پيش‌بينی بازار مسكن بی‌رونق

پيش‌بيني بازار مسكن هميشه امكان پذير نيست. بازار مسكن هميشه افت و خيزهاي خود را دارد. بازار مسكن هميشه يك روال را طي نكرده است. پيش‌بيني بازار مسكن گاهي اوقات كار دشواري است.

مسكن از همان ابتدا يك نياز اوليه براي بشر محسوب مي‌شده است. بشر از همان ابتدا به دنبال تامين مسكن و سقفي براي خود بوده است. مسكني كه بتواند شب را در آن سپري كند و براي روز بعد خود برنامه‌ريزي كند.

البته مسكن در همان ابتدا مانند امروزه نظام مالك و مستاجري نداشته است، انسان‌هاي اوليه اولين مكاني را كه پيدا مي‌كردند، مالكيت خود را بر آن جا اعمال مي‌كردند و خود را مالك مكاني كه پيدا كرده بودند معرفي مي‌كردند.

كارشناسان در پيش‌بينی بازار مسكن با آمار و ارقام كار مي‌كنند. آمار و ارقام هميشه واقعيات جامعه را منعكس مي‌كند.

امروزه به دليل نوسانات ارز و سكه، بازار مسكن بي‌رونق است. البته بر طبق نظر كارشناسان بي‌رونق بودن بازار مسكن دوره‌اي بوده و بعد از دوره‌اي دوباره به حالت اول خود باز خواهد گشت.

پيش‌بيني بازار مسكن مي‌تواند با نرم افزارهايي به انجام برسد. قيمت اجاره‌بها و رهن مي‌تواند با پيش‌بيني بازار مسكن مشخص شود.

بازار مسكن مي‌تواند تحت تاثير عوامل مختلفي قرار دارد. اكنون بازار مسكن تحت تاثير قيمت دلار است. دلار و تحريم‌هاي اقتصادي بازار مسكن را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

بازار مسكن پر التهاب فراز و نشيب‌هاي بسيار زيادي دارد. مردمي كه تا به حال خانه‌اي را خريداري نكرده‌اند بخاطر بازار پر التهاب و بي‌رونق مسكن باز هم نخواهند توانست خانه‌دار شوند.

دولت براي خانه اولي‌ها تسهيلاتي را قائل شده است. خانه اولي‌ها مي‌توانند با تسهيلات بانكي و وام؛ خانه‌اي را خريداري كنند.

بازار مسكن طي دوره‌هايي در سال رونق گرفته و دوباره رونق خود را از دست مي‌دهد. خانوارهايي كه تمايل به خانه‌دارشدن هستند بايد تحولات و نوسانات بازار مسكن را رصد كنند تا بتوانند در وقت مناسبي خانه مناسب خود را خريداري كنند.

پيش‌بيني بازار مسكن 1

پيش‌بينی بازار مسكن پرالتهاب در پيچ و تاب نوسانات اقتصادی

نوسانات اقتصادي كه تابع تغييرات سياسي است هميشه مردم را در پيش‌بيني دوران بعدي اقتصادي نااميد مي‌كنند بخاطر اين كه شيب قدرت خريد به يك باره نزول مي‌كند و كاهش مي‌يابد.

اكنون كساني كه خانه‌اي را خريداري كرده‌اند ترجيح مي‌دهند كه خانه خود را حفظ كنند و حتي به فكر فروش آن نيز نيستند.

اكنون قيمت مسكن به قدري افزايش يافته كه اجاره‌نشينان پايتخت به حاشيه شهر تهران رانده شده‌اند و ترجيح مي‌دهند كه در حاشيه شهر زندگي كنند.

پيش‌بيني بازار مسكن پرالتهاب گاهي اوقات با دشواري‌هايي همراه است و بنابراين مي‌توان با مطالعه عوامل موثر، آينده بازار مسكن را به درستي پيش‌بيني كرد.

پيش‌بيني بازار مسكن در ايران به دليل ركود تورمي كار سختي نيست. اكنون كه توليد صنايع متوقف شده و بازار مسكن به تبعيت از اقتصاد دچار ركود شده است.

البته به نظر كارشناسان اين بي‌رونقي موقتي بوده و دوباره رونق به بازار مسكن بازخواهد گشت. زمانيكه اين كار انجام خواهد شد نامعلوم است ولي برخي از كارشناسان معتقدند كه بالاخره دوران ركود به پايان خواهد رسيد و مردم باز هم مانند گذشته مي‌توانند معاملات مسكن خود را از سر بگيرند.

كارشناسان معتقدند كه قيمت‌هاي مسكن حبابي است و قيمت واقعي مسكن نيست و اين تغيير ناشي از نوسانات قيمت دلار است كه متاسفانه دولت در پيش‌بيني و كنترل قيمت دلار ناتوان است و تاكنون طي ساليان متمادي از كنترل اين عامل ناتوان بوده است.

نوسانات دلار باعث بي‌رونق شدن بازار مسكن شده است. مردم حتي به خاطر نوسانات غير قابل كنترل دلار؛ ديگر دست به معامله نمي‌زنند و از معاملات مسكن باز ايستاده‌اند.

البته بازار مسكن در شهرهايي ديگري به غير از تهران نيز ركود و بي‌رونقي خود را سپري مي‌كند. تهران كه پايتخت ايران است اكنون كه بي‌رونقي و كسادي بازار مسكن را تجربه مي‌كند مي‌توان گفت كه اين بي‌رونقي و كسادي به ساير شهرها نيز سرايت كرده و آن‌ها را نيز زمين گير كرده است.

حتي معاملات مربوط به زمين‌هاي كشاورزي نيز در همين دست مايه‌هاست و اين نوع معاملات نيز به سختي و دشواري صورت مي‌گيرد. همين كسادي بازار مسكن موجب شده كه جوانان ديگر به ازدواج تمايلي نداشته باشند و البته ساير مشكلات اقتصادي نيز مزيد بر علت نيز شده است.

ركورد بازار مسكن باعث شده تا قيمت‌ها افزايش بيابد و ماه به ماه هم بر قيمت مساكن اجاره‌اي افزوده مي‌شود. اجاره بها بشدت بالاست و مردم ديگر توان خريد خانه را ندارند.

دولت در اين چنين شرايط بد اقتصادي بايد به فكر مردم باشد و مشكلات اقتصادي و به ويژه خانه و مسكن مردم را حل كند، البته مردم نيز بايد دوشادوش دولت؛ مشكلات اقتصادي و معيشتي را نيز حل كنند و فقط به دولت و كارشناسان دولتي نسبت به حل مشكلات خود وابسته نباشند.