مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، از متعادل شدن قیمت ها در بازار مسکن تا پایان سال جاری خبر داد و اذعان نمود: به نظر می رسد تا پایان سال شاهد متعادل شدن قیمت ها باشیم که خبری امیدوارکننده است.

بررسی روند تغییرات قیمت در ماه های مختلف نشان می دهد رشد قیمت از اواخر سال گذشته شروع شده و کماکان ادامه دارد. آمار های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که رشد قیمت مسکن در آذرماه سال جاری نسبت به سال گذشته رشدی ۸۳ درصدی را تجربه کرده است که به خوبی گواه بر وضعیت فعلی بازار مسکن است. به رغم این که قیمت ها افزایشی نجومی را در پیش گرفته اند، حجم معاملات مسکن روندی نزولی دارد و این امر از یک رکود تورمی خبر می دهد.

رشد بی مهابای قیمت مسکن، قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است. روند رشد قیمت ها به گونه ای بوده است که متوسط اعلام شده به ازای یک متر مربع از واحد های مسکونی تهران نزدیک به ۸ میلیون و سه هزار تومان برآورد شده این درحالی است که در سال گذشته قیمت فروش هر متر مربع از واحد مسکونی تهران حداکثر ۴ میلیون تومان بوده است.

رشد قیمت مسکن صدای اعتراض مردم را بلند کرده است و اقشار کم درآمد به شدت از افت قدرت خریدشان گله مندند. گران شدن مسکن از یکسو و کم شدن قدرت خرید متقاضیان از سوی دیگر توجه افراد را به زندگی در حاشیه های تهران معطوف ساخته به طوری که مهاجرت معکوس از تهران پیوسته در حال رشد است.

به گفته مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، رشد حجم معاملات مسکن در تهران حداکثر یک درصد است این درحالی است که با مقایسه ارقام اعلام شده با سال گذشته تفاوت فاحشی به چشم نمی خورد.

ایشان این طور ادامه دادند: حجم مبایعنامه ها و میزان اجاره بها به ترتیب کاهشی ۱۸ درصدی و ۱۶ درصدی را تجربه کرده است. به گفته مصطفی قلی خسروی این رقم مربوط به کل کشور می باشد و در تهران با کمی افزایش، افت معاملات به ۲۲ درصد می رسد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ضمن اشاره به این که احتمال افت فاحش قیمت مسکن در بازه ای کوتاه امری نشدنی به نظر می رسد گفت: زمانی که دلار تنها هزار یا دو هزار تومان بالا پایین شود نمی توان انتظار افت شدید قیمت مسکن را داشت با این حال کاهش ۳ تا ۴ هزار تومانی ارز بر قیمت نهایی مسکن اثرگذار خواهد بود و در چنین صورتی می توان تفاوت چشمگیر قیمت مسکن را شاهد بود.

وی از متعادل شدن قیمت مسکن تا پایان سال خبر داد و اذعان نمود: پیش بینی می شود تا اواخر سال آتی، ثبات قیمت ها را در این بازار شاهد باشیم که خبر امیدوارکننده ای است.

بر اساس اخبار منتشر شده با توجه به رشد حداکثری قیمت ها و کاهش توان خریداران انتظار می رود قیمت مسکن ثبات را در روز های آتی تجربه نماید.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز