هوشنگ عشایری، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، از افزایش وام ساخت مسکن در بافت های فرسوده به ۱۱۰ میلیون تومان خبر داد و اذعان نمود: از این رقم پرداخت ۴۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد و ۷۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد انجام خواهد گرفت. به گفته این مقام مسئول، وام مزبور مختص انبوه سازان و توسعه گران است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، این طور صحبت هایش را ادامه داد: به دنبال بازدید های انجام شده از استان های کشور و جلساتی که با حضور تسهیل گران، توسعه گران و انبوه سازان برگزار گردید، متوجه شدیم بودجه برنامه بازآفرینی شهری با کسری زیادی مواجه است به طوری که این کسری به ۴ هزار میلیارد تومان می رسد.

ایشان با تأکید بر این که مقام معظم رهبری نیز همکاری و مشارکت هر سه قوه را ضروری خوانده اند گفت: مجوز پرداخت ۱ میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی صادر گردیده و بر این اساس طی ماه گذشته مقدمات بهره مندی از این مبلغ مهیا شده است.

وی از پیگیری روزانه برای دریافت این مبلغ خبر داد و اظهار کرد: پیرو جلسات برگزار شده با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، شماره حساب شرکت در اختیار نهاد های مربوطه قرار گرفته و امید است در روز های آتی این مبلغ وصول گردد.

به گفته هوشنگ عشایری یکی از برنامه های در دست اجرا، اعطای وام بدون سپرده گذاری به مبلغ ۴۰ میلیون تومان و با سود  ۹ درصد است که دوره ساخت دو ساله برای آن تعریف شده است.

ایشان در ادامه به جلسه ای با کمیسیون اقتصادی کشور اشاره نمودند و تصریح کردند: بر اساس برنامه ریزی های وزیر راه و شهرسازی و بانک مسکن، قرار است سقف وام های بدون سپرده گذاری را به ۷۰ میلیون توان با سود ۱۸ درصد برسانند ضمن این که تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی با سود ۹ درصد را به این مقدار بیفزایند. به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، مخاطبان این نواع وام، سازندگان و انبوه سازان حرفه ای هستند. بنابراین با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم آن چه قرار است در اختیار تولید کنندگان مسکن قرار بگیرد اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیون تومان است.

ایشان با تأکید بر این که بر اساس پیش بینی های صورت گرفته پرداخت وام از هفته آینده استارت خواهد خورد گفت: پروانه ها صادر خواهند شد و به تبع آن معرفی واجدین شرایط به بانک ها صورت خواهد گرفت و پس از عقد قرارداد، اعطای این وام ها به صورت رسمی استارت می خورد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، از راهکار های اندیشیده شده برای خریداران هم خبر دادند و تصریح کردند: وامی به مبلغ ۶۰ میلیون تومان هم پس از احداث واحد های مسکونی، در اختیار متقاضیان مسکن قرار خواهد گرفت. این مقام مسئول ادامه داد: با مشارکت های بانک، انبوه سازان از اطلاعات سپرده گذاران پول در صندوق یکم آگاهی خواهند یافت و می توانند با اتکا به این اطلاعات اقدام کنند.

وی جزئیات وام پرداختی به خریداران را شفاف تر ارائه داد و این طور گفت: سود و مدت بازپرداخت این وام ۶۰ میلیون تومانی به ترتیب ۶ درصد و ۱۲ سال تعریف شده است. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی تعداد سپرده گذاران پول در صندوق مسکن یکم، ۵۷۰ هزار نفر می باشد.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: بانک مسکن این امکان را فراهم ساخته که انبوه سازان و افرادی که در صندوق پس انداز یکم، مبلغی سرمایه گذاری کرده اند با یکدیگر ارتباط بگیرند و پس از عقد قرارداد، از وام ۶۰ میلیون تومان متمتع گردند.

ایشان در ادامه به ماده ۴۳ آیین نامه اجرایی ماده ۶ قانون عرضه و تولید مسکن اشاره کردند و تصریح نمودند: با استناد به این قانون زمانی که مشخص گردید یکی از اراضی دولتی مشمول طرح بازآفرینی شهری می شود آنگاه اداره ثبت اسناد و املاک کشور می بایست حداکثر تا دو ماه، سند این ملک را بدون دریافت مبلغ، به شرکت بازآفرینی شهری ایران منتقل نماید.

این مقام مسئول در پایان نیاز به همکاری و مشارکت استانداران را از الزامات خواند و گفت: استفاده از اراضی دولتی در بازآفرینی های شهری نیازمند همکاری استانداران است و انتظار می رود این افراد مسئول در این زمینه مشارکت های لازم را مبذول نمایند و برای رسیدن به اهداف تعیین شده از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

  • منبع خبر : افکار نیوز