درحالی که مدتی است رشد قیمت مسکن در بخش های شمالی تهران تمام نگاه ها را به سمت خود کشانده، این رشد قیمت حتی به قسمت های جنوبی تهران هم سرایت کرده و افزایش قیمت فروش در پایین شهر تهران هم احساس می شود. بر اساس آمار های منتشر شده میزان رشد قیمت مسکن در منطقه ۹ تهران در آبان ماه امسال، ۱۱۱ درصد بوده که بیشترین رشد قیمت سالانه پایتخت به شمار می رود، این درحالی است که متوسط رشد قیمت اعلام شده برای تهران ۹۱ درصد بوده است. منطقه ۵ تهران که تا قبل از آبان ماه همیشه در صدر لیست قرار داشت و بیشترین رشد قیمت را تجربه می کرد در آبان ماه جایگاهش را به منطقه ۹ تحویل داد. رشد قیمت اعلام شده برای مناطق ۱۰، ۱۳ و ۱۴ به ترتیب ۹۵، ۱۰۲ و ۸۷ درصد بوده است. قیمت اعلام شده برای فروش هر متر مربع از واحد های مسکونی در سه منطقه ۱۰، ۱۳ و ۱۴ به ترتیب ۶٫۱، ۸٫۷ و ۶٫ میلیون گزارش شده است. گفتنی است که میزان رشد قیمت مسکن در آبان ماه سال جاری در منطقه ۵ تهران در مقایسه با آبان ماه سال گذشته ۱۰۴ درصد بوده است.

آمار ها حاکی از آن است که رشد قیمت از کنترل خارج شده و بی حساب و کتاب در حال افزایش است. بررسی ارقام و اعداد منتشر شده نشان می دهد، حجم معاملات مسکن با کاهش ۵۴ درصدی همراه بوده ضمن این که قیمت اوراق روندی نزولی را در پیش گرفته و قدرت پوشش دهی تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک ها از ۵۰ درصد به ۳۲ درصد برای زوجین رسیده است. به رغم این که طی روز های گذشته اخباری مبنی بر کاهش قیمت ارز و سکه منتشر شده است با این حال آن چه عجیب به نظر می رسد عدم توقف رشد قیمت مسکن است به طوری که مسکن پیوسته گران می شود. قیمت فروش واحد مسکونی در تهران در آبان ماه سال جاری به ازای هر متر مربع، ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان بوده که از رشد ۹۱ درصدی در مقایسه با آبان ماه سال ۹۶ حکایت دارد.

برخی ها عنوان می کنند بازار مسکن در آستانه ورود به رکود مطلق است و دلیل این امر را تمایل فروشندگان به عرضه هرچه گران تر واحد های مسکونی اعلام می کنند. بررسی ها حاکی از آن است که به رغم این که بازار مسکن ظرفیت گران تر شدن و رشد قیمت به موازات سکه و ارز را ندارد اما برخی فروشندگان قیمت گذاری واحد های کلید نخورده شان را بر مبنای قیمت ارز و سکه انجام می دهند.

وقتی حتی خانه های جنوب تهران هم گران می شوند

مدتی بود واحد های لوکس و نیمه لوکس با استقبال خوبی از سوی مشتریان همراه بود که گرانی های اخیر تمام نگاه ها را به ساختمان های کوچک متراژ معطوف ساخت. این روند به گونه ای تداوم یافته که تمایل متقاضیان به خرید واحد های جنوب تهران از واحد های موجود در شمال بیشتر شده است. با این حال آن چه کاملا واضح است قدرت پایین متقاضیان مسکن است به گونه ای که بسیاری از آن ها حتی در صورت افزایش تسهیلات مسکن هم نمی توانند خانه ای خریداری کنند و سقفی برای زندگی داشته باشند.

همزمان با کاهش قیمت دلار و سکه، فاصله قیمتی این دو کالای سرمایه ای که تا مدت ها پیش به ۲۵۰ درصد می رسید کاهش یافت و پیش بینی می شود شاهد این اتفاق در بازار مسکن هم باشیم. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، ضمن اشاره به این که تقاضا برای مسکن اندک است و بسیاری از افراد توانایی تهیه مسکن را ندارند اذعان نمود: انتظار می رود تا انتهای سال جاری ثبات به بازار مسکن برگردد. بر اساس آمار مربوط به ۱۳ آذرماه، رشد قیمت دلار، سکه و مسکن به ترتیب ۱۸۰، ۲۱۰ و ۹۱ درصد گزارش شده است. فاصله قیمتی دلار و سکه به نسبت گذشته کمتر شده که انتظار می رود در بازار مسکن نیز شاهد اتفاق مشابهی باشیم.

بر اساس آمار های رسمی بانک مرکزی در آّبان ماه امسال، قیمت فروش هر متر مربع از واحد های مسکونی در تهران ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان بوده است، درحالی که این رقم در مقایسه با آبان ماه سال گذشته رشد ۹۱٫۵ درصدی را تجربه کرده است. حجم معاملات در این برهه از زمان نیز ۶۹۰۰ فقره اعلام شده که از کاهش ۵۳٫۶ درصدی نسبت به آبان ماه سال گذشته و افت ۲۶٫۷ درصدی به نسبت مهرماه سال جاری خبر می دهد.

  • منبع خبر : تی نیوز