساختمانی و همچنین افت چشمگیر حجم معاملات، شاهد اثرات سو بر بازار مسکن خواهیم بود.

بر اساس آمار های رسمی بانک مرکزی، تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در یک بازه ۶ ماهه از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا انتهای شهریور ماه، ۳۲ هزار پروانه در کل کشور بوده است که از این تعداد ۳ هزار پرونده متعلق به تهران می باشد. این ارقام در مقایسه با همین برهه زمانی در سال گذشته به ترتیب افزایش ۷٫۵ و ۳۴ درصدی را تجربه نموده است.

لازم به توضیح است که میزان پروانه های ساختمانی صادر شده در ماه های متفاوت به یک میزان گزارش نشده است. اگر به ازای هر ۳ هزار پروانه صادر شده در تهران، به طور متوسط ۶٫۲ واحد مسکونی در نظر بگیریم با این حساب تا پایان سال جاری چیزی حدود ۳۷ هزار واحد مسکونی جدید در پایتخت تولید خواهد شد. با این تصور که در چنین صورتی حجم معاملات مسکن نصف می شود می توان ادعا کرد از این رقم، نیمی از واحد های تولید شده به فروش نخواهند رفت و این واحد ها به ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی در تهران اضافه خواهند شد. در مقابل زمانی که بخش تقاضا نتواند خود را با این شرایط وفق دهد آن چه در نهایت شاهدش خواهیم بود، کاهش معاملات و رکود معاملاتی است. در مقابل سالیانه ۷۰۰ هزار زوج جوان تقاضای واحد مسکونی دارند که با این حساب و احتکار واحد های مسکونی، بازار مسکن تنها در بخش تقاضا پرطرفدار خواهد شد.

قیمت برخی مصالح رشد ۱۵۱ درصدی را تجربه کرده است

همزمان با اوج گرفتن قیمت ارز از ماه های انتهایی سال گذشته، قیمت مصالح هم روند صعودی در پیش گرفته و پیوسته افزایش یافته است. این رشد قیمت بی تردید تولید کنندگان مسکن را مردد می سازد و سازندگان را دلسرد می کند. رشد قیمت مصالح ساختمانی گوناگون در شش ماه ابتدایی سال جاری متفاوت بوده است به طوری که برای گروه لوله و پروفیل فولادی، رشد قیمت در بازه ۲۶ تا ۱۵۱ درصدی گزارش شده است حال آن که رشد قیمت میلگرد از ۹۸ تا ۱۴۶ درصد متفاوت بوده است، ورق های گالوانیزه رشدی به میزان ۵۴ تا ۹۳ درصد را شاهد بوده اند و جهش قیمت گروه سنگ های تخت پلاک از ۷ تا ۵۶ درصد برآورد شده است. به رغم این که چنین مصالحی اغلب در داخل کشور تولید می شوند توجیه این میزان رشد قیمت کمی دشوار است و نمی توان آن را نتیجه رشد نامتعارف قیمت ارز دانست.

فروشندگان واحد مسکونی چه می گویند؟

آمار ها رکود تورمی در بازار مسکن و عدم تمایل به خرید را در میان متقاضیان به خوبی نشان می دهند، این درحالی است که فروشندگان کماکان به پیشنهاد قیمت های گران تمایل دارند و دائما قیمت فروش واحد های مسکونی را بالا می برند. تورم قیمت ها در میان واحد های مسکونی تهران کاملا مشهود است که این رشد قیمت در بین خانه های نوساز و کلید نخورده ملموس تر احساس می شود. در این میان خانه هایی وجود دارند که ۴ یا ۵ سال از احداثشان می گذرد با این حال فروشنده ادعا می کند کلیدنخورده است و تنها با قیمتی گران حاضر به فروش می شود. برخی کارشناسان عنوان می کنند شیب رشد قیمت مسکن در ماه های پیش رو کاهش خواهد یافت.

قیمت مسکن در پایتخت ۹۱ درصد گران شده است

همزمان با افت قیمت ارز و سکه، بسیاری از سرمایه گذاران، سرمایه های خود را وارد بازار مسکن کرده اند بلکه از این طریق بتوانند به سود های راضی کننده دست یابند. از این رو بیشتر معاملات مسکن توسط متقاضیان سرمایه ای انجام می شود. همزمان با تمایل فروشندگان به ارائه واحد هایشان با قیمت های بیشتر، خریداران نسبت به خرید دلسرد می شوند که این عامل سبب می شود رکود تورمی بر بازار مسکن سایه افکند و شرایط پیوسته دشوارتر گردد. آمار ها نشان می دهد سهم خانه هایی با بیش از ۱۶ سال ساخت از کل معاملات صورت گرفته در مقایسه با سال گذشته با رشد ۴ درصدی همراه بوده است.

به عقیده برخی کارشناسان، مشاهده روند تغییرات قیمت مسکن طی ادوار مختلف نشان می دهد، بازار مسکن پس از پشت سر گذاشتن ده تا دوازده فصل رکود نهایتا وارد دوره رونق می شود. از زمان تجربه ثبات قیمت ها، ورود به دوره رکود رقم می خورد و برای این که بتوان دوره رونق را تجربه کرد باید به طول رکود غیرتورمی توجه نمود.

بر اساس آمار های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، میانگین رشد قیمت مسکن در مقایسه با سال گذشته بالغ بر ۹۱ درصد اعلام شده و قیمت فروش هر متر واحد مسکونی در آبان ماه ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد شده است. بر اساس این گزارش، حجم معاملات ۶ هزار و ۹۰۰ فقره برآورد شده که از کاهشی ۵۳٫۶ درصدی در مقایسه با آبان ماه سال گذشته و ۲۶٫۷ درصدی نسبت به مهرماه سال جاری خبر می دهد.

  • منبع خبر : افکار نیوز