احمد اصغری مهرآبادی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، از اقدامات دولت تدبیر و امید در امر ساختمان سازی سخن گفت و اظهار داشت: از ابتدای دولت یازدهم سالانه چیزی حدود ۲۰۰ هزار مسکن مهر کامل شده که روی هم رفته می توان ادعا کرد از این تاریخ ۶۴ درصد از مسکن های مهر تکمیل شدند و آماده بهره برداری گشتند.

اصغری مهرآبادی پس از این که تعداد واحد های مسکونی مهر را معادل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد اعلام کرد گفت: تعداد واحد های تکمیل شده به ۱ میلیون و ۷۱۷ هزار واحد می رسد.

ایشان در ادامه این طور گفتند: تعداد واحد های مسکن مهر تکمیل شده در دولت تدبیر و امید معادل ۱ میلیون و ۹۰ هزار واحد برآورد شده است.

بر اساس اظهارات قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، پروژه های مسکن مهر فاقد معارض، در سال آینده به پایان خواهند رسید.

وی ضمن اشاره به این که زیرساخت های مسکن مهر با مشکلاتی همراهند اذعان نمود: وزارت نیرو در این راستا اقداماتی انجام داده و انشعابات را تحویل داده با این حال نیاز است که این امکانات از تملک گرایی خارج گردند.

سقف تسهیلات مسکن باید زیاد شود

ایشان در ادامه صحبت هایشان از فروش اقساطی مسکن سخن به میان آورند و اظهار کردند: وزارت راه و شهرسازی هر هفته جلسه ای را بانک مسکن برگزار خواهد کرد که طی این جلسات در خصوص روش بهبود تسهیلات بانکی سخن خواهیم گفت و در زمینه راهکار های افزایش فروش اقساطی و رشد وصول اقساط تصمیم گیری خواهیم کرد.

اصغری مهرآبادی از نتایج جلساتی که تاکنون برگزار شده صحبت کرد و تصریح نمود: در نظر داریم در راستای افزایش میزان وصولی، دریافت این واحد ها را مشروط به اجرای فروش اقساطی پیاده سازی نماییم. به گفته این مقام مسئول، با در پیش گرفتن چنین سیاستی، سقف تسهیلات بانکی افزایش می یابد.

تعداد دفترچه های اقساط صادر شده از سوی بانک مسکن به گفته اصغری مهرآبادی به ۱ میلیون و ۶۷۳ هزار واحد می رسد. وی افزود: به واسطه این اقساط، سقف وام مسکن تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رشد را تجربه کرده است. به گفته اصغری مهرآبادی از میان ۴۵ هزار میلیارد تومان خط اعتباری، ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق سقف اقساط تأمین شده است.

ایشان در ادامه در خصوص نحوه پرداخت بدهی ها به بانک مرکزی توضیحاتی ارائه نمودند و این طور گفتند: میزان اقساط وصول شده به ۲۰ هزار میلیارد تومان می رسد. وی از گرفتن استمهال برای ۱۰ سال خبر داد و اذعان نمود: از این ده سال، سه سال و هفت سال برای اقساط متمم و صندوق مسکن یکم در نظر گرفته شده است. اصغری مهرآبادی افزود: بر اساس پیش بینی های انجام شده این مبلغ معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

این مقام مسئول این طور ادامه داد: از سال ۱۴۰۲ بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر آغاز خواهد گردید و دریافت اقساط تا سال ۱۴۱۵ ادامه خواهد داشت. به گفته اصغری مهرآبادی تاکنون به عنوان اقساط مسکن مهر مبلغی در اختیار بانک مرکزی قرار نگرفته است.

مهرآبادی مبلغ وام های پرداخت شده به متقاضیان را معادل ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این مقدار ۵۰ هزار میلیارد تومان توسط بانک مسکن پرداخت شده است و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی دیگر بانک های عامل ارائه گردیده است.

تعداد دفترچه های اقساطی صادر شده در دولت تدبیر و امید به گفته اصغری مهرآبادی ۷۱ درصد بوده است.

  • منبع خبر : شهرخبر