علی کمالی، مدیر امور شعب بانک مسکن استان فارس، تصریح کرد: با استناد به مصوبه مجلس شورای اسلامی و با اتکا به ۳۵ امین تبصره از قانون بودجه، جریمه دیرکرد وام های روستایی به دریافت کنندگان این تسهیلات بخشیده شد.

کمالی به عنوان مدیر شعب بانک مسکن استان فارس این طور گفت: دریافت کنندگان وام ساخت مسکن روستایی چنانچه تا تاریخ ۶ بهمن ماه سال جاری موفق به پرداخت اصل تسهیلات دریافتی شوند آنگاه، جرایم حاصل از دیرکرد و سود این تسهیلات بخشیده خواهد شد.

به گفته علی کمالی این امر به دلیل خشکسالی های اخیر و با هدف کمک به روستاییان در برابر مشکلات اخیر اجرایی شده است.

این مقام مسئول در ادامه شرایط تسهیلات پرداختی به روستاییان را جزئی تر تشریح نمود و این طور گفت: تعداد وام های پرداخت شده به روستاییان ظرف سال های اخیر ۳۰ هزار فقره بوده که ارزش ثبت شده برای آن ها معادل ۵۰۰ میلیارد ریال می باشد. وی افزود: از کل تسهیلات ارائه شده، بیشترین حجم مربوط به وام های ۱۰۰ میلیون ریالی بوده است.

تعداد وام مسکن یکم در فارس به ۳۴۰۰ فقره می رسد

مدیر امور شعب بانک مسکن استان فارس، ضمن اشاره به این که دولت تدبیر و امید با ایجاد صندوق یکم گام ارزشمندی را در راستای کمک به خانه اولی ها و زوج های جوان برداشته است عنوان کرد: از سال ۹۴ که اجرای این طرح استارت خورد تاکنون چیزی حدود ۲۰ هزار فقره حساب برای متقاضیان در استان فارس باز شده که از این تعداد بانک مسکن توانسته ۳۴۰۰ فقره را پرداخت نماید و در اختیار متقاضیان قرار دهد.

وی جزئیات حساب های باز شده در استان فارس را شفاف تر توضیح داد و تصریح کرد: از ۲۰ هزار حساب افتتاح شده، سهم شیراز ۱۴ هزار حساب بوده و ۶ هزار حساب باقی مانده مربوط به دیگر شهر های استان است.

این مقام مسئول، ارزش وام های پرداختی برای ساخت و خرید مسکن در استان را معادل سه هزار میلیارد ریال اعلام کرد و تصریح نمود: از میان افتتاح کنندگان حساب صندوق یکم در فارس، ۴۴۰ نفر موفق به اخذ وام ساخت مسکن شده اند.

وی افزود: یک زوج در شیراز می توانند از محل صندوق پس انداز مسکن یکم مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال را به عنوان تسهیلات دریافت نمایند حال آن که این رقم برای ساکنان دیگر شهر ها به ۸۰۰ میلیون ریال می رسد. به گفته علی کمالی سود تعریف شده برای این تسهیلات در بافت های فرسوده و بافت های عادی به ترتیب ۶ درصد و ۸ درصد است.

این مقام مسئول از تسهیلات پرداخت شده تا آبان ماه سال ۹۶ سخن گفت و تصریح کرد: در مجموع ۳۰۵ فقره تسهیلات مسکن در این بازه زمانی به متقاضیان پرداخت گردیده که ارزشی معادل ۱۴۶۲ میلیارد ریال برای آن ها گزارش شده است. این رقم در انتهای آبان ماه سال جاری به ۶۲۴۸ فقره تسهیلات تغییر یافته و ارزش ثبت شده برای آن ها معادل ۳۱۴۱ میلیارد ریال می باشد. علت افزایش ارقام ارائه شده، اعطای وام از محل صندوق مسکن یکم اعلام شده است.

تعداد افرادی که در سال گذشته توسط انبوه سازان واحد های خود را دریافت نمودند به ۶ هزار و ۹۶۶ می رسد، به واقع این وام های دریافتی توسط انبوه سازان بود که در اختیار خریداران قرار گرفت، این درحالی است که تعداد افرادی که از این طریق در سال ۹۷ اقدام به خرید مسکن نموده اند بیش از ۷ هزار نفر اعلام شده است.

مدیر امور شعب بانک مسکن استان فارس از سیاست های دولت برای اعطای وام مسکن پرده برداشت و این طور گفت: یکی از این سیاست ها، پشتیبانی از واحد هایی با مساحت های اندک است. به گفته این مقام مسئول به انبوه سازانی که به دنبال ساخت واحد هایی لوکس و بزرگ هستند این نوع تسهیلات ارائه نمی شود.

ایشان در زمینه وام های اختصاص داده شده به روستاییان نیز صحبت کردند و گفتند: تعداد متقاضیان وام روستایی در سال جاری ۱۷۰۰ نفر بوده که میزان وام پرداخت شده به این افراد از ۲۰۰ میلیون ریال تا ۲۵۰ میلیون ریال متغیر می باشد.

این مقام مسئول در پایان صحبت هایشان نام واحد های مسکونی مهر را به میان کشیدند و این طور گفتند: تعداد مسکن مهری که در سال جاری به مرحله تقسیط تسهیلات رسیده اند ۲۲۱۳ واحد است ضمن این که ۱۱۷۳۶ واحد مسکونی کماکان تکمیل نشده و پیشرفت فیزیکی ثبت شده برای آن ها به ۷۰ تا ۹۵ درصد می رسد. به گفته کمالی با تمام شدن این تعداد واحد مسکونی مهر، پرونده این پروژه در فارس بسته خواهد شد.

به گزارش کمالی به واسطه وام های مسکن از سال ۹۶ تاکنون ۲۳ هزار و ۵۱۶ نفر در استان فارس توانسته اند صاحب خانه شوند و ملکی را به نام خود بزنند. گفتنی است این وام ها در دو زمینه ساخت و خرید مسکن در اختیار متقاضیان قرار گرفته اند.

  • منبع خبر : شهرخبر