عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن اشاره به این که قیمت مسکن رشد نامتعارفی را تجربه کرده اظهار داشت: رشد قیمت با تسهیلات پرداختی همخوانی ندارد و با دریافت این تسهیلات مسکن نمی توان در راستای خرید خانه اقدام کرد.

سید کمال الدین شهریاری، با تأکید بر این که رشد قیمت مسکن بسیاری از افراد را شوکه کرده است اظهار داشت: نیاز است وام مسکن با اصلاحاتی همراه گردد و توأمان با افزایش سقف تسهیلات مسکن، مدت بازپرداخت آن ها نیز مورد بازبینی قرار بگیرد.

وی بار دیگر افزایش سقف تسهیلات مسکن را امری ضروری خواند و اظهار داشت: در شرایط فعلی که رشد قیمت مسکن نامتعارف و تصور نکردنی به نظر می رسد، تنها راه پیش رو افزایش وام مسکن است.

این مقام مسئول صحبت هایش را این طور ادامه داد: تسهیلات مسکن را باید متناسب با قیمت واحد های مسکونی و نیاز خریدار پرداخت کرد حال آن که در شرایط فعلی اصلا چنین نیست. این عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن اشاره به این که اعطای تسهیلات مسکن یکی از حمایت های موجود برای تأمین مسکن است اظهار کرد: افزایش سقف تسهیلات مسکن در این راستا کمک کننده است و می تواند به خانه اولی ها و زوج های جوان برای تأمین مسکن کمک شایانی نماید.

ایشان از پوشش دهی تسهیلات کنونی مسکن سخن گفتند و تصریح کردند: در شرایط فعلی با کمک گرفتن از وام مسکن تنها بخش اندکی از ارزش ملک را می توان تأمین کرد که این امر نشان می دهد وام های پرداختی نیازمند اصلاح و بازنگری هستند. به گفته شهریاری چنانچه دولت بتواند سقف وام ها را به گونه ای تغییر دهد که دریافت کننده به ازای این وام قادر به تأمین ۶۰ تا ۷۰ درصد از مبلغ ملک های زیر ۱۰۰ متر باشد آن گاه می تواند شاهد رونق بازار و متعادل شدن قیمت ها بود.

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این که سود تسهیلات پرداختی بایستی اندک باشد اظهار کرد: در کنار این عامل، مهم است که مدت بازپرداخت وام را بیشتر مثلا ۲۵ تا ۳۰ سال تعریف کنند تا دهک های پایین جامعه هم بتوانند برای خرید خانه اقدام کنند.

وی درباره اختصاص یارانه به بانک مسکن صحبت کرد و اذعان نمود: با این کار می توان مبلغ مورد نیاز برای پس انداز در صندوق یکم را کاهش داد که این امر متقاضیان را راغب به تهیه وام و خرید مسکن می کند و استقبال بیشتر افراد را با خود همراه می سازد. به گفته این مقام مسئول، لحاظ کردن چنین مواردی می تواند بر بازار مسکن اثرگذار باشد و با افزایش تقاضا برای وام و خرید مسکن، به این بازار رونق ببخشد.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز