محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به این که قیمت مسکن تابع تحولات ایجاد شده در بازار اقتصادی کشور است اظهار کرد: رشد قیمت ارز بر قیمت نهایی مسکن اثر می گذارد و زمانی که ارز گران می شود، مسکن نیز رشد قیمت را تجربه خواهد کرد. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: قیمت مسکن تنها به تحولات بازار مسکن محدود نمی شود و هر تغییری در دیگر بازار های اقتصادی هم می تواند نرخ مسکن را دستخوش تغییر سازد.

وی در ادامه پیرامون برنامه های دولت برای حل مشکلات موجود در بازار مسکن سخن گفت و اظهار کرد: رشد قیمت در بازار مسکن تابع شرایط اقتصادی کشور است و این بازار با دیگر بازار های سرمایه ای ارتباطی تنگاتنگ دارد. اسلامی اذعان نمود: مهم ترین برنامه در دست اجرا، رونق تولید مسکن و ارائه واحد های مسکونی برای اقشار متوسط به پایین جامعه است با این هدف که بتوانند صاحب ملکی شوند و خانه ای را به نام خود بزنند.

وزیر راه و شهرسازی از اقدامات صورت گرفته در هفته گذشته خبر داد و این طور گفت: هفته پیش ابلاغیه ای مبنی بر ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده صادر گردید که منابع مالی اجرای این طرح برآورد شده و تفاهم نامه های در این زمینه مبادله گردیده است. اسلامی در خصوص جزئیات این طرح توضیحاتی بیشتری ارائه نمود و گفت: در این راستا از استانداران کمک گرفته ایم و از آن ها خواسته ایم مدیریت ساخت مسکن در بافت های فرسوده در ۲۷۰ محله از شهر های متفاوت کشور را عهده دار شوند. به گفته وزیر راه و شهرسازی، احداث این واحد ها می تواند از طریق خود مردم صورت بگیرد یا به واسطه توسعه گران در زمین های خودشان یا زمین هایی که ما واگذار می کنیم به مرحله اجرا برسد.

اسلامی به عنوان دیگر برنامه های در دست انجام، ساخت واحد های مسکونی در شهر های کوچک را نام برد و اذعان نمود: در این مسیر توافق هایی با بنیاد مسکن صورت گرفته است. وی افزود: علاوه بر موارد مذکور، تصمیم داریم ساخت ۵۰ هزار مسکن در شهر های جدید را هم به لیست فعالیت هایمان بیفزاییم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، تکمیل ۵۰۰ هزار مسکن در برنامه کار قرار دارد.

وی افزود: به تمام دستگاه ها و مجریان پروژه واحد های باقی مانده مسکن مهر فراخوان داده ایم و تکمیل این واحد ها تحت هر شرایطی را خواستار شده ایم.

ایشان در ادامه صحبت هایشان از واگذاری ۶۰ هزار واحد مسکونی مهر بدون متقاضی به کمیته امداد خبر دادند و اظهار داشتند: تفاهم نامه ای در این خصوص امضا شده که به واسطه آن، کمیته امداد می تواند واحد های باقی مانده را پس از تکمیل در اختیار اقشار نیازمند جامعه قرار دهد.

  • منبع خبر : افکار نیوز