دعاوی ملکی

دعاوی ملکی به مجموعه‌ای از دعاوی حقوقی و کیفری که در رابطه با املاک و مستغلات روی می‌دهد گفته می‌شود. دعاوی ملکی شامل بسیار متنوعی بوده و درصد زیادی از پرونده‌هایی که در مراجع قضایی در دست پیگیری است مربوط به موضوع املاک است.

با توجه به اینکه املاک و مستغلات جزو کالاهای سرمایه‌ای و گران قیمت محسوب می‌شوند، لذا معاملات ملکی بسیار مهم تلقی شده و بدیهی است که انواع کلاهبرداری‌ها و مشکلات مربوط به معاملات املاک توسط افراد سودجو و یا طرفین معامله صورت پذیرد. در صورتیکه طرفین معامله به حق و حقوق خود آگاه بوده و در مراحل عقد قرارداد و تنظیم سند از مشاوره وکیل مجرب بهره‌مند گردند درصد زیادی از این مشکلات برطرف خواهد گردید.

جهت اطلاع از انواع دعاوی ملکی و انجام مشاوره با وکلای مجرب می‌توانید از طریق سایت تخصصی املاک ملکانا اقدام نمائید. در اینجا به تشریح برخی از دعاوی ملکی رایج می‌پردازیم.

دعاوی ملکی 1

انواع دعاوی ملکی: دعوای خلع ید

یکی از انواع دعاوی ملکی که بسیار اتفاق می‌افتد دعوای خلع ید است. دعوای خلع ید بدین معنی است که شخصی بطور عمد یا غیرعمد بر حقوق و اموال دیگری تسلط یافته و آنرا تصرف نماید. در اینگونه موارد می‌توان علیه شخص متصرف اقامه دعوا نمود.

دعاوی ملکی خلع ید طبق قوانین مدنی و فقهی شخص متصرف را موظف به برگرداندن اموال و رفع تصرف می‌نماید. در موضوع دعوای خلع ید میان حقوقدانان و وکلا اختلاف نظر وجود دارد، بطوریکه بسیاری خلع ید را مختص اموال غیر منقول دانسته و تنها در صورتیکه شخصی تصرف عدوانی بر اموال غیرمنقول داشته باشد طرح دعوای خلع ید بکار می‌رود. از اینرو در مواقعی که شخصی تصرف عدوانی بر اموال منقول شخص دیگری داشته باشد موضوع توسط دعوای استرداد مال قابل پیگیری است. همچنین برخی بر این عقیده‌اند که دعاوی ملکی خلع ید به اموال منقول نیز تسری یافته و قابل پیگیری است.

انواع اطلاعات در مورد دعاوی ملکی و راه حل و مشاوره با متخصصان و حقوقدانان ملکی را از اینجا پیگیری نمائید.

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی در دعاوی ملکی

یکی از انواع دعاوی ملکی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی است. در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی یکی از طرفین قرارداد از حضور در دفترخانه برای تنظیم سند رسمی خودداری می‌کند.

معمولا با توجه به ماهیت دعوا این مشکل برای خریدار اتفاق می‌افتد بطوریکه فروشنده به دلایل گوناگون از حضور در دفترخانه جهت انتقال سند بطور رسمی اجتناب می‌ورزد. فروشنده به دلایل گوناگون از جمله افزایش قیمت ملک در مدت زمان عقد قرارداد مبایعه‌نامه تا زمان حضور در دفترخانه و یا آماده نبودن سند مانند مواردی که سند در رهن بانک بوده و توانایی پرداخت بدهی بانک توسط فروشنده وجود ندارد در زمان مقرر در دفترخانه حضور نمی‌یابد. در چنین مواردی اقامه دعوای ‌الزام به تنظیم سند رسمی مطرح می‌گردد.

معمولا در متن قرارداد مبایعه‌نامه مواردی مبنی‌بر پرداخت خسارت توسط طرفین در صورت عدم حضور در دفترخانه در موعد مقرر پیش‌بینی می‌شود که طرفین معامله ملزم به پرداخت آن هستند. همچنین در صورت عدم پایبندی به حضور در دفترخانه توسط فروشنده می‌توان از طریق دعوای الزام به تنظیم سند رسمی و حضور مامور دادگاه در دفترخانه اقدام به تنظیم سند رسمی نمود. چنانچه در معامله خرید و فروش ملک با این مشکل مواجه شدید می‌توانید با مشاوره وکلای ملکی مجرب ملکانا نسبت به طرح دعوا و برخورداری از خدمات حقوقی اقدام نمائید.

دعاوی ملکی 2

انتقال مال غیر در دعاوی ملکی

انتقال مال غیر در دعاوی ملکی به این معنی است که افرادی با سوء استفاده از شرایطی که دارند اقدام به انتقال اموال منقول و غیرمنقول دیگران نموده که ممکن است از روی آگاهی و یا عدم آگاهی فرد باشد. در اینگونه مواقع می‌توان اقدام به اقامه دعوای انتقال مال غیر نمود. انتقال مال غیر جزو دعاوی ملکی محسوب شده و قانون آنرا در حکم کلاهبرداری بشمار می‌آرود. جرایم انتقال مال غیر حسب مورد می‌تواند مجازات‌هایی مانند زندان، پرداخت جزای نقدی معادل پولی که اخذ شده به همراه بازگرداندن پول به صاحب آن و یا در صورتیکه فرد جزو کارکنان مراکز دولتی بوده و از قدرت خود سوء استفاده نموده باشد انفصال از مراکز دولتی برای فرد خاطی در نظر گرفته می‌شود.

انواع دعاوی ملکی که در رابطه با املاک و مستغلات به وجود می‌آید از گستردگی زیادی برخوردار است. در هر مورد از دعاوی ملکی با توجه به شرایط دعوا، وضعیت املاک و شرایط متفاوت حقوقی که هر کدام می‌تواند داشته باشد مشمول قوانین خاص خود می‌شود. از اینرو چنانچه با انواع دعاوی ملکی مواجه شدید بهترین راه مشاوره و استفاده از تجارب وکلا و حقوقدانان کارآزموده است.

وب سایت تخصصی املاک ملکانا با بهترین وکلای ملکی همکاری داشته لذا می‌تواند انواع خدمات مورد نظر را به شما ارائه نماید.