محمود پژوم، عضو هیأت مدیره کانون سراسری انبوه سازان، ضمن اشاره به این که رکود بر بازار مسکن سایه افکنده است تصریح کرد: چنانچه بتوانیم قانون پیش فروش مسکن را اصلاح کنیم آن گاه خواهیم توانست دست رد به رکود چند ساله بازار مسکن بزنیم.

پژوم با تأکید بر این که قانون پیش فروش مسکن به سال ۸۹ بر می گردد اظهار داشت: این قانون که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و سال هاست اجرا می شود از نگاه انبوه سازان با مشکلات زیادی همراه بوده و ایرادات عدیدی به آن وارد است.

پژوم این طور صحبت هایش را ادامه داد: این طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب شد بدون این که از خرد جمعی علی الخصوص انبوه سازان کمک گرفته شود. به گفته این مقام مسئول، این طرح ایرادات زیادی دارد و به واسطه مشکلاتی که برای مردم و انبوه سازان ایجاد کرده موجب اتلاف وقت و هزینه شده است.

عضو هیأت مدیره کانون سراسری انبوه سازان، این طور صحبت هایش را ادامه داد: ایراد های این طرح سبب شده شماری از سازندگان غیرذیصلاح با فروش یک واحد ساختمانی به چند نفر از شرایط موجود سوء استفاده کنند. وی از دیگر تخلفات صورت گرفته به واسطه وجود مشکلات در این طرح را، عدم ثبت و تشخیص قسمت هایی که پیش فروش ساختمان در آن ها انجام شده عنوان کرد.

وی از هم اندیشی با دستگاه قضا برای رفع مشکلات قانون پیش فروش مسکن خبر داد و اذعان نمود:

این پیشنهادات از طریق کانون انبوه سازان در اختیار دولت و مجلس قرار خواهد گرفت. به گفته پژوم، این موضوع توسط کمیسیون عمران، قضایی و حقوقی مجلس در دست بررسی قرار دارد.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: انتظار می رود مجلس انجام اصلاحات در قانون پیش فروش مسکن را به تصویب برساند و دولت در راستای اجرای آن اقدام کند. پژوم ادامه داد: نمی توان ادعا کرد با اصلاح قانون پیشفروش ساختمان همه مشکلات از میان برداشته می شوند با این حال تحول مهمی در بازار ساخت و ساز و تولید مسکن اتفاق خواهد افتاد.

قانون باید اطلاع رسانی شود

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، ضمن اشاره به این که تصویب قانون پیش فروش مسکن به سال ۸۹ بر می گردد اذعان نمود: این قانون در سال ۹۳ به مرحله اجرا رسید.

جواد اسلامی محمدی، با تأکید بر این که اطلاع رسانی های کافی در این خصوص انجام نشد افزود: این امر سبب گردید تخلف هایی در این راستا صورت بگیرد و شاهد سوء استفاده هایی باشیم. وی بار دیگر تأکید کرد: اطلاع از قانون امری ضروری است و افزود: زمانی که از پیش فروش مسکن صحبت می کنیم در واقع درباره چیزی حرف می زنیم که هنوز وجود ندارد و در این زمینه امکان بروز تخلفات به میزان زیادی وجود خواهد داشت.

وی این طور ادامه داد: آن زمان که مردم از مفاد قانونی پیش فروش مسکن خبر داشته باشند آنگاه در این زمینه مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد. وی افزود: چنانچه در این زمینه اطلاع رسانی های کافی صورت بگیرد آن گاه مردم مطمئن تر خریدشان را انجام خواهند داد. وزارت راه و شهرسازی با ابلاغ اطلاعیه ای جدید این موضوع را یادآور شده است و اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در این راستا در نظر دارد از رسانه ها برای اطلاع رسانی بیشتر مردم استفاده کند. معاون اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اذعان نمود: کانون سراسری انبوه سازان خواهان ایجاد اصلاحاتی در قانون پیش فروش ساختمان است که این درخواست در دست بررسی قرار دارد و کماکان جزئیات نتایج آن اطلاع رسانی نشده است.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین