محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از توافق این وزارت با کمیته امداد خبر داد و اذعان نمود: از مجموع ۹۰  هزار واحد مسکونی مهر مازاد، ۵۰ هزار واحد مازاد به کمیته امداد واگذار گردید.

ایشان ضمن اشاره به این که در حال حاضر تأمین منابع مالی مسکن بر عهده بانک مسکن قرار دارد اظهار کرد: برآنیم این مسئولیت را به دیگر بانک ها نیز بسپاریم تا در این مسیر کنار بانک مسکن باشند. محمد اسلامی نیاز سالانه کشور به مسکن را ۹۰۰ هزار واحد اعلام کرد و اذعان نمود: از این تعداد، ساخت ۴۰۰ واحد مسکونی وابسته به تلاش های دولت و بانک مسکن است.

در جلسه هم اندیشی مشترک دولت و مجلس که با هدف ارتقای نظام تأمین منابع مالی مسکن برگزار شده بود، وزیر راه و شهرسازی نقش دولت و بانک مسکن را در تأمین مالی مسکن امری ضروری و الزامی خواند و تصریح کرد: یکی از مؤثرترین بازار های سرمایه ای در اقتصاد کشور، بازار مسکن است از این رو انتظار می رود بانک مسکن در این زمینه تلاش های مضاعفی انجام دهد و سرمایه های بیشتری برای این حوزه در نظر بگیرد.

محمد اسلامی از سیاست های جدید دولت برای رونق دادن به بازار مسکن خبر داد و اذعان نمود: دولت در نظر دارد شرایط ویژه ای را برای اقشار کم درآمد و خانه اولی ها لحاظ کند با این هدف که بتوانند آرزوی خانه دار شدن را عملی سازند. ایشان در ادامه راه رسیدن به این هدف را تمرکز بر بازآفرینی شهری خواندند و عنوان کردند: دولت احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده را در برنامه کارش قرار خواهد داد.

ایشان پس از این که اختصاص سرمایه بیشتر به بازار مسکن را امری اساسی قلمداد نمودند، از تلاش همه جانبه سه دستگاه بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد برای هماهنگی های لازم در این خصوص خبر دادند.  به گفته وزیر راه و شهرسازی، طی روز های آتی، این مسئله در جلسه شورای عالی مسکن مطرح خواهد شد. گفتنی است ریاست جمهوری و تیم اقتصادی دولت از حاضران این جلسه خواهند بود.

محمد اسلامی ضمن اشاره به این که طولانی شدن زمان تحویل واحد های مسکونی مهر به صلاح نیست اظهار کرد: به واسطه ارائه دیرهنگام مسکن مهر، نه تنها متقاضیان بلکه حتی دولت هم متضرر خواهد شد. به گفته اسلامی دولت برآن است، تکمیل واحد های باقی مانده مسکن مهر را با سرعت بیشتری به پایان ببرد و واحد ها را سریع تر به دست متقاضیان برساند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در هفته گذشته، ۵۰ هزار واحد مسکونی مهر مازاد تعیین تکلیف شدند. به گفته اسلامی از مجموع ۹۰ هزار واحد مهر مازاد، ۵۰ هزار واحد در اختیار کمیته امداد قرار گرفته است با این هدف که در راستای تأمین مسکن خانواده های نیازمند به کار گرفته شود.

اسلامی این طور صحبت هایش را ادامه داد: بنیاد مسکن مسئولیت ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را در مناطق شهری کوچک عهده دار شده است.

وی در ادامه به عنوان یکی از مهم ترین سیاست های دولت، بازآفرینی شهری را نام برد و اذعان نمود: احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به صورت سالانه در بافت های فرسوده از دیگر مواردی است که دولت بر آن تأکید کرده است.

ابوالقاسم رحیمی انارکی که به عنوان مدیرعامل بانک مسکن در حال فعالیت می باشد ارزش تسهیلات ارائه شده از سوی بانک مسکن از ابتدای روی کار آمدن دولت دوازدهم را۳۲۳ هزار ۲۵۹ میلیارد ریال اعلام کرد و اذعان نمود: این اعتبار در قالب ۸۸۵ هزار و ۵۰۹ فقره وام در اختیار متقاضیان قرار گرفته است. به گفته رحیمی انارکی این تسهیلات بخش جعاله، خرید، سهم الشرکه، مشارکت های مدنی و دیگر بخش ها در بر می گیرد.

ایشان جزئیات تسهیلات در نظر گرفته شده برای خرید مسکن را دقیق تر توضیح دادند و تصریح کردند: از  مرداد ماه سال ۹۶ تا پایان همان سال، وام پرداخت شده به متقاضیان خرید مسکن معادل ۱۴۷ هزار ۲۲۷ فقره بوده که ارزش ۷۵ هزار و ۶۴۸ میلیارد ریالی برای آن برآورد شده است. این مبلغ در ۷ ماه ابتدایی سال جاری به ۱۳۴ هزار و ۹۱۸ فقره با ارزش ۶۵ هزار و ۷۳۹ میلیارد ریال می رسد و متقاضیان وام خرید مسکن از این مقدار تسهیلات توسط بانک مسکن بهره مند شده اند.

  • منبع خبر : شهرخبر