محمد اسلامی با هدف بازدید از برخی طرح های عمرانی-زیربنایی راهی استان گلستان شد. وزیر راه و شهرسازی صبح جمعه مورخ ۱۶ آذر، به منظور بازدید از طرح بندر خشک، آزادراه نوکنده به کلاله، خط عریض مسیر ریلی اینچه برون، کمربندی گرگان و راه آهن گرگان به مشهد، تهران را به مقصد استان گلستان ترک کرد.

محمد اسلامی پس از حضور در جلسه مدیران استانی از برنامه های در دست اجرای این وزارت سخن گفت و یکی از راه های تکمیل پروژه های باقی مانده را استفاده از ظرفیت های بخش های خصوصی نام برد.

وی در ادامه از ظرفیت های ترانزیتی سخن به میان آورد و گفت: تکمیل بندر خشک اینچه براون با کمک گرفتن از این ظرفیت امکان پذیر خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این که تعداد نقاط حادثه خیز گلستان به ۲۰ نقطه می رسد گفت: برای رفع این نواقص تلاشمان را به کار خواهیم گرفت.

این مقام مسئول در ادامه در خصوص تشکیل صندوق حمل و نقل کشور با سرمایه ای بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان خبر داد و اذعان نمود: ایجاد این صندوق به تسریع فعالیت های ریلی و حمل و نقلی کمک شایانی می نماید.

ایشان با آیت الله نور مفیدی، امام جمعه گرگان و نماینده ولی فقیه در گلستان نیز دیدار کردند.

برقی کردن راه آهن اینچه برون از دیگر برنامه هایی بود که محمد اسلامی بدان اشاره کرد و گفت: تصمیم داریم این مهم را با همکاری تیم های روسی به پایان ببریم.

به گفته اسلامی، بر اساس برآورد های صورت گرفته انتظار می رود طرح بندر خشک که اینچه براون که مساحتی حدود ۳۵۰ هکتار برای آن برآورد شده است بتواند امکان ذخیره و انتقال ۳۶ میلیون تن بار را فراهم نماید. اسلامی صحبت هایش را این طور ادامه داد: اجرای این طرح با نتایج ارزشمندی همچون اشتغال زایی جوانان همراه خواهد بود و شرایط اقتصادی منطقه و استان گلستان را بهبود خواهد بخشید.

وی در ادامه از راه اندازی منطقه اینچه برون به عنوان یک منطقه آزاد تجاری خبر داد و اظهار داشت: این طرح به عنوان یکی از مهم ترین طرح های زیربنایی استان گلستان به شمار می رود. اسلامی این طور ادامه داد: این طرح در سال ۹۳ طی سفر رئیس جمهور و هیأت دولت یازدهم مورد تأیید دولت قرار گرفت و به تصویب رسید که چنانچه مجلس هم با اجرای آن موافقت کند آنگاه شاهد آثار درخشان و چشمگیرش خواهیم بود.

عریض شدن خط ریلی اینچه برون از دیگر طرح هایی است که کماکان به نقطه پایان نرسیده و تکمیل نشده است.

به رغم این که خط مشترک سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان، حدود سه سال پیش به بهره وری رسیده است با این حال کماکان ترانزیت کالا و اموری از قبیل صادرات آن طور که باید از طریق این مسیر انجام نمی گیرد.

به گفته این مقام مسئول نحوه اتصال خطوط ریلی ترکمنستان و ایران سبب شده خطوط ریلی اینچه برون به طور کامل مورد استفاده قرار نگیرد.

از آن جا که خطوط ریلی ایران، قوس بیشتری را شامل می شدند، طرح عریض سازی ریل در قسمت ترکمنستان در پیش گرفته شده با این هدف که چنین مشکلی از میان برداشته شود.

مشکلات دیگری نیز در این مسیر وجود دارد به طوری که خطوط ریلی ایران همسو با خطوط ترکمنستان نیست که این امر نیز نیازمند بررسی های دقیق است. متصل کردن خصوص ریلی دو کشور در محل اینچه برون از هزینه های گزاف تعویض بوژی می کاهد و سبب رونق گرفتن تبادلات ریلی میان دو کشور می شود.

خط ریلی اینچه برون که به عنوان قسمتی از طرح کریدور شمال جنوب از آن یاد می شود، سبب شده مبادلات میان کشور های مشترک المنافع به شیوه ای متمایز عملی گردد.

اعتباری به ارزش ۱٫۲ میلیارد یورو در راستای برقی کردن راه آهن اینچه برون، گرگان، تهران گرمسار، اختصاص داده شده و فایناس خارجی راه آهن گرگان و مشهد نیز از این طریق به مرحله اجرا خواهد رسید.

  • منبع خبر : تی نیوز