نقش مشاوره حقوقی املاک در دعاوی ملکی

املاک و مستغلات بخش بزرگی از دارای افراد را تشکیل می دهند. علاوه بر این همواره بازار معاملات مربوط به این بخش بسیار داغ است. به همین دلیل مشاوره حقوقی املاک تبدیل به یک امر عادی در معاملات ملکی و دعاوی آن شده است. در این مقاله سعی می‌کنیم کمی بیشتر با نقش مشاوره حقوقی املاک در دعاوی ملکی آشنا شویم.

مشاور حقوقی املاک کیست؟

با توجه به حجم بالای معاملات ملکی و دعاوی مربوط به آن، افراد زیادی نیاز به مشاوره در این زمینه دارند. از اینرو بسیاری از وکلا و گروه‌های حقوقی قدم در راه فعالیت اختصاصی در زمینه معاملات ملکی برداشته‌اند. مشاور حقوقی املاک کسی است که تجربه و تخصص کافی حقوقی در زمینه املاک را دارا باشد. این فرد یا گروه می‌تواند با استفاده از دانش خود و شناخت وضعیت شما در زمینه دعاوی مختلف یا معاملات بهترین راه را به شما معرفی کند. همچنین در بسیاری از موارد مشاور حقوقی املاک خوب می‌تواند از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کند.

مشاوره حقوقی املاک

مشاور حقوقی املاک به شما چه کمکی می‌کند؟

زمانیکه شما در حال فعالیت در زمینه معاملات ملکی هستید نیاز دارید تا از حقوقی که قانون‌گذار برای شما در نظر گرفته است مطلع باشید. علاوه بر این ممکن است شما در این زمینه در هنگام انجام معاملات یا بعد از آن دچار مشکلات و دعاوی مختلفی شوید.

بطور خلاصه می‌توان گفت مواردی مانند فسخ قرار داد، افراز و تقسیم املاک مشاع، اخذ دستور فروش ملک مشاع، اخذ به شفعه، اراضی موات، تخلیه، خلع ید، رفع ممانعت از حق، رفع مزاحمت از حق، تجویز انتقال منافع، دعاوی مربوط به منابع طبیعی، دعاوی مربوط به شهرداری، همچنین دعاوی ملکی شامل مطالبه حق سر قفلی و حق کسب و پیشه و تجارت، الزام به فک رهن، اخذ صورت مجلس تفکیکی، اخذ پایان کار، دعاوی مربوط به موقوفات، تعدیل اجاره بها، مطالبه اجرت المثل، تنفیذ مبایعه نامه مشکلاتی است که ممکن است در طول زمان با آن‌ها مواجه شوید.

در شرایطی که هر یک از مشکلات بالا را داشته باشید بهترین راه مراجعه به یک مشاور حقوقی املاک و در میان گذاشتن شرایط خود با او است. مشاور حقوقی املاک با توجه به شرایط راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد و شما می‌توانید سوال‌های مد نظر خود را از او بپرسید. به این ترتیب می‌توانید با استفاده از دانش این افراد با دید بهتری از لحاظ حقوقی به دنبال حل مشکلات خود باشید.

استفاده از مشاوره حقوقی املاک برای ملک مشاع

مشاوره حقوقی املاک در بسیاری از موارد می‌تواند راه‌گشا باشد. یکی از این موارد زمانی است که شرکای ملک مشاعی می‌خواهند ملک خود را از حالت مشاع در بیاورند. در این مورد مشاوره حقوقی املاک می‌تواند به شما کمک کند با مراحل انجام این کار آشنا شوید. در چنین مواردی املاک باید از اداره ثبت محلی که ملک در آن واقع شده است، تقاضای افراز ملک را دریافت نمایند. ممکن است در حالت‌های مختلف و به دلایل گوناگون ملک غیر قابل افراز تشخیص داده شود.

برای حل این مشکل ملاک باید از لحاظ حقوقی به دادگاه مراجعه کنند. دادگاه معمولا بعد از بررسی موضوع دستور فروش ملک را صادر می‌کند. بعد از اخذ این دستور از دادگاه، ملک مورد نظر از طریق مزایده به فروش خواهد رسید. قیمت ملک برای مزایده را کارشناسان مربوطه تعیین خواهند کرد.

دقت کنید که برای افراز ملک باید مالکیت آن به صورت اشاعه باشد. اما در مواردی که ملک تفکیک می‌شود نیازی نیست حالت اشاعه وجود داشته باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که در زمانیکه قصد افراز ملک را دارید تعداد ملاک باید بیشتر از دو نفر باشد و همانطور که گفته شده به صورت مشاعی از ملک استفاده کنند. تفاوت دیگری که افراز ملک با حالت تفکیک ملک دارد همین است. در تفکیک ملک، یک نفر مالک که شش دانگ ملک متعلق به او باشد بعد از دریافت مجوزهای قانونی می‌تواند ملک خود را به قطعات مورد نظر خود تقسیم کند.

مشاوره حقوقی املاک

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید مشاوره حقوقی املاک به شما کمک می‌کند بسیاری از مشکلات خود را به سادگی حل کنید. فراموش نکنید مهم‌ترین نکته انتخاب یک مشاوره حقوقی کار بلد و حرفه‌ای است که تجربه کافی کار در این زمینه را داشته باشد. یک مشاور حقوقی املاک خوب است که می‌تواند به شما کمک کند بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. پس حتما قبل از انجام معاملات ملکی خود، با یک مشاوره حقوقی املاک معتبر و با تجربه مشورت کنید. امیدواریم این مقاله مورد استفاده شما قرار گرفته باشد