محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این که وضعیت مسکن خوب نیست و چرخ تولید بسیار کند پیش می رود اظهار کرد: در حال حاضر مهم ترین اولویتمان توجه به تولید مسکن و تلاش برای متعادل سازی عرضه و تقاضا در این بازار است.

وی در ادامه به قانون اساسی اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس آن چه در قانون آمده، اولویت تأمین مسکن با اقشار متوسط رو به پایین جامعه است.

وزیر راه و شهرسازی بار دیگر تأکید کردند: تولید مسکن در کشور اندک است از این رو تصمیم داریم با فعال سازی این بخش زمینه متعادل سازی دو بخش عرضه و تقاضا را محقق سازیم.

به گفته این مقام مسئول از دیگر برنامه های مهم وزارت راه و شهرسازی تکمیل واحد های باقی مانده مسکن مهر با همکاری مردم است. وی از واگذاری ۶۰ هزار واحد مسکونی مهر بدون متقاضی به مددجویان کمیته امداد خبر داد و تصریح کرد: شرایط واگذاری شهر به شهر در حال پیگیری و بررسی های دقیق است.

وی از ابلاغیه ای به ۳۱ استاندار کشور خبر داد و اذعان نمود: در بافت های ناکارآمد ۲۷۰ محله ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را استارت خواهیم زد. بر اساس دستورات رئیس جمهور و آن چه دولت تصویب کرده، تمام بافت های ناکارآمد دولتی می بایست مورد بهسازی و بازآفرینی قرار گیرند.

این بافت ها از طریق وزارت راه و شهرسازی مورد بازآفرینی قرار خواهند گرفت.

ایشان در ادامه به طرح بازآفرینی شهری اشاره کردند و گفتند: در شهر ها نیز اجرای طرح بازآفرینی شهری با اعتبارات اختصاص داده شده از صندوق توسعه ملی کشور عملی خواهد شد. به گفته اسلامی برای اجرای این پروژه، هزینه صدور پروانه ساختمانی صفر خواهد بود ضمن این که وام های کم بهره برای این طرح لحاظ خواهند شد.

وی از مهم ترین اهداف طرح بازآفرینی شهری، همکاری همه جانبه دولت، مردم و تولید کنندگان مسکن را نام برد و اظهار کرد: با این کار تولید مسکن رونق خواهد گرفت.

ایشان ضمن اشاره به این که ریاست جمهوری بر کمک به خانه اولی ها برای تأمین مسکن تأکید کرده اند افزود: بدین منظور یک فضای رقابتی برای استان ها ایجاد شده است که برنده می تواند ضمن دریافت جایزه، ساخت مسکن در دیگر محله های فرسوده را نیز استارت بزند.

وزیر راه و شهرسازی به وجود برخی نقاط حادثه خیز در تعدادی از استان ها اشاره کرد و تصریح نمود: این وزارت و دیگر دستگاه ها در نظر دارند اقدامات جدی برای رفع نواقص این مناطق حادثه خیز در نظر بگیرند. به گفته این مقام مسئول در حال حاضر بالغ بر ۲۳۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد که آن ها را اولویت بندی کرده ایم. وی افزود: رسیدگی به برخی از آن ها در اولویت اولمان قرار دارد و برخی دیگر را در اولویت دوم مورد بازبینی و اصلاح قرار خواهیم داد. اسلامی خاطرنشان کرد: منابع مالی مورد نیاز برای رفع نواقص نقاط حادثه خیز اولویت یک به زودی اجرایی خواهد شد.

  • منبع خبر : افکار نیوز