تصویر زیر حجم معاملات مسکن در ۱۲ ماه منتهی به آبان ماه سال جاری و تغییراتشان نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.

با تسهیلات مسکن کجای تهران می توان خانه خرید؟

با تسهیلات مسکن کجای تهران می توان خانه خرید؟

در حالی که اخبار گران شدن پیوسته مسکن را یادآور می شوند این سؤال ایجاد می شود که با بهره مندی از وام مسکن کجای تهران می توان خانه خرید؟

یک زوج تهرانی با دریافت سقف تسهیلات مسکن می توانند در ارزان ترین منطقه تهران (منطقه ۱۹) خانه ای با مساحت ۳۹ متر مربع خریداری کنند. این ارقام با استناد به قیمت مسکن در آبان ماه سال جاری برآورد شده است.

بررسی دقیق آمار های منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد رشد قیمت مسکن در تهران، کیفیت زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است. بانک مرکزی ماهانه گزارشی را تحت عنوان تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران، ارائه می کند. بررسی گزارشات منتشر شده از سوی بانک مرکزی در سال جاری حاکی از آن است که بازار مسکن تنها در اردیبهشت ماه ۹۷، رونق را تجربه کرده و در سایر ماه ها شاهد کاهش و رکود بوده است. آمار های ثبت شده برای اردیبهشت ماه نشان می دهد حجم معاملات در این ماه ۱۹ هزار مورد بوده که در مقایسه با اردیبهشت ماه سال ۹۶ از یک رشد ۱۶٫۷ درصدی خبر می دهد. بررسی گزارشات ماهانه حاکی از آن است که رشد حجم معاملات تنها در اردیبهشت ماه سال جاری اتفاق افتاده و در دیگر ماه ها آنچه مشاهده شده افت خرید و فروش مسکن بوده است.

در حالی که حجم معاملات ثبت شده برای آبان ماه سال جاری ۶۸۵۵ فقره برآورد شده این رقم در آبان سال گذشته به ۱۴ هزار و ۷۶۴ مورد رسیده است که به خوبی افت ۵۶٫۷ درصدی معاملات را در آبان سال جاری یادآور می شود.

واحد های کلید نخورده بیشترین سهم معاملات آبان را به نام خود زده اند

به رغم این که آمار ها روند نزولی برخی متغیر ها را نشان می دهند با این حال هستند شاخص هایی که کاملا ثابت بوده و تغییر فاحشی را تجربه نکرده اند. بررسی معاملات انجام شده طی یکسال گذشته حاکی از آن است که قریب به ۴۵ درصد معاملات مربوط  به خانه هایی با سن کمتر از ۵ سال بوده است. این واحد های نوساز در آبان ماه نیز بیشترین حجم معاملات را به نام خود زده اند و کماکان در صدر مانده اند. کم طرفدارترین واحد های مسکونی به روایت ارقام، واحد هایی با سن بالای ۲۰ سال گزارش شده اند به طوری که سهم این واحد ها در معاملات آبان ماه سال جاری، تنها ۱۱٫۶ درصد بوده است.

گران ترین منطقه تهران

بیشترین حجم معاملات به تفکیک مناطق ۲۲ گانه تهران، به نام منطقه ۵ ثبت شده است. این منطقه نه تنها در آبان ماه سال جاری به عنوان پرفروش ترین منطقه تهران شناخته شده بلکه طی یکسال گذشته نیز با بیشترین حجم معاملات همراه بوده است. سهم منطقه ۵ از کل معاملات انجام شده در تهران در یک  بازه یکساله ۱۲ درصد اعلام شده که این رقم در آبان ماه سال جاری به بالغ بر ۱۵ درصد تغییر پیدا کرده است. گفتنی است میانگین قیمت هر متر واحد مسکونی در این منطقه از میانگین قیمت اعلام شده برای واحد های تهران بیشتر است.

در سال گذشته، منطقه ۵ بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد با این حال در آبان ماه، قیمت مسکن در منطقه ۹ تهران رشد ۱۱۱ درصدی را تجربه نمود و در این زمینه رکورد دار گردید. در این میان منطقه ۱۹ تهران با ۴۸ درصد رشد قیمت، کمترین افزایش را شاهد بوده است.

با این اوصاف باز هم منطقه یک به عنوان گران ترین منطقه تهران از نظر قیمت مسکن شناخته می شود. میانگین قیمت فروش هر متر واحد مسکونی در منطقه ۱، بالغ بر ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برآورد شده که از آن چه برای ارزان ترین منطقه تهران (منطقه ۱۹) اعلام شده ۵ درصد بیشتر است.

همان طور که گفته شد عنوان ارزان ترین قیمت فروش مسکن در آبان ماه سال جاری به نام منطقه ۱۹ تهران ثبت شده، گفتنی است در یکسال گذشته منطقه ۱۸ تهران با قیمت ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع، عنوان ارزان ترین را به نام خود ثبت کرده است.

تعداد خانوار ها

بررسی ها نشان می دهد، پرطرفدارترین واحد های مسکونی تهران، خانه های کوچک متراژ هستند. بیشترین حجم معاملات تهران مربوط به واحد هایی با مساحت ۵۰ تا ۶۰ متر مربع بوده است. آخرین سرشماری نفوس و مسکن که به سال ۹۵ بر می گردد، حاکی از آن است که از هر ۱۰۰ مسکن تهران، ۳۶ واحد مساحتی از ۵۱ تا ۷۰ متر مربع دارند از این رو انتظار می رود با توجه به این که تعداد چنین واحد هایی بیشتر است حجم معاملات آن ها نیز بیشتر از سایرین باشد.

سؤالی که مطرح می شود این است که آیا واحد های کوچک متراژی که مساحت مابین ۵۰ تا ۶۰ متر مربع دارند با میانگین جمعیت خانوار های تهران همخوانی دارند؟

مشاهده نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، حاکی از آن است که شمار خانوار های تهرانی که ۳ و ۴ فرزند دارند به ترتیب ۳۰ درصد و ۲۸ درصد است. اما باید دید خانوار هایی که چنین واحد هایی را برای زندگی انتخاب می کنند چه سطح از رفاه و آرامش را در زندگی تجربه می کنند.

افزایش نرخ اجاره بها

ارقام منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد نرخ اجاره بها در دومین ماه از سال جاری در مقایسه با همین برهه زمانی در سال گذشته، با رشد ۱۷ درصدی همراه بوده است. مشاهده نرخ اجاره بها در ۱۲ ماه منتهی به آبان حاکی از آن است که نرخ اجاره بها در این ماه ها همواره از متوسط اجاره در تهران بیشتر بوده است. به عبارتی میزان رشد اجاره بها در خرداد ماه سال جاری، در تهران و در کل کشور از نرخ تورم بیشتر گزارش شده است حال آن که با آغاز تابستان و تغییر نرخ تورم، نتایج نیز کمی دستخوش تغییر شده است.

آیا با وام مسکن می توان خانه خرید؟

اگر فرض را بر این بگذاریم که امکان دریافت وام مسکن برای شما مهیاست و پس از اتمام یک دوره سپرده گذاری یکساله، در آبان ماه موفق به اخذ وام شده اید، حداکثر می توانید یک مسکن ۳۹ متری در ارزان ترین منطقه تهران (منطقه ۱۹) خریداری نمایید.

  • منبع خبر : شهرخبر