محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، ضمن اشاره به این که تولید ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده در دست اجراست، از واگذاری ۶۰ هزار واحد مسکونی مهر به کمیته امداد و بهزیستی خبر داد و تصریح کرد: واحد های اختصاص داده شده به کمیته امداد، واحد های مسکونی مهر بدون متقاضی بوده اند که بر اساس تفاهم صورت گرفته قرار است کمیته امداد آن ها را تکمیل کند و در نهایت در اختیار واجدین شرایط و خانواده های نیازمند قرار دهد.

ایشان در ادامه از راه اندازی صندوق توسعه حمل و نقل کشور خبر دادند و اجرای این امر را با اختصاص هزینه ای بالغ بر ۱۹۰ هزار میلیارد ریال عملی خواندند.

وزیر راه و شهرسازی پس از این که در ایستگاه راه آهن اینچه براون گنبد کاووس حضور یافتند، تصریح کردند: هدف از ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل را حمایت مالی از کلیه طرح هایی که در زمینه حمل و نقل انجام می شوند عنوان کرد و افزود: اساسنامه ایجاد این صندوق توسط هیأت دولت به تصویب رسیده است.

وی در ادامه پای بخش های خصوصی را به میان کشید و این طور گفت: علاوه بر دولت، بخش های خصوصی هم می توانند در پیشبرد این طرح ها و اجرایی نمودن پروژه های حمل و نقل مشارکت های همه جانبه داشته باشند.

وی در ادامه از ظرفیت ریلی کریدور شمال جنوب کشور سخن گفت و تصریح کرد: می توان در جهت توسعه حمل و نقل های شمال شرق کشور از این ظرفیت استفاده حداکثری نمود مشروط بر این که ارائه زیرساخت های لازم برای احداث راه آهن و بندر خشک اینچه برون، سریع تر صورت بگیرد.

وی در ادامه به زیرساخت لازم جهت تخلیه و بارگیری راه آهن اینچه برون اشاره کرد و یکی از روش های مؤثر در سرعت بخشی این پروژه را استفاده از قابلیت ها و ظرفیت های بخش های خصوصی عنوان کرد.

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به این که بخشی از احداث راه آهن اینچه برون به گرمسار توسط تیم روسی در دست انجام قرار گرفته گفت: مشکلات حقوقی بر سر این پروژه قرار داشتند که برطرف شدند و خوشبختانه این بخش از پروژه رو به اتمام است.

ایشان در ادامه از مشکلات طرح احداث راه آهن گرگان- گنبد- مشهد سخن گفتند و در خصوص راهکار هایی که به رفع این مشکلات منجر می شوند صحبت کردند. اسلامی خاطرنشان کرد: هدف از این طرح بهره برداری مسافرتی است ضمن این که تصمیم داریم با در نظر گرفتن ظرفیت های بخش کشاورزی و معدن شمال شرق کشور، جابه جایی کالا را میسر و ساده سازی کنیم.

وی ضمن اشاره به این که تعداد نقاط حادثه خیز در کشور به ۳۳۰۰ عدد می رسد اذعان نمود: حدود نیمی از این نقاط را برای رفع نواقص و تأمین ایمنی در دستور کارمان قرار داده ایم.

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به این که این نقاط حادثه خیز به ترتیب اولویت در دست بررسی قرار گرفته اند افزود: ۲۰ مورد از این نقاط واقع در استان گلستان هستند که از هفته گذشته فعالیت های مربوط به رفع نواقص آن ها استارت خورده است.

اسلامی با تأکید بر این که دولت در تلاش برای خانه دار کردن مردم است اظهار داشت: پروژه مسکن مهر مدتی بلاتکلیف مانده بود حال آن که کاملا جدی این طرح را از سر گرفته ایم و تمام تلاشمان را برای اجرای سریع تر آن به کار خواهیم گرفت.

ایشان در ادامه به مهم ترین راهکار های دولت برای رونق بخشیدن به بازار مسکن سخن گفتند و تصریح کردند: در نظر داریم تکمیل واحد های مسکونی مهر را در پیش بگیریم ضمن این که بازآفرینی شهری و ساخت مسکن در بافت های فرسوده را عملی سازیم.

وی از ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در ۲۷۰ محله از بافت های فرسوده خبر داد و اذعان نمود: واگذاری ۶۰ هزار واحد مسکونی مهر از دیگر اقدامات انجام شده طی روز های اخیر است.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در راستای بررسی روند پیشرفت چند طرح عمرانی زیربنایی در ۱۶ آذرماه راهی استان گلستان شد.

در طی این سفر، وزیر راه و شهرسازی از پروژه هایی همچون راه آهن گرگان به مشهد، طرح بندر خشک، آزادراه نوکنده به کلاله، خط عریض مسیر ریلی اینچه برون و کمربندی گرگان بازدید خواهد کرد.

ایشان صبح جمعه در دیدار با مدیران استانی ضمن اشاره به این که در کشور چندین طرح نیمه تمام وجود دارد که بررسی و رسیدگی به آن ها ضروری است، عنوان کرد: تصمیم داریم از سرمایه گذاری های بخش خصوصی در این زمینه بهره مند شویم.

وی از دیگر برنامه های در دستور کار را اتمام پروژه بندر خشک با کمک گرفتن از ظرفیت های ترانزیتی اعلام کرد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه از وجود ۲۰ نقطه حادثه خیز در استان گلستان خبر داد و رفع نواقص آن را به عنوان یکی از برنامه های در دست انجام معرفی نمود.

ایشان در ادامه ایجاد صندوق حمل و نقل کشور با ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان را یادآور شدند و اذعان کردند: با استفاده از این صندوق، طرح های ریلی و حمل و نقلی با سرعت بیشتری اجرایی خواهند شد.

آیت الله نور مفیدی به عنوان ولی فقیه گلستان و امام جمعه گرگان از دیگر افرادی بودند که وزیر راه و شهرسازی با ایشان طی این سفر دیدار کرد.

وی از مشارکت تیم های روسی خبر داد و اظهار داشت: امید است طرح برقی کردن راه آهن اینچه برون تهران نیز پیاده سازی و اجرا گردد.

  • منبع خبر : تی نیوز