همزمان با ارزان شدن دلار، برخی عنوان می کنند رشد قیمت مسکن مهار خواهد شد و در ادامه شاهد کاهش قیمت در این بازار خواهیم بود.

به دنبال شکسته شدن قیمت ارز و سکه، فاصله قیمتی این دو کالای  سرمایه ای که در ماه های اخیر مرز ۲۵۰ درصدی را هم پشت سر گذاشته بود، کاهش یافت و این خبر به گفته برخی، ارزان شدن مسکن را هم نوید می دهد. مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مسکن تهران ضمن اشاره به این که قیمت مسکن تا انتهای سال جاری ثبات را تجربه خواهد کرد افزود: قدرت خرید متقاضیان به میزان زیادی کاهش یافته و این امر سبب شده امکان رشد قیمت مسکن بیش از این وجود نداشته باشد. ارقام و اعداد حاکی از آن هستند که رشد قیمت دلار تا قبل از تاریخ ۱۳ آذرماه، ۱۸۰ درصد بوده این درحالی است که رقم ثبت شده به عنوان جهش قیمت سکه ۲۱۰ درصد می باشد و مسکن افزایش ۹۱ درصدی قیمت را تا این تاریخ تجربه کرده است. طی روز های اخیر و ارزان شدن نرخ دلار و سکه این فاصله قیمتی کاهش یافته و به تعادل رسیده است. همزمان با کند شدن شیب رشد قیمت دلار و سکه برخی عنوان می کنند این نزول قیمت به بازار مسکن هم سرایت خواهد کرد و در نهایت شاهد ارزان شدن قیمت در بازار مسکن خواهیم بود.

برخی عنوان می کنند میزان رشد قیمت بازار مسکن در مقایسه با سکه و ارز بسیار کمتر بوده و از گران شدن مجدد مسکن نگرانند. به عقیده کارشناسان کشور، مسکن به عنوان یک کالای درشت با سکه و ارز تفاوت های فاحشی دارد و بازار مسکن هیچگاه نمی تواند همچون سکه یک رشد ۲۵۰ درصدی را تجربه کند. به عبارتی هزینه تهیه مسکن در مقایسه با ارز و سکه بسیار بالاست و هر کسی نمی تواند به سادگی، خانه خریداری کند و آن جا که تقاضا کمتر باشد رشد قیمت هم کمتر خواهد بود.

به رغم این که بازار مسکن در شرایط کنونی بیشتر در دست متقاضیان سرمایه ای قرار دارد با این حال همین متقاضیان ناچارند ملک خود را به بازار عرضه کنند که این امر سبب متعادل شدن قیمت در بازار مسکن می شود. همزمان با رشد ۹۱ درصدی قیمت مسکن، معاملات کاهش ۵۳ درصدی را تجربه کرده اند، که این امر حاکی از قرار داشتن بازار مسکن در یک رکود تورمی است. به گفته کارشناسان ادامه این روند بازار مسکن را در یک رکود مطلق قرار خواهد داد که بسیار خطرناک است.

اجتناب فروشندگان از عرضه واحد های مسکونی

به رغم این که هنوز هم هستند کسانی که با هدف خرید مسکن، بنگاه های معاملاتی را رصد می کنند با این حال پیدا کردن خانه ای با قیمت مناسب واقعا دشوار است. آخرین اخبر حاکی از آن است که خانه های نوساز ریزمتراژ بیشترین رشد قیمت را شاهد بوده اند که این امر سبب می شود متقاضیان نسبت به خرید این دست واحد های مسکونی دلسرد شوند و به کلی قید خرید را بزنند. همزمان با تغییرات قیمت مسکن، برخی عنوان می کنند ارزان شدن مسکن دور از انتظار نیست با این حال به عقیده کارشناسان همه چیز بستگی به اقتصاد کلان دارد. کاهش معاملات مسکن حاکی از آن است که فروشندگان به راحتی حاضر به عرضه املاکشان نیستند و از فروش واحد هایشان امتناع می ورزند. واسطه های ملکی اظهار می کنند بسیاری از فروشندگان واحد های مسکونی دائما در حال گران تر کردن قیمت ملکشان هستند این درحالی است که قیمت های ارائه شده با توان متقاضیان همخوانی ندارد و همین عامل سبب می شود حجم معاملات مسکن کاهش چشمگیری را تجربه کند. با اعلام قیمت گران برای فروش واحد های مسکونی، خریداران راهی جز کنار کشیدن از بازار مسکن پیش روی خود نمی بینند و به واسطه این امر آن چه نمود می یابد کاهش قابل توجه حجم معاملات است.

نباید قیمت مسکن را پیش بینی کرد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، ضمن اشاره به این که نباید درباره قیمت مسکن صحبت کرد، این امر را به صلاح مردم نمی داند و عنوان می کند نباید در خصوص قیمت ها سخن گفت. وی تأکید کرد: بدیهی است همه ما از ارزان شدن قیمت مسکن خوشحال می شویم اما باید در نظر گرفت که آنچه قیمت مسکن را به طرز محسوسی تحت تأثیر قرار می دهد میزان عرضه و تقاضای بازار است. به گفته قلی خسروی دیگر عوامل اثرگذار بر قیمت مسکن، عملکرد وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن، حامل های انرژی و قیمت در بازار هایی چون سکه و ارز است.

آیا ارزان شدن دلار، ارزان شدن مسکن را به همراه خواهد داشت؟

بررسی آخرین ارقام ارائه شده حاکی از آن است که صدور پروانه های ساختمانی در مقایسه با سال گذشته رشد ۳۴ درصدی را تجربه کرده است با این حال قیمت مصالح ساختمانی به گونه ای افزایش یافته که بسیاری از سازندگان مردد مانده اند و تولید مسکن را به تعویق انداخته اند. رشد مصالح ساختمانی به ۵۴ درصد رسیده و همین عامل سبب شده سازندگان واحد های مسکونی بیش از پیش از ساخت مسکن روی برگردانند. بر اساس آنچه رسما از سوی بانک مرکزی منتشر شده، تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در شش ماه ابتدایی سال جاری، در تهران و کل کشور به ترتیب ۳ هزار و ۳۲ هزار مورد بوده که در مقایسه با این بازه زمانی در سال گذشته از رشد ۳۴ و ۷٫۵ درصدی حکایت دارد.

به رغم این که تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در ماه های مختلف متفاوت گزارش شده است، اگر به ازای هر ۳ هزار پروانه صادر شده،  میانگین واحد های مسکونی را ۶٫۲ در نظر بگیریم، پیش بینی می شود تعداد واحد های تولید شده تا انتهای سال جاری در تهران به ۳۷ هزار واحد برسد. با توجه به این که کاهش معادلات در حال حاضر کاملا مشهود است، بنابراین پیش بینی می شود نیمی از واحد های ساخته شده بدون متقاضی باقی بمانند و بر تعداد منازل خالی تهران افزوده شود. برخی عنوان می کنند با افزایش ساخت و ساز در پایتخت، تعداد خانه های خالی تهران به ۴۰ هزار واحد می رسد که شرایط را بیش از پیش دشوار می سازد. لازم به توضیح است که سالانه ۷۰۰ هزار زوج جوان در کشور در راستای تأمین مسکن اقدام می کنند که در شرایط کنونی و با توجه به گران بود مسکن، واحد های عرضه شده در تهران بدون متقاضی و خالی می مانند.

رکود بازار مسکن به ۱۲ فصل می رسد

آذر ماه سال گذشته، بازار مسکن با رونقی کوتاه مدت همراه گردید به طوری که قیمت مسکن کاهش ۱۵ درصدی را تجربه کرد و در مقابل حجم معاملات مسکن هم ۵۰ درصد افزایش یافت. این درحالی است که در آذرماه سال جاری ورق کاملا برگشته و همزمان با جهش نامتعارف قیمت مسکن، حجم معاملات کاهش ۵۴ درصدی را شاهد بوده است. برخی کارشناسان بر این باورند که بازار مسکن پس از تجربه ۱۰ تا ۱۲ دوره رکود، وارد فاز رونق می شود و افزایش معاملات را تجربه می کند. همزمان با ثبات قیمت مسکن در بازار می توان ادعا کرد رونق به این بازار برگشته است و این اتفاق وابسته به طول رکود غیرتورمی در بازار است.

میانگین قیمت فروش مسکن در آبان ماه سال جاری در تهران، به ازای هر متر مربع ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان بوده است که از رشدی ۹۱٫۵ درصدی در مقایسه با آبان ماه سال گذشته خبر می دهد. بر اساس آمار های رسمی بانک مرکزی در آبان ماه، ۶ هزار و ۹۰۰ فقره مسکن در تهران خرید و فروش شده که در مقایسه با معاملات ثبت شده برای آبان ماه سال ۹۶، ۵۳٫۶ درصد کمتر بوده است. این رقم به نسبت عدد گزارش شده در مهرماه سال جاری با ۲۶٫۷ درصدی همراه بوده است.

  • منبع خبر : تی نیوز