بهترين زمان برای خريد مسكن

خريد مسكن مي‌تواند براي خانواده‌اي چالشي بزرگ باشد و البته بدين‌روش خانواده ديگر رنج مستاجري را تحمل نخواهد كرد. فروردين ماه ۹۷ بازار مسكن ركود داشت و البته اين خبر چندان خوشي نيست.

امسال اوضاع خريد مسكن نسبت به سال گذشته ركود داشته است و حتي قيمت‌ها به صورت نامتعارف و جهشي افزايش داشتند و مردم از اين اتفاقات شوكه شده‌اند. حتي در زمستان گذشته تعداد معاملات به اندازه ۱۷ درصد رشد داشته است.

هميشه ماه‌هاي آغازين سال بهترين زمان براي خريد مسكن و آپارتمان به شمار مي‌رود و معاملات مسكن نيز دستخوش تحولاتي مي‌شود كه براي مردم نيز خوشايند است.

در همين ماه‌ها قيمت‌هاي مساكن افزايش نمي‌يابد و تا حدي ثابت است و بنابراين مردم مي‌توانند با خيالي آسوده خريد كنند.

در ماه‌هاي بهار و تابستان، قيمت‌هاي مساكن ثابت باقي مانده و تغيير چشمگيري نخواهند داشت و مردم مي‌توانند نسبت به خريد مساكن دلخواه خود اقدام كنند ولي بعد از آن رشد قيمت‌هاي مسكن شروع خواهد شد.

البته دقيقا بازار مسكن براساس همين پيش‌بيني حركت كرد و بعد از فصول بهار و تابستان، قيمت‌هاي مساكن رشد چشمگيري داشتند.

قيمت‌هاي مساكن در راستاي تورم افزايش مي‌يابند و هرگز از نرخ تورم پيشي نخواهند گرفت. فقط در شهرهاي بزرگ اين چنين افزايشي مشاهده مي‌شود و در شهرهاي كوچك اين چنين اتفاقي را شاهد نيستيم. البته در سال گذشته قيمت‌هاي مساكن به شدت افزايش پيدا كرد بنابراين امسال قيمت‌ها رشد چندان زيادي نخواهند داشت.

بهترين زمان برای خريد مسكن 1

وضعيت رهن و اجاره متاثر از بازار مسكن

در حوزه رهن و اجاره تغييرات چندان زيادي رخ نداد، البته دليل عدم وقوع تغييرات به اين دليل بود كه در سال گذشته قيمت‌هاي رهن و اجاره به شدت افزايش يافت.

بنابراين خانوارهايي كه به دنبال خريد مسكن هستند بايد در ماه‌هاي ابتدايي سال، مسكن مورد علاقه خود را خريداري كنند تا طي ماه‌هاي بعد به مسائل و مشكلاتي دچار نشوند.

خريداران توجه داشته باشند كه روند خريد مسكن با روند خريد ارز و سكه متفاوت است بنابراين حتما در همان ماه‌هاي ابتدايي سال، مسكن مورد نياز خود را خريداري كنيد.

تغييرات رهن و اجاره از خرداد ماه شروع شده و تا پايان شهريور نيز اين تغييرات دنبال مي‌شود. براساس قيمت مسكن، قيمت رهن و اجاره تعيين مي‌شود، در صورتيكه قيمت مسكن افزايش بيابد، قيمت‌هاي رهن و اجاره نيز به تبع آن افزايش خواهد يافت.

بهترين زمان برای خريد مسكن 2

تب و تاب بازار مسكن در تابستان

بازار مسكن در شهرهاي بزرگ هميشه با نوسانات و تحولاتي همراه است و در شهرهاي كوچك دامنه تغييرات چندان زياد و بزرگ نيست. ميزان عرضه و تقاضا در شهرهاي بزرگ هميشه نوسان دارد و به همين دليل اجاره بهاي مسكن در شهرهاي بزرگ به شدت افزايش مي‌يابد.

حتي در برخي از مناطق شهرهاي بزرگ ميزان عرضه و تقاضا مساوي نيست و نرخ اجاره‌بها در نهايت تا ۱۰ درصد و براساس تورم افزايش مي‌يابد.

بهترين زمان براي خريد مسكن آپارتماني فصل تابستان است كه قيمت‌ها بشدت كاهش مي‌يابد و اكثر جابجايي‌ها نيز در اين فصل بسيار زياد است.

هميشه سوداگران دوست دارند كه با بهم ريختن وضعيت رواني مردم به سودهاي كلاني دست يابند. دولت مي‌تواند با كنترل بازار و كوتاه كردن دست سوداگران، بازار مسكن را كنترل كند. كنترل بازار مسكن باعث خواهد شد تا از افزايش اجاره بها جلوگيري شود و در نهايت قيمت مسكن و اجاره‌بها در شهرهاي بزرگ هم ثابت باقي بماند.

خريد مسكن آپارتماني را جدي بگيريد و در فصل بهار اقدام به خريد مسكن كنيد تا براي ماه‌هاي بعد سقفي بالاي سر خود داشته باشيد. در فصول بهار و تابستان قيمت‌ها به شدت كاهش مي يابد و خريداران مي‌توانند با خيالي راحت اقدام به خريد كنند.

در حال حاضر شركت‌هاي توليدكننده مصالح ساختماني نيز مصالح را براساس شرايط اقليمي ايران توليد مي‌كنند كه مناسب خواهد بود.

زمانيكه تصميم به خريد مسكن داريد بازهم از مشاورين مجرب و متخصص استفاده كنيد تا خريد بهتري را تجربه كنيد.

مشاورين مجرب و متخصص باعث خواهند شد تا هرگز در دام كلاهبرداران نيفتيد و كلاهبرداراني كه فقط به خاطر سود خود، فقط پول‌هاي نقد شما را طالب هستند و اصلا به فكر منافع شما يا حتي فروشنده هم نيستند.

كاهش نرخ سود بانكي باعث افزايش قيمت مسكن طي ماه‌هاي بعدي مي شود، لذا در اين چنين شرايطي خريداران مسكن بايد اقدام كنند.

خريد مسكن در هر زماني امكان دارد ولي سرمايه‌گذاري در مسكن نيازمند زمان خاصي است و نبايد در شرايط ركود مسكن نسبت به آن اقدام كنيد.

قيمت مساكن شهر تهران در حدود ۵ درصد افزايش داشته اند ولي مي توان گفت كه سال ۹۷ سال خوبي براي سرمايه‌گذاري در بازار مسكن است و سرمايه‌گذاران مي‌توانند در اين سال براي اين كار اقدام كنند.