محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی از برنامه های این وزارت تا پایان سال ۹۹ پرده برداشت و این طور گفت: در نظر داریم تا انتهای برنامه ششم که تا سال ۹۹ به درازا می انجامد، ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در کشور احداث کرده و به بهره برداری برسانیم. ایشان در ادامه از تکمیل واحد های مسکونی مهر سخن گفتند و افزودند: ساخت ۵۰۰ هزار مسکن مهر از دیگر برنامه هایی است که وزارت در راستای آن تلاش خواهد کرد.

محمد اسلامی در روز دوشنبه مورخ ۱۹ آذرماه، در حضور رئیس جمهور و معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی، از جزئیات برنامه های دولت در روز های پیش رو سخن گفت و این طور گفت: سیاست ها و فعالیت هایی که وزارت راه و شهرسازی در پیش می گیرد بر آینده کشور و زندگی اقشار مختلف جامعه اثر شایانی خواهد گذاشت.

ایشان در ادامه از وظایف و مسئولیت های وزارت راه و شهرسازی گفتند و تصریح کردند: مسئولیت های این وزارت در سه بخش مسکن، حمل و نقل و همچنین معماری و شهرسازی طبقه بندی می شود. اسلامی با اشاره به این که در این جلسه درخصوص مسکن صحبت خواهد شد از ریاست جمهوری خواستند صحبت پیرامون بخش های دیگر را به زمان های بعدی موکول کنند.

وی از تغییر رویکرد بازار مسکن سخن گفت و اظهار کرد: سیاست های مسکن از انقباضی به انبساطی تغییر کرده است. ایشان این طور صحبت هایشان را ادامه دادند: یکی از مهم ترین نگرانی های موجود در بخش مسکن تولید واحد های مسکونی است. اسلامی افزود: وزارت راه و شهرسازی در حال تلاش است تا با هموار سازی شرایط موجود برای سازندگان، راه را برای عرضه مسکن باز کند. به گفته وزیر راه و شهرسازی، مشارکت های همه جانبه بانک مسکن در این راستا ضروری است.

این مقام مسئول، از ساخت ۹۰۰ هزار مسکن تا انتهای سال ۹۹ خبر داد و اظهار داشت: تحقق این هدف نیازمند اختصاص بودجه و اعتبار مورد نیاز بود که از ریاست جمهوری و هیأت دولت بابت حمایت هایی که در این زمینه انجام دادند کمال تشکر را داریم.

۶۰ هزار مسکن مهر بدون متقاضی در اختیار مددجویان کمیته امداد قرار گرفت

ایشان در ادامه از پروژه مسکن مهر صحبت کردند و اذعان نمودند: در حال حاضر ۸ هزار مسکن مهر بدون متقاضی در کشور وجود دارد که برخی از آن ها مراحل ساختشان به پایان رسیده و تعدادی نیز نیمه کاره رها شده اند. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با تدابیر رئیس جمهور، ۶۰ هزار واحد مسکونی مهر را در اختیار کمیته امداد قرار دادیم تا پس از تکمیل به نیازمندان واگذار گردند.

ایشان در خصوص سرنوشت واحد های مسکن مهر بدون متقاضی شفاف تر توضیح دادند و این طور گفتند: فراخوان هایی در این باره ارائه شده است و منتظر هستیم متقاضیان برای خرید مسکن مهر نام نویسی و ثبت نام کنند. وی مخاطبان اصلی این فراخوان را سازمان های حمایتی نام برد و به سازمان بهزیستی به عنوان نمونه اشاره کرد.

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به این که سازمان بهزیستی کماکان میزان نیازش را مشخص نکرده و عنوان نکرده به چه تعداد واحد مسکونی نیاز دارد گفت: چنانچه سازمان بهزیستی به تعداد بالای مسکن نیاز داشته باشد همه واحد های باقی مانده را در اختیارشان قرار خواهیم داد و چنانچه غیر از این باشد، با ارائه فراخوان دیگری شرایط را برای ثبت نام دیگر متقاضیان فراهم خواهیم نمود. به گفته این مقام مسئول، نیرو های مسلح از دیگر متقاضیان واحد های مسکونی مهر هستند.

ایشان صحبت هایشان را این طور ادامه دادند: واحد های مسکونی واگذار شده به کمیته امداد نیمه تمام بودند چرا که معاونت مسکن کمیته امداد در حال ساخت و ساز و فعالیت های مرتبط با تولید مسکن هستند. به گفته اسلامی، توافق هایی مشابه با کمیته امداد برای همکاری با بهزیستی مورد نیاز است.

وزیر راه و شهرسازی فعالیت های وزارت راه و شهرسازی را جزئی تر توضیح دادند و این طور گفتند: تعداد واحد های مسکونی مهر احداث شده از اوایل دولت یازدهم تاکنون به ۱ میلیارد و ۷۲۰ هزار واحد می رسد. وی افزود از ابتدای دولت یازدهم، تعداد واحد های واگذار شده ۷۰۰ هزار واحد بوده که ۳۵۰ هزار مورد از آن ها خود مالکی هستند.

وزیر راه و شهرسازی مشکلات موجود بر سر راه واحد های مسکونی مهر تکمیل نشده را ایرادات قضایی و حقوقی اعلام کردند و گفتند: چنانچه این مشکلات از میان برداشته شوند، شاهد تکمیل واحد های مسکونی مهر  در یک بازه یک ساله خواهیم بود.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین