مهدی جمالی نژاد، معاون عمران و توسعه شهری وزارت کشور، ضمن اشاره به این که شهرداری ها با مشکلات عدیدی دست به گریبانند اظهار داشت: یکی از این مشکلات، نظام شهری بیمار است. وی صحبت هایش را این طور ادامه داد: شهرداری ۶۰ سال است که با این مشکل مبارزه می کند و همین امر سبب شده برنامه ریزی امری سخت و دشوار قلمداد گردد. به گفته این مقام مسئول، در نتیجه چنین مشکلاتی روستا ها متروکه می شوند، جمعیت شهر های بزرگ پیوسته بیشتر می شود و شهر های میانی نیز دائما کوچکتر و کم جمعیت تر می گردند.

مهدی جمالی نژاد پس از این که در جلسه اعضای شورای شهر، بخشداران و دهیاران استان قزوین حاضر شد، از تلاششان برای برقراری توازن میان روستا و شهر سخن گفت و تصریح نمود: به روستا ها، شهر های میانی و شهر های کوچک توجه ویژه ای خواهیم داشت و تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا میان شهر ها و روستا ها توازن برقرار کنیم.

وی ضمن اشاره به این که تعداد روستا های موجود در کشور به ۳۷ هزار می رسد گفت: بیشتر این روستا ها خالی از جمعیت هستند و بیشتر ساکنان روستا ها به شهر های میانی یا بزرگ کوچ کرده اند.

مهاجرت به شهر یک نگرانی اساسی است به طوری که پیوسته بر شمار افرادی که روستا ها را به مقصد شهر ترک می کنند افزوده می شود. ایشان از ضرورت نگاهی ویژه به روستا ها خبر دادند و اذعان نمودند: بر اساس آمار های ارائه شده ۷۵ درصد از جمعیت کشور ساکن شهر هستند و این امر نشان می دهد مهاجرت از روستا به مناطق شهری معضلی اساسی است.

جمالی نژاد از اختصاص اعتباری به ارزش ۴۹ میلیارد تومان خبر داد و اظهار کرد: قزوین به عنوان شهری صنعتی شناخته می شود بنابراین لحاظ کردن این مقدار بودجه برای شهری چون قزوین واقعا اندک است. وی افزود: نمایندگان باید به میان بیایند و این مسئله را مورد بازبینی قرار دهند.

ایشان در ادامه صحبت هایشان عنوان کردند: برای شهر هایی با جمعیت زیر ۵۰ هزار نفر، قیر رایگان در نظر گرفته شده است. وی از تدوین تفاهم نامه ای با بنیاد مسکن خبر داد و افزود: این تفاهم نامه  به زودی امضا می شود که هدف از آن پیگیری و رسیدگی به مشکلات حال حاضر است.

معاون عمران و توسعه شهری وزارت کشور در پایان صحبت هایش این طور گفت: کمک های اندک سازمان همیاری ها نمی تواند کمک کننده باشد و تنها نگاه خلاقانه مدیران شهری است که در این مسیر کمک کننده خواهد بود و اتکا به آن می تواند به از میان برداشتن مشکلات کمک شایانی نماید.

  • منبع خبر : تی نیوز