فروكش كردن التهاب بازار مسكن

بازار مسكن در نيمه دوم امسال از رونق خواهد افتاد و قيمت‌ها حداقل به اندازه ۱۰ درصد كاهش خواهد يافت. براساس نظرسنجي از شهروندان تهراني مشخص شده كه در نيمه دوم امسال از التهاب بازار مسكن كاهش خواهد يافت و متوسط رشد قيمت مسكن به ۲۰ درصد خواهد رسيد. قيمت‌ها در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد افزايش خواهد يافت و در همين راستا برخي از شهروندان تهراني معتقدند كه مسكن تهران دوباره دچار ركود خواهد شد.

براساس نظر كارشناسان مشخص شده كه روند فعلي به ركود تورمي منجر خواهد شد و دوباره همانند سال قبل به ركود خواهد رسيد. البته هميشه طي دوماهه اول سال مسكن رونق مي‌يابد. ميانگين قيمت‌ها در مقايسه با پارسال، رشد دارد.

افزايش تقاضا در طول ۵ سال، افزايش قدرت خريد مردم ، افزايش تسهيلات بانكي تا سقف ۱۶۰ ميليون تومان و نوسانات ارز و سكه باعث نوسانات خيلي زيادي در مسكن شده است. مشاورين ملكي به عنوان عامل ثانويه‌اي در افزايش قيمت مسكن عمل مي‌كنند. افزايش كميسيون معامله باعث افزايش قيمت مسكن مي‌شود.

كارشناسان معتقدند كه ركود هميشه يك عامل تهديد كننده براي مسكن است. افزايش قيمت مسكن موجب شده تا خيلي از سپرده‌گذاران نتوانند مسكن دلخواه خود را خريداري كنند.

ارز و سكه عامل ركود بازار مسكن

با افزايش نرخ قيمت سكه و ارز، از قدرت خريد مردم كاسته مي‌شود. در اين شرايط، كاهش قدرت خريد نشانگر وضع اسفناك اقتصادي ايران است.

شور و اشتياق مردم نسبت به خريد ارز موجب شده تا مردم ارزهاي اندوخته خود را در مسكن سرمايه‌گذاري كنند. ادامه روند فعلي مي‌تواند به ركود شديد مسكن منجر شود.

افزايش قيمت مسكن باعث ركود شديد مسكن شده است. شايد طي ماه‌هاي بعدي مسكن دوباره به حالت اوليه خود برگردد. هميشه نيمه دوم سال در تهران مسكن به شدت ركود مي‌كند. ادامه ركود مسكن باعث از بين رفتن قيمت‌هاي حبابي خواهد شد. در حال حاضر معاملات كوچكي در شهرهاي كوچك انجام مي‌شود و اين نشانگر اين است كه بازار مسكن در حال حركت است و گاهي اوقات دچار افت‌هاي شديدي مي‌شود.

تعداد معاملات مسكن طي ماه‌هاي سال و طي دو سال اخير فراز و نشيب‌هايي داشته است و بنابراين متوجه مي‌شويم كه زمانيكه بازار مسكن در بهترين حالت خود قرار داشته باشد، مردم مساكن مورد علاقه خود را معامله مي‌كنند.

التهاب بازار مسكن 2

عدم ركود مسكن، كسادی عامل كندی معاملات

البته در اين چنين شرايطي افرادي پيدا مي‌شوند كه خانه و املاكي را معامله مي‌كنند. ركود به معني عدم معامله است ولي اين چنين نيست و در هر صورت معامله‌اي انجام مي‌شود.

به گفته برخي كارشناسان، قيمت مسكن طي چند هفته اخير بين ۵/۱ تا ۶/۱ درصد كاهش داشته است. از تعداد خريدها كاسته شده ولي هرگز مسكن در حالت ركود به سر نمي‌برد.

مسكن در تب و تاب

رشد قيمت مسكن به قيمت اجاره‌بها و رهن نيز سرايت كرده است. كسانيكه براي خريد مسكن برنامه‌ريزي كرده بودند، افزايش قيمت مسكن موجب شده تا نتوانند مسكن مناسب خود را خريداري كنند. افزايش قيمت مسكن موجب شده تا بسياري از مستاجران به حاشيه شهرها رانده شوند.

نمودار ركود بازار مسكن

اگر به نمودار بازار مسكن نگاهي بيندازيم متوجه مي‌شويم كه روند ثابتي را طي نمي‌كند و فراز و نشيب‌هايي را طي مي‌كند. بازار مسكن اكنون وارد ركود شده و در حالت كلي يك ركود سنگيني بر آن حاكم است. در ماه‌هاي پاييز، ركود تورمي بازار مسكن را همراهي مي‌كند و كاهش قيمت هرگز در آن ديده نخواهد شد.

ثبات ارز و طلا، نفسی تازه به بازار مسكن

ثبات قيمت ارز و سكه باعث خواهد شد تا بازار مسكن نفسي تازه كند. هميشه ناهماهنگي ها و ناملايمات باعث شد تا بازار مسكن دوران خوشي را نداشته باشد. گران‌تر شدن ارز و سكه باعث خواهد شد تا بازار مسكن هم متلاطم شود، ثبات بازار مسكن باعث خواهد شد تا قيمت‌هاي حبابي مسكن در هم بشكند.

روند كاهشی خانه‌دارشدن مردم

براساس آخرين آمار و اطلاعات مشخص شده كه مردم طي سال‌هاي ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ امكان خانه‌دار شدن مردم خيلي كاهش داشته است. در حدود ۸ درصد بر تعداد مستاجران افزوده شده است. اين نشان مي‌دهد كه قدرت خريد مردم بشدت كاهش داشته است و قدرت خريد مردم در سير نزولي رو به كاهش است.

در حال حاضر ۵۴/۶ درصد مردم خانه دارند و ۳۶/۸ درصد مستاجر بوده و ۶/۸ درصد در ساير گروه‌ها و تقسيم‌بندي‌ها قرار دارد. خانه‌دار شدن مردم در ايران در حدود ۱۱ سال به طول مي‌كشد و در حدود ۱/۳۳ درصد درآمد يك خانوار صرف مسكن مي‌شود. در حال حاضر حدود ۷ ميليون نفر مستاجر در ايران وجود دارد و ۱۲ ميليون تومان در هر سال براي خريد مسكن پس‌انداز مي‌كنند.

مستاجران ايراني به سه دسته تقسيم مي‌شوند، دسته اول؛ كساني هستند كه قرارداد خود را تمديد مي‌كنند، دسته دوم كساني كه هستند كه قرارداد خود را لغو كرده و به دنبال مسكن جديدي هستند و بالاخره دسته سوم، زوج‌هاي جوان بوده كه براي اولين بار به دنبال خانه هستند.