محمدرضا پارسی، مدیرکل بهزیستی گیلان، از برنامه های در دست اجرای سازمان بهزیستی خبر داد و اذعان نمود: در نظر داریم به خانواده های تحت پوشش بهزیستی با دو یا چند عضو معلول در گیلان، تسهیلات بلاعوض احداث مسکن پرداخت نماییم.

پارسی از پرداخت تسهیلات مسکن به صورت بلاعوض به خانواده هایی با دو یا چند عضو معلول خبر داد و اذعان نمود: اجرای این طرح با همکاری اداره کل بهزیستی گیلان و بنیاد مستضعفان استان صورت خواهد گرفت.

ایشان در ادامه در خصوص دریافت مستمری های ماهیانه صحبت کردند و اذعان نمودند: خانواده هایی که دارای یک یا چند عضو معلول هستند در این زمینه از اولویت بیشتری برخوردارند. به گفته این مقام مسئول، در زمینه مسکن هم برای این خانواده ها تصمیماتی لحاظ شده و می توانند در راستای ساخت مسکن در مناطق شهری و یا روستایی گیلان از تسهیلات بلاعوض استفاده کنند.

ایشان شرایط این وام را جزئی تر تشریح کردند و افزودند: مبلغ در نظر گرفته شده برای این نوع تسهیلات در مناطق شهری ۳۰ میلیون تومان می باشد. به گفته مدیرکل بهزیستی گیلان، چنانچه متقاضی خواهان احداث مسکن در مناطق روستایی باشد این رقم به ۱۸ میلیون تومان تقلیل می یابد. این مقام مسئول عنوان کرد: از رقم اعلام شده، سهم بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی و جامعه خیران گیلان به ترتیب ۱۵ میلیون تومان، ۱۰ میلیون تومان و ۵ میلیون تومان می باشد.

ایشان اظهار کردند: در حال حاضر تعداد بیماران مزمن تحت پوشش سازمان بهزیستی گیلان به ۳۷۰۰ نفر می رسد و افزودند: علاوه بر پرداخت مستمری به این دست از افراد، گروهی از آن ها تحت مراقبت در مراکز درمانی و یا منزل قرار دارند. این مقام مسئول شفاف تر توضیحاتشان را ارائه نمودند و اذعان کردند: تعداد افرادی که در مراکز توانبخشی تحت مراقبت قرار می گیرند و تعداد افرادی که از خدمات منزل متمتع می گردند به ترتیب ۷۲۵ نفر و ۷۰۰ نفر گزارش شده است.

ایشان در ادامه توضیحاتی در خصوص بیماران اوتیسم ارائه کردند و افزودند: بر اساس گزارشات منتشر شده بالغ بر ۹۰ درصد بیماران اوتیسم، از مستمری ماهانه بهره مند می شوند ضمن این که سازمان بهزیستی گیلان تمرکزش را بر تأمین وسایل توانبخشی مورد نیاز این بیماران قرار داده است و تلاش می کند سالانه بخشی از نیاز های این افراد را تهیه و در اختیارشان قرار دهد.

پارسی اعتبار هزینه شده برای خرید وسایل توانبخشی در سال گذشته را بیش از ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: از جمله این تجهیزات می توان به ۱۰۰۰ ویلچر، ۹۰ سمعک، هزار عدد باطری سمعک و ۶۰۰ تشک مواج اشاره کرد.

ایشان تعداد معلولین تحت پوشش سازمان بهزیستی گیلان را ۴۲ هزار نفر عنوان کردند و افزودند: بیماری های این افراد متفاوت است، برخی دچار مشکل بینایی هستند حال آن که گروهی مبتلا به بیمار های شنوایی، ضایعات نخاعی، مشکلات جسمی حرکتی و بیماری های ذهنی و روانی می باشند. به گفته این مقام مسئول شناسایی ۱۵۰۰ نفر در سال گذشته صورت گرفته است.

مدیرکل بهزیستی گیلان عنوان کرد: از این تعداد ۲۳ هزار نفر گرفتار بیمار های شدید و خیلی شدید هستند. به گفته پارسی ۲۸۰۰ نفر از معلولین استان در ۳۶ مرکز شبانه روزی استان نگهداری می شوند و از خدمات مناسب بهره مند می گردند.

هزینه پرداختی بهزیستی به مراکز توانبخشی که ماهانه واریز می شود به گفته پارسی، بالغ بر دو میلیارد تومان است.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز