بررسی های دقیق حاکی از آن است که ۷۷ درصد مردم تهران برای زندگی خانه های با متراژ کمتر از ۱۰۰ متر مربع را انتخاب می کنند، این درحالی است که وضعیت صدور پروانه های ساختمانی نشان می دهد تولید کنندگان مسکن درصدد ساخت مسکن هایی با متراژ بالای ۱۰۰ متر مربع هستند.

بررسی ها نشان می دهد میزان سوددهی خانه های لوکس و نیمه لوکس در تهران بسیار بالاست و همین عامل سبب شده تولید واحد های مسکونی هیچ سنخیتی با نیاز متقاضی و الگو های مصرفی نداشته باشد. به رغم این که در حال حاضر ۴۹۰ مسکن خالی در تهران وجود دارد کماکان تولید کنندگان به ساخت مسکن های دست می زنند که مورد استقبال متقاضیان مصرفی قرار نمی گیرند. مهدی روانشاد نیا به عنوان یکی از کارشناسان اقتصادی کشور ضمن اشاره به این که حجم قابل توجهی از تقاضای مسکن در شهر تهران برای واحد هایی با متراژ های کوچک است اظهار داشت: ۷۷ مردم در خانه هایی با مساحت کمتر از ۱۰۰ متر ربع زندگی می کنند و تنها ۲۳ درصد از مردم خانه های بزرگتر از ۱۰۰ متر مربع را برای زندگی انتخاب می نمایند. با این حال مشاهده پروانه های ساختمانی صادر شده حاکی از آن است که تولید کنندگان راغب به ساخت مسکن هایی با متراژ بیش از ۱۰۰ مترمربع هستند.

عرضه واحد های بزرگ متراژ و تقاضا برای خانه های کوچک متراژ سبب شده عرضه و تقاضا سنخیتی با هم نداشته باشند و قیمت مسکن روندی صعودی را در پیش بگیرد. در تهران چیزی حدود به ۵۰۰ هزار واحد خالی وجود دارد ضمن این که نیاز به واحد های کوچک و ریزمتراژ شدیدا احساس می شود.

به گفته روانشادنیا، یکی از بهترین راهکار هایی که در حال حاضر می توان بدان متوسل شد، ارائه واحد های مسکونی هم راستا با نیاز بازار و تقاضای مصرف کننده است. این کارشناس حوزه اقتصادی مسکن عنوان می کند: برای نیل به این هدف لازم است بانک ها نیز به میان بیایند و دستگاه های مختلف اعم از وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری ها و انجمن ها و تشکل های مرتبط با ساختمان نهایت تلاششان را برای پیشبرد این هدف بکار بگیرند.

برخی از کارشناسان از کم بودن واحد های مسکونی برای اجاره سخن می گویند و علت این امر را متعادل نبودن عرضه و تقاضا در کشور اعلام می کنند. به گفته این کارشناسان آن زمان که تقاضا بیشتر از عرضه می شود، قیمت واحد های مسکونی هم رو به رشد می رود و روندی صعودی را تجربه می کند. از اواسط سال ۹۶، میزان سود تسهیلات، کاهش را تجربه کرد که این امر به گران شدن نرخ اجاره بها منجر گردید. در ادامه اتفاقاتی همچون گران شدن ارز، به رشد قیمت مسکن و اجاره بهای واحد های مسکونی دامن زد.

  • منبع خبر : تی نیوز