محمد ماهیدشتی، پس از این که خریداران کنونی مسکن را به عنوان بازندگان تاریخی ۲۰ سال اخیر اعلام کرد، اظهار نمود: بی تردید فروشندگانی که از فروش اجتناب می کنند و ملکشان را نمی فروشند در سال های آینده افسوس خواهند خورد و خود را به دلیل این طمعکاری ها سرزنش خواهند کرد. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: آن هایی که در شرایط کنونی دست به خرید مسکن می زنند همان هایی هستند که از سکه ۵ میلیون تومانی هم استقبال کردند و برای دلار ۲۰ هزار تومانی نیز صف کشیدند.

محمد ماهیدشتی ضمن اشاره به این که پیش بینی های بازار های سرمایه ای عموما درست از آب در می آید گفت: تنها در بازار مسکن پیش بینی ها بالعکس می شود.

وی اذعان نمود: بازار های سرمایه ای طی روز های اخیر افت قیمت را شاهد بوده اند به طوری که نرخ دلار با ۴۰ درصد کاهش از ۱۹ هزار و ۳۵۶ به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است. وی افزود بازار سکه نیز روندی نزولی را تجربه نموده به طوری که قیمت سکه از ۵٫۴۰ با ۳۰ درصد کاهش به ۳٫۷۵ رسیده ضمن این که شاخص بورس نیز کاهشی ۲۰ درصدی را تجربه نموده و از ۱۹۷ به ۱۵ تغییر پیدا کرده است. ماهیدشتی این طور صحبت هایش را ادامه داد: قیمت هر بشکه نفت با افتی ۳۵ درصدی همراه بوده و از بشکه ای ۸۰ دلار به کمتر از ۵۰ دلار رسیده است. با این حال آن چه نگاه ها را به سمت خود معطوف ساخته عدم کاهش قیمت مسکن است.

  1. دلیل رشد قیمت دلار، سکه و بورس

به گفته ماهیدشتی مهم ترین عواملی که منجر به گران شدن دلار شدند ترس از افت درآمد نفتی، نزول میزان رشد اقتصادی، جهش بیکاری و خروج سرمایه بود. با افزایش نرخ دلار، قیمت سکه هم به اوج رسید و شاخص بورس هم گران شد.

  1. چرا قیمت مسکن تصاعدی بالا می رود؟

بررسی ها نشان می دهد قیمت مسکن در صورتی بالا می رود که ورود سرمایه وجود داشته باشد و در عین حال رشد اقتصادی و اشتغال در کشور به چشم بخورد. به گفته ماهیدشتی میان دو مورد یک و دو تناقض برقرار است و این دو مورد نمی توانند همزمان اتفاق بیفتند.

  1. بیکاری در آستانه رشد

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: در پاییز و زمستان سال جاری شاهد رشد نرخ بیکاری خواهیم بود، که این روند تا سال ۱۴۰۰ کماکان ادامه دارد. به گفته ماهیدشتی از آن جا که خریداری برای واحد های مسکونی وجود ندارد فروشندگان می بایست به ناچار با یکدیگر به رقابت بپردازند.

  1. مشکلات رو به افزایش

مشاهده بازار مسکن نشان می دهد تولید مسکن در کمترین حد ممکن است، به عبارتی هزینه ساخت مسکن به قدری بالا رفته که تولید کنندگان ترجیح می دهند دست نگه دارند، ضمن این که خانه های ساخته شده نیز به قدری زیادند که دیگران از ورود به بازار ساخت مسکن واهمه دارند. به گفته ماهیدشتی، آغاز ساخت واحد های مسکونی آن هم با بهره ۲۵ درصدی در شرایط کنونی و با توجه به هزینه هایی که وجود دارد زیان آور به نظر می رسد. با کاهش ساخت و ساز، شاهد رشد قیمت ها نخواهیم بود چرا که تعداد آپارتمان های خالی در کشور زیاد است.

  1. مشکل فراتر از این حرف هاست

بررسی قیمت ها حاکی از آن است که یک متر مربع واحد مسکونی در شهرستان و در شهرک غرب تهران به ترتیب ۷ میلیون تومان و ۲۶ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. بدیهی است که متقاضی در چنین شرایطی حتی نمی تواند به خرید هم فکر کند. به ازای دریافت یک حقوق ۱۰ میلیون تومانی ماه ها کار کردن لازم است این درحالی است که قیمت نجومی مسکن شرایط را واقعا برای افراد دشوار ساخته است.

  1. ماهیدشتی از واگرایی مخفی منفی می گوید

وی این طور ادامه داد: وجود -HD سقوط عمیق قیمت ها را به دنبال خواهد داشت. به گفته ماهیدشتی وجود واگرایی مخفی منفی به سادگی در بازار مسکن مشهود است. وی ضمن اشاره به این که رشد قیمت مسکن توهمی و خیالی است اذعان نمود: بازدهی این بازار از میان تمام بازار های سرمایه ای کمتر گزارش است.

  1. حاکمیت اصلاح طلبان

چپ ها نمی توانند همچون راست ها به راحتی پول چاپ کنند، در واقع این ها در پی چنین کاری نیستند حتی اگر فرض کنیم خواهان چاپ پول هم باشند، باید بپذیریم دیگران اجازه این کار را نمی دهند. حتی اگر تسهیلات بانکی هم افزایش پیدا کند باز هم مدت زیادی زمان نیاز است تا درآمد مردم به قدری برسد که مردم بتوانند برای اخذ وام درخواست دهند.

  1. افت قیمت مسکن در منطقه ۱۹ تهران

به رغم این که منطقه ۱۹ تهران از نگاه خیلی ها بی ارزش است اما باید بدانیم این منطقه، منطقه ای مهم قلمداد می شود. وی منطقه ۱۹ را پناهگاه ناامیدان در اردیبهشت ماه خواند و افزود: کاهش قیمت واحد های موجود در این منطقه نشان می دهد حتی افراد زورشان به خرید مسکن در این منطقه هم نمی رسد بنابراین آن چه بدیهی است نیاز به تغییر قیمت در سراسر کشور است. مشخص است که قیمت ها نمی توانند افزایش یابند و رشد بیش از این قیمت مسکن دیگر تحمل کردنی نیست.

  • منبع خبر : شهرخبر