به گفته سازمان شفافیت بین الملل، زمینه لازم برای پولشویی مافیا در بازار مسکن آلمان فراهم شده است.

این سازمان با تأکید بر این که شرایط مناسبی برای پولشویی گروه های مافیایی در بازار مسکن آلمان ایجاد شده اذعان نمود: منبع بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری های خارجی صورت گرفته در این بازار که ارزشش به بیش از ده ها میلیارد یورو می رسد نامشخص و مبهم است.

آمار ها حاکی از آن است که خرید مسکن طی سال های اخیر برای اقشار مختلف در آلمان دشوار شده با این حال این بازار کماکان در حال تجربه رونق است. بررسی ها نشان می دهد خرید و یا اجاره مسکن در آلمان برای متقاضیان دشوار است که این امر در شهر هایی چون برلین، مونیخ و هامبورگ برجسته تر دیده می شود. همزمان با رشد نامتعارف قیمت مسکن در آلمان بسیاری از شهروندان خرید خانه را عملا غیرممکن می دانند و نشدنی قلمداد می کنند.

به رغم رشد قیمت و برخلاف این که بسیاری از متقاضیان توانایی تهیه مسکن را ندارند گزارشات فروش لحظه ای واحد های مسکونی در آلمان را نشان می دهند. این امر ثابت می کند زمینه لازم برای پولشویی در بازار آلمان فراهم است. به عبارتی بازار آلمان به واسطه در اختیار داشتن خلأ های زیاد، شرایط را برای پولشویی فراهم کرده است.

سازمان شفافیت بین الملل، از ورود میلیارد ها یورو سرمایه خارجی به بازار های آلمان خبر داد و اذعان نمود: محل این سرمایه ها کماکان مبهم و نامشخص است.

این سازمان که با هدف افشای پولشویی و مفاسد مالی روی کار آمده، با کمک گرفتن از ارقام و اعداد عنوان می کند: حجم سرمایه گذاری های خارجی که در سال ۲۰۱۷ وارد بازار آلمان شده است به ۳۰ میلیارد یورو می رسد. به گفته دولت ایتالیا، گروه های مافیایی در اثر معامله مواد مخدر به سود کلانی رسیده اند و سود حاصل از آن را با معامله و تأمین مسکن شسته اند.

بر اساس ارزیابی هایی که توسط سازمان شفافیت بین المللی صورت گرفته، این گروه های مافیایی چیزی حدود به ۱۵ تا ۳۰ درصد از سود به دست آمده از فروش مواد مخدر را وارد بازار مسکن کرده اند با این هدف که شناخته نشوند و قادر به شناسایی نباشند. به گفته این سازمان، گروه های مافیایی اقداماتشان را به کمک واسطه ها اجرایی می کنند.

کریستوف شولت به عنوان رئیس سازمان شفافیت بین المللی، در ماه اکتبر با تأکید بر این که فعالیت های پولشویی  در حال افزایش است در این زمینه تذکر داده بود.

این مقام مسئول از بنگاه های املاکی و دفاتر انتقال مسکن گزارش معاملات مشکوک را خواستار شده بود. این درحالی است که از میان هزاران معاملاتی که در بازار ها اتفاق افتاده تنها چند مورد به این سازمان گزارش شدند. از آن جا که معاملات صورت گرفته در بازار مسکن آلمان به طور دقیق ثبت نمی شود از این رو امکان وارسی های صحیح و جزئی وجود ندارد و به همین خاطر نمی توان به سادگی معاملات انجام شده از طریق سرمایه های خارجی را رصد کرده و تعیین تکلیف نمود. در همین راستا رسانه ها و شهروندان آلمانی به ارائه طرحی دست زدند که از طریق آن شناسایی مالکان مستغلات امکان پذیر باشد.

رئیس سازمان شفافیت بین المللی به عنوان مهم ترین مشکل حال حاضر آلمان، از پولشویی یاد کرد و اذعان نمود: قوانین این کشور مناسب برای مبارزه با این مشکل نیستند. وی از دستگیری بیش از ده ها نفر در آلمان خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد تنها در یک مورد موفق به مصادره ۷۰ ملک از یک خانواده عرب در برلین شده ایم.

وی افزود: نیاز است معاملات مسکن در آلمان در شفافیت کامل صورت بگیرند و جزئیات آن ها به همه مردم اطلاع رسانی شود.

  • منبع خبر : شهرخبر