رضا علی نیا، مدیر امور مسکن اداره کل راه و شهرسازی گیلان، ضمن اشاره به این که نرخ اجاره بها در رشت رشد قابل توجهی را تجربه کرده خاطرنشان کرد: دلیل افزایش نرخ اجاره بها در رشت، گران شدن قیمت واحد های مسکونی است.

وی با تأکید بر این که میزان رشد اجاره بها طی یکسال گذشته ۵۰ درصد بوده است، گفت: مدیریت و کنترلی بر این موضوع وجود ندارد و متأسفانه فعالیت واسطه های ملکی به این مسئله دامن می زند.

مدیر امور مسکن اداره کل راه و شهرسازی گیلان، ضمن این که تقاضا برای اجاره مسکن را در حال افزایش خواند تصریح کرد: افزایش تقاضا و کم شدن عرضه مسکن سبب شده نرخ اجاره بها بیش از پیش رشد را تجربه کند. ایشان تصریح کردند: رشد اجاره بها در تمام قسمت های رشت به چشم می خورد با این وجود میزان جهش قیمت در تمام بخش ها مشابه نیست و برخی مناطق این افزایش قیمت را ملموس تر تجربه کرده اند.

علی نیا ضمن اشاره به این که افزایش تولید مسکن در سال گذشته توانست رشد قیمت را تا حدودی مهار سازد، گفت: با این حال در شرایط فعلی، تولید مسکن کاهش یافته ضمن این که بخش های خصوصی نیز خود را از بازار مسکن کنار کشیده اند که این عوامل در کنار رشد تقاضا، سبب شده شاهد رشد نجومی اجاره بهای مسکن باشیم.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: حتی اگر عرضه هم کم باشد، باز تقاضا از سوی مستأجران وجود دارد. علی نیا اظهار کرد: با اوج گرفتن تقاضا، رقابت بر سر اجاره واحد مسکونی افزایش می یابد و این امر در نهایت به گران شدن اجاره بها ختم می گردد.

علی نیا در ادامه از عوامل اثرگذار بر متعادل ساختن قیمت ها صحبت کرد و عنوان نمود: چنانچه تسهیلاتی با سود پایین برای تولید مسکن در نظر گرفته شود آنگاه شاهد متعادل شدن قیمت ها خواهیم بود.

این مقام مسئول در پایان به ساخت مسکن در بافت های فرسوده اشاره کردند و پس از این که چنین اقدامی را در دست اجرا خواندند افزودند: سرعت بخشیدن به چنین فعالیت هایی نتایج ممتازتری می آفریند.

به گفته علی نیا، همزمان با رشد اجاره بها، صاحب خانه ها تصمیم می گیرند اجاره مسکن را جایگزین رهن کنند و از این طریق به سود بیشتری برسند. بنابراین به واسطه این امور، اجاره خانه ای با قیمت مناسب واقعا دشوار شده است.

  • منبع خبر : تی نیوز