ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن، مخاطبان اصلی تسهیلات این بانک در زمینه خرید مسکن را اقشار متوسط و کم درآمد کشور اعلام کرد.

رحیمی انارکی ضمن اشاره به این که بانک مسکن از سال ۶۹ تلاشش را برای اعطای وام از محل صندوق پس انداز آغاز کرده است، اذعان نمود: از اواسط دهه ۸۰ پروژه مسکن مهر کلید خورد و بانک مسکن مسئولیت تأمین منابع مالی این طرح سنگین را پذیرفت. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: تأمین مالی این طرح دیگر فعالیت های بانک مسکن را تحت الشعاع قرار داد و ما به واسطه این امر فشار های زیادی را متحمل شدیم.

رحیمی انارکی اذعان نمود: بانک عامل بخش مسکن اعتبار لازم برای احداث ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار واحد مسکونی را متقبل شده است. وی صحبت هایش را این طور ادامه داد: تأمین مالی واحد های مسکونی مهر در یک بازه ۸ ساله از سال ۸۴ تا ۹۲ موجب شد بانک مسکن دیگر مسئولیت هایش را نتواند به خوبی پیش ببرد همان طور که در این دوره ۸ ساله هیچ تغییری در سقف تسهیلات پرداختی از سوی بانک اتفاق نیفتاد. به گفته رحیمی انارکی بخش اعظم فعالیت های بانک مسکن در این سال ها، تأمین منابع مالی طرح مسکن مهر بوده است.

مدیرعامل بانک مسکن تعداد واحد های مسکونی تعیین تکلیف شده را معادل ۱ میلیون و ۳۹۰ هزار واحد اعلام کرد و اظهار داشت: کماکان پرونده مربوط به احداث ۴۶۰ هزار واحد مسکونی مهر دیگر باز است به این مفهوم که تأمین منابع مالی آن ها از سوی بانک مسکن اجرایی نشده است. به گفته رحیمی انارکی تکمیل این تعداد واحد باقی مانده مسکن مهر لازمه تدابیر اساسی دولت و مجلس است.

ایشان جزئیات فعالیت های بانک مسکن از سال ۹۲ به بعد را این گونه تشریح کردند: از سال ۹۲ تاکنون، بانک مسکن تغییراتی را در وام ساخت و خرید مسکن لحاظ نموده به طوری که سقف وام های پرداختی تا ۸ برابر افزایش یافته است و ارزان ترین تسهیلات بانکی به متقاضیان واگذار شده اند.

به گفته مدیرعامل بانک مسکن، ایجاد صندوق های زمین و ساختمان و راه اندازی شرکت ها و نهاد های تأمین کننده منابع مالی مسکن از جمله شرکت تأمین سرمایه مسکن از دیگر گام های ارزشمند بانک مسکن در دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

وی بار دیگر گروه هدف بانک مسکن برای پرداخت وام را اقشار متوسط و کم درآمد جامعه معرفی کرد و اذعان نمود: تسهیلاتی که از سوی بانک مسکن در اختیار متقضیان قرار می گیرد متناسب با شرایط اقشار متوسط و کم درآمد جامعه است.

ایشان در ادامه به رکود حاکم بر بازار مسکن اشاره کردند و افزودند: با توجه به شرایط موجود و با علم به این که بانک مسکن توانایی اجرای برخی از فعالیت ها و پرداخت بخشی از تسهیلات را ندارد، اندیشیدن راهکار هایی خاص توسط کمیسیون اقتصادی مجلس ضروری است.

مدیرعامل بانک مسکن، طولانی ترین تسهیلات پرداختی به متقاضیان از سوی بانک را وام های بانک مسکن معرفی کرد و افزود: تسهیلات اعطایی بانک مسکن با بازپرداخت ۱۲ تا ۲۰ ساله همراه است. وی ضمن اشاره به این که بانک مسکن طی سال های اخیر سیاست مخرب افزایش نرخ سود سپرده های بانکی را بکار نگرفته است گفت: همین عامل ما را در کاهش ۴ درصدی قیمت تمام شده منابع یاری کرد. به گفته رحیمی انارکی ارزان ترین تسهیلات مسکن در حال حاضر توسط این بانک و از محل صندوق پس انداز در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و مردم می توانند بیشترین میزان وام را با کمترین سود برای خرید مسکن از طریق صندوق پس انداز مسکن یکم تهیه نمایند.

  • منبع خبر : مهر نیوز