به رغم تلاش های پیوسته وزیر راه و شهرسازی برای افزایش وام مسکن، به نظر می رسد دیدگاه بانک مسکن در این خصوص متفاوت است.

همزمان با گران شدن مسکن، موضوع افزایش سقف تسهیلات مطرح شد و کماکان بر سر رشد سقف تسهیلات و کاهش سود تعریف شده برای وام مسکن اختلاف نظر هایی وجود دارد. برخلاف این که وزیر راه و شهرسازی خواهان افزایش وام مسکن است و بر این مسئله تأکید زیادی دارد، در مقابل مدیران بانک مسکن گویا نظرات متفاوتی دارند. در این میان تشکیل شورای عالی مسکن در دستور کار قرار گرفته بلکه بتواند راهگشا باشد و مسئولان را در این زمینه یاری سازد.

افت چشمگیر قیمت اوراق بهادار بانک مسکن و بانک ملی مسئولان را نگران کرده است. از سوی دیگر کاهش پوشش دهی ارزش ملک توسط تسهیلات بانکی، متقاضیان را نسبت به دریافت وام دلسرد نموده و بی میل ساخته است. رشد قیمت مسکن و کاهش قدرت خریداران از دیگر عواملی است که مدیران را به فکر افزایش سقف تسهیلات انداخته است. مدیران بانک مسکن رشد سرمایه این بانک را از دولت و مجلس خواستار شده اند با این هدف که بتوانند در سال آتی سود وام مسکن را کاهش داده و شرایط را برای متقاضیان بهبود ببخشند.

حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه، از برنامه های جدید دولت برای اقشار کم درآمد جامعه گفت و اظهار کرد: دولت تصمیم دارد با در پیش گرفتن راهکار های اساسی، برای افراد کم بضاعت جامعه، تسهیلاتی با سود کمتر لحاظ نماید. ابوالقاسم رحیمی انارکی به عنوان مدیرعامل بانک مسکن از دیگر افرادی است که به منظور تسهیل شرایط برای متقاضیان، پیشنهاداتی را ارائه نموده است که از جمله آن ها می توان به افزایش سقف تسهیلات اوراق بهادار از ۶۰ میلیون به ۸۰ میلیون تومان و افزایش سن ساختمان از ۱۵ به ۲۰ سال، اشاره کرد. رحیمی انارکی طی جلسه ای که در ۱۳ آذرماه با حضور محمد اسلامی و تعدادی از اعضای کمیسیون عمران مجلس، برگزار شد، جزئیاتی در خصوص پروژه مسکن مهر ارائه نمود و این طور گفت: ساخت ۱ میلیون و ۳۰ هزار واحد مسکونی مهر به پایان رسیده است و پرونده مربوط به ۴۶۰ هزار واحد دیگر کماکان باز است. وی افزود: تأمین مالی این تعداد واحد مسکونی مهر بلاتکلیف است و سرمایه ای به آن ها اختصاص داده نشده است. مدیرعامل بانک مسکن اندیشیدن راهکاری اساسی از سوی دولت و مجلس را خواستار شد و گفت: مخاطبان اصلی تسهیلات بانک مسکن اقشار متوسط به پایین جامعه هستند و این بانک تسهیلاتش را با در نظر گرفتن شرایط مالی این دست از افراد جامعه ارائه می دهد. وی ضمن اشاره به این که وام های پرداختی بانک مسکن از بازپرداخت های ۱۲ تا ۲۰ ساله بهره مندند عنوان کرد: بانک مسکن در میان دیگر بانک ها طولانی ترین تسهیلات را ارائه می دهد. به گفته رحیمی انارکی بانک مسکن طی یکسال گذشته موفق به کاهش ۴ درصدی قیمت تمام شده منابع خود شده است که به در جای خود رقمی ارزشمند است. انارکی اذعان کرد: این امر بدون متوسل شدن به رقابت های مخرب محقق شده است.

لازمه ارزان سازی وام بانک مسکن، رشد سرمایه بانک است. در این خصوص سؤالاتی مطرح می شود مبنی بر این که آیا فعالیت بانک مسکن به تنهایی می تواند در جهت رشد قدرت خریداران مسکن کمک کننده باشد؟

وزیر راه و شهرسازی از نگرانی های خود می گوید

محمد اسلامی که مدتی است فعالیت خود را به عنوان وزیر راه و شهرسازی آغاز کرده است، به دنبال بهبود شرایط تأمین مسکن برای خانه اولی هاست. به گفته محمد اسلامی در راستای اتخاذ تصمیم های صحیح برای تسهیلات مسکن، شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور و تیم اقتصادی به زودی تشکیل خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی در ادامه این طور گفت: افزایش سرمایه بانک مرکزی لازمه هماهنگی های لازم میان سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و همچنین بانک مرکزی است. وی افزود: کشور سالانه به ۹۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز دارد حال آن که مسئولیت تأمین ۴۰۰ واحد مسکونی بر عهده دولت و منابع بانکی است. اسلامی ضمن اشاره به این که وزارت به دنبال رشد تسهیلات بانکی است اظهار کرد: تصمیم داریم دیگر بانک ها را نیز به دایره ارائه دهندگان وام مسکن اضافه کنیم تا شرایط برای دریافت وام توسط متقاضیان راحت تر گردد. وی در ادامه به عنوان مهم ترین سیاست دولت در حوزه مسکن، به بازآفرینی مسکن اشاره نمود و خاطرنشان کرد: تعداد واحد های ساخته شده در بافت های فرسوده به طور میانگین ۱۰۰ هزار واحد در سال است. وزیر راه و شهرسازی این طور ادامه داد: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تا انتهای سال ۱۴۰۰، دویست هزار واحد مسکونی در شهر های جدید به مرحله بهره برداری خواهند رسید.

رشد قیمت مسکن و کاهش ارزش تسهیلات بانکی

جهش نامتعارف قیمت مسکن به دی ماه سال گذشته بر می گردد. آبان ماه سال جاری، قیمت مسکن به اوج رسید و همه نگاه ها را به سمت خود کشاند. به رغم این که رشد قیمت مسکن بسیار سرسام آور خطاب می شود با این حال تسهیلات بانکی شرایط مطلوبی ندارند و کماکان تغییری را شاهد نبوده اند. بررسی واحد مسکونی در تهران حاکی از آن است که هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت ماهانه به طور متوسط رشد ۷٫۶ درصدی قیمت را تجربه می کند. چنانچه رشد قیمت مسکن به این منوال ادامه داشته باشد، دور از انتظار نیست که حتی سیاست هایی چون افزایش نرخ تسهیلات هم نتواند راه به جایی ببرد و بر قدرت خرید متقاضیان بیفزاید.

  • منبع خبر : شهرخبر