ایرج رهبر ضمن اشاره به این که دولت نباید بافت های فرسوده را به عنوان ثروت در نظر بگیرد تصریح کرد: نیاز است فعالیت های نوسازی و بهسازی در این بافت ها استارت بخورند و اجرایی گردند.

رهبر به عنوان دبیر کانون انبوه سازان کشور با تأکید بر این که تاکنون وعده های زیادی برای رسیدگی به بافت های فرسوده داده شده تصریح کرد: وعده ها راه به جایی نمی برند بلکه نیاز است در عمل چنین اتفاقاتی بیفتد و شاهد بازسازی بافت های فرسوده باشیم. وی اذعان نمود: در این مسیر نیاز است دولت و شرکت های بازآفرینی شهری مشارکت هایی همه جانبه داشته باشند و با انگیزه ای فراوان این عملیات را پیش ببرند.

وی ضمن اشاره به این که در زمان اجرای پروژه مسکن مهر، عدم دریافت مالیات از انبوه سازان را به رسمیت شناختند و با این امر موافقت کردند گفت: این درحالی است که ده سال از آن زمان می گذرد و کماکان ما با دولت بر سر این مسئله مشکل داریم.

این مقام مسئول بار دیگر تأکید کرد: نگاه دولت به بافت های فرسوده نباید به چشم ثروت باشد و اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی برنامه ای در دستور کار قرار داده که ساخت مسکن در بافت های هدف بازآفرینی شهری را دنبال می کند. وی ادامه داد: در این راستا تصمیماتی اتخاذ شده مبنی بر این که به جای عرضه رایانه به شکل مستقیم به مردم، این تسهیلات با سود صفر درصد و از محل صندوق توسعه ملی به صورت وجوه اداره شده، به بانک ها واگذار گردند و بانک نیز در مقابل، منابع خود را با سودی که از سمت بانک مرکزی اعلام شده یعنی ۱۸ درصد ارائه کند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه این طور گفت: چنانچه این روند در پیش گرفته شود آن گاه شاهد اختصاص ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت و اختصاص ۲۲۰۰ میلیارد تومان از محل منابع مالی بانک ها خواهیم بود که در مجموع به رقم ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان می رسد و با سود ۹ درصد در راستای ساخت واحد های مسکونی به کار گرفته می شود.

این مقام مسئول جزئیات این طرح را شفاف تر توضیح داد و این طور گفت: با این حساب تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی و ۴۰ میلیون تومانی به ترتیب به کلانشهر ها و دیگر شهر ها اختصاص داده خواهند شد که سود لحاظ شده برای آن ها  اندک است. لازم به توضیح می باشد که این رقم وام برای دوره دو ساله مشارکت در ساخت مسکن در بافت های هدف بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده است.

عشایری ضمن اشاره به این که شرایط اقتصادی در کشور به گونه ای است که ضرورت اختصاص تسهیلات بیشتر به سازندگان عمیقا حس می شود اظهار کرد: برنامه ریزی هایی صورت گرفته با این هدف که تا سقف ۱۱۰ میلیون تومان وام در اختیار سازندگان حرفه ای مسکن قرار دهند، که مابه التفاوت این مبلغ با وام های ۴۰ و ۵۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد محاسبه می شود.

عشایری جزئیات این تسهیلات را این طور تشریح کرد: به طور متوسط، سود این تسهیلات به ۱۲ درصد می رسد ضمن این که انتظار می رود مدت بازپرداخت وام همین بازه دو ساله باشد. به گفته عشایری برای آن ها که در زمان تعیین شده پرداختشان را انجام می دهند، بازپرداخت های ۳۰ درصدی وجود نخواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی بار دیگر تصریح کرد: آنان که در بافت های هدف بازآفرینی شهری اعم از بافت های فرسوده، بافت های تاریخی و غیررسمی مایل به ساخت واحد های مسکونی هستند می توانند در جهت دریافت وام ۱۱۰ میلیون تومانی اقدام کنند. به گفته عشایری از این رقم، ۴۰ تا ۵۰ میلیون آن را می توان با سود ۹ درصد و باقی مانده را با سود ۱۸ درصد دریافت نمود.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: دولت در نظر دارد ۱۱ هزار واحد مسکونی در چنین بافت هایی احداث کند که از این تعداد ساخت ۱۰ هزار مورد به مرحله اجرا رسیده که در مرحله طراحی و آماده سازی قرار دارند.

وی در ادامه از امتناع دولت برای تحویل برخی از اراضی خبر داد و اذعان نمود: برخی نهاد ها همچون شهرداری و چندین دستگاه دولتی دیگر اراضی خود را ارائه نموده اند این در حالی است که وزارت نیرو که حجم زمین هایش بسیار گسترده است کماکان در این زمینه اقدامی نکرده است.

وی از برگزاری جلسات شورای عالی مسکن در روز شنبه هر هفته خبر داد و اذعان نمود: ریاست جمهوری این قول را به دستگاه های دولتی داده است که زمین و اراضی آن ها دچار مشکل نخواهند شد.

وی این طور ادامه داد: تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا بهترین اقدامات را در حوزه بازآفرینی بافت های فرسوده انجام دهیم.

  • منبع خبر : تی نیوز