آمار ها حاکی از آن است که در بهار سال ۹۶، قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است حال آن که این رقم بعد از بهار ۹۶ به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تغییر پیدا کرده است.

زمستان ۹۵ اوج رونق بازار مسکن بود به طوری که باور این اتفاق برای برخی دشوار و سخت به نظر می رسید. این درحالی است که زمستان ۹۷ رشد قیمت های مسکن همه را شوکه کرده و باز هم هستند کسانی که نمی توانند رکود این چنینی مسکن را باور کنند. برخی کارشناسان بر این باورند که همزمان با نزدیک شدن به انتهای سال ۹۷، قیمت مسکن آرام خواهد گرفت و شاهد کاهش قیمت در اقصی نقاط کشور خواهیم بود. به رغم این که در بازه ای کوتاه همه از رونق بازار مسکن می گفتند و عنوان می کردند این بازار در حال تجربه شرایط خوبی است، این روز ها اما ورق کاملا برگشته و آن چه از بازار مسکن به گوش می رسد تنها رشد قیمت و رکود است. در فضای مبهم کنونی، نمی توان با قاطعیت درباره آینده اظهار نظر کرد و نسخه ای کلی پیچید با این حال برخی عنوان می کنند با نزدیک شدن به پایان سال، رشد قیمت مسکن کمتر خواهد شد. این افراد دلیل ارزان شدن قیمت مسکن در ماه های انتهای سال را عواملی همچون تجارب گذشته، نسبت قیمت خرید به اجاره مسکن و حجم معاملات واحد های مسکونی می دانند.

خریداران مسکن دقیق تر بخوانند

در حالی که آمار ها کاهش قدرت خرید متقاضیان را نشان می دهند، فروشندگان کماکان بر قیمت گذاری های عجیب اصرار دارند و مایلند ملک خود را با حداکثر قیمت به فروش برسانند. با نزدیک شدن به ماه های انتهایی برخی از این افراد نه تنها بازار را رها نمی کنند بلکه آخرین توانشان را هم به کار می گیرند بلکه بتوانند توپشان را گل کنند و ملکشان را با همان قیمتی که مایلند بفروشند. برخی از عرضه کنندگان ادعا می کنند واحد های مسکونی نوساز با ارزان ترین مصالح ساختمانی تولید شده اند و عنوان می کنند تورم این مصالح کماکان تخلیه نشده است، حرفی که خنده دار به نظر می رسد، مگر می شود کسی که خودرو خود را در سال گذشته ارزان خریده است امسال هم آن را مفت بفروشد؟

در حال حاضر بازار مسکن در دست سوداگرانی است که مایلند از این بازار خارج شوند و همچنین در کنترل تازه وارد هایی است که مایلند به سود برسند و تنها به خرید واحد های مسکونی فکر می کنند. در این میان سوداگران به دنبال استفاده از فرصت ایجاد شده هستند بلکه بتوانند خریداران را در دام خود بیندازند و مسکن را با قیمت نجومی به آن ها بفروشند. افرادی که به قصد خرید مسکن در زمستان امسال وارد بازار مسکن می شوند باید دقت داشته باشند که مسکن در سال های پیش رو هم به میزان ماه هایی که گذشت رشد قیمت را تجربه نخواهد کرد.

  • منبع خبر : شهرخبر