وزیر اسبق راه و شهرسازی که همیشه از نامطلوب بودن مسکن مهر سخن می گفت و سرسختانه با این پروژه مخالفت می کرد چندی پیش وزارت را به دستان محمد اسلامی سپرد. از زمان روی کار آمدن اسلامی، گردونه پروژه مسکن مهر مجددا به گردش در آمده و با وجود تأکیدات ریاست جمهوری انتظار می رود در آینده ای نزدیک شاهد اتفاقات مثبتی در این حوزه باشیم.

ریاست جمهوری طی نشستی که در ۱۹ آذرماه با معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی داشتند، از ضرورت تکمیل پروژه مسکن مهر گفتند و اذعان نمودند: وزارت راه و شهرسازی و تمام دستگاه های مرتبط نیاز است در اجرای این مهم بسیج شوند و برای پیشبرد سریع تر اهداف پروژه تلاش کنند.

روحانی پس از اشاره به این که از ابتدای دولت یازدهم فرآیند تکمیل ۱ میلیون واحد مسکونی مهر به پایان رسیده است تصریح کرد: نیاز است برای تکمیل واحد های باقی مانده تلاش های جدی صورت بگیرد به این امید که چنین واحد هایی با سرعت بیشتری در اختیار متقاضیان قرار بگیرند.

به رغم این که روحانی نیز از ابتدای آغاز دولتش مخالفت هایی با طرح مسکن مهر داشته اما همواره تأکید کرده است که این واحد ها می بایست در اسرع وقت تکمیل شوند و در اختیار متقاضیان و صاحبانشان قرار بگیرند. به زعم تمام تأکیداتی که حسن روحانی برای به پایان بردن پروژه مسکن مهر داشته است، بررسی ها نشان می دهد بیانات ایشان در یک دوره ۶۲ ماهه نادیده گرفته شده و مغفول مانده است. با این حال انتصاب محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی نویدبخش اتفاقات مثبتی در این حوزه است.

از مهم ترین اتفاقات یکی دو هفته اخیر در وزارت راه و شهرسازی که امید را در ما زنده می کند و خبر از تغییرات مثبت در حوزه مسکن می دهد می توان از انتصاب مهدی هدایت به عنوان مدیرعامل جدید شرکت های عمران شهر جدید پردیس یاد کرد و به ابقای احمد اصغری مهرآبادی به عنوان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر اشاره نمود.

بررسی ها حاکی از آن است که شرایط مسکن مهر در شهر جدید پردیس بیش از دیگر شهر ها با مشکلات متعدد دست به گریبان است به طوری که عباس آخوندی نتوانست راهکاری برای رفع مشکلات پردیس بیابد و آن را به حال خود رها کرد. با این حال آخرین وعده های قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر و تلاش ها و پیگیری های مداوم محمد اسلامی این امید را در متقاضیان واحد های مسکونی مهر زنده کرده است که می توانند در آینده ای نزدیک خانه هایشان را تحویل بگیرند.

مهدی هدایت که به تازگی مدیرعاملی شرکت عمران شهر جدید پردیس را بر عهده گرفته است، در روز های اخیر با حضور پیمانکاران و تمام دست اندرکاران پروژه مسکن مهر پردیس، وضعیت ساخت واحد ها در این شهر جدید را به دقت بررسی کرد و اذعان نمود: اعتماد به مردم لازمه کار است ضمن این که نیاز است مشکلات به دقت بررسی شوند و برای هر کدام از آن ها تصمیماتی اتخاذ گردد و راهکار هایی اندیشیده شود.

ایشان با تأکید بر این که بر مشکلات و مسائل شهر جدید پردیس تسلط کافی و شناخت دقیق دارد اظهار کرد: چنانچه مردم هم در این پروژه ها همراه ما باشند در آینده ای نزدیک شاهد تغییرات کاملا ملموس و محسوس خواهیم بود. هدایت از برنامه های در دست اجرا و تصمیم های اتخاذ شده بیشتر گفت و افزود: به عنوان اولین گام برای محوطه سازی و آماده سازی واحد های مسکونی مهر پردیس، از منابع داخلی استفاده خواهیم کرد. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: در این دوره مشکلات با جدیت بیشتر پیگیری خواهند شد ضمن این که خود نیز به صورت مستمر در محل پروژه ها حضور خواهم داشت و مشکلات را از نزدیک رصد خواهم کرد.

ایشان از برگزاری جلسات هفتگی با حضور اصغری مهرآّبادی و محمد اسلامی خبر دادند و اذعان نمودند: برگزاری این جلسات به رفع سریع تر مشکلات کمک شایانی خواهد کرد. وی افزود: تمام اعتبار و ارتباطات خود را به کار خواهم گرفت تا بتوانم این پروژه را به نقطه پایان برسانم و همه واحد ها را تکمیل شده در اختیار متقاضیان قرار دهم. وی لازمه این امر را مشارکت متقاضیان و خود مردم خواند و تصریح کرد: با ایجاد تغییرات مثبت در ساخت واحد ها این اعتماد در متقاضیان ایجاد می شود که ما با جدیت تمام در حالی پیشبری پروژه های مسکن مهر هستیم و این امر مانع از مراجعات مکرر آن ها به شرکت عمران خواهد شد.

مهدی هدایت ضمن دیدار با امام جمعه شهرستان پردیس، به بحث و تبادل نظر در خصوص این واحد ها با حجت الاسلام توسلی پرداخت. محوریت این جلسه، تأکید بر ضرورت همکاری و مشارکت همه نهاد ها برای به پایان بردن پروژه مسکن مهر بود. هدایت این طور گفت: تلاش های مستمر محمد اسلامی در راستای پیشبرد واحد های مسکونی مهر نویدبخش اتفاقات مثبت در آینده ای نزدیک است. چنانچه مشارکت همه دستگاه ها وجود داشته باشد آن گاه شاهد تغییرات مثبت در این حوزه خواهیم بود.

واحد های دارای مشکل باید مورد بررسی قرار بگیرند

مهدی هدایت جلسه ای با دادستان شهرستان پردیس تشکیل داد که هدف از این جلسه، رفع مسائل حقوقی این پروژه ها و سرعت بخشی به فرآیند صدور حکم واحد های اداری دارای مشکل معارض و همچنین رسیدگی به وضعیت پیمانکاران متخلف بو. وی خطاب به دادستان شهرستان گفت: چنانچه حکم این واحد ها سریع تر تعیین تکلیف شوند آن گاه می توان تصمیمات اتخاذ شده درباره کسری واحد ها را با سرعت بیشتری انجام داد و اجرایی نمود.

فاز ۱۱ پروژه مسکن مهر که در دستان شرکت ترکیه ای کوزو قرار داشت به دنبال اختلافاتی با شرکت عمران متوقف شده و تعطیل گردیده است. دسترسی نداشتن به مدیرعامل تعیین شده برای این فاز یکی از عواملی بود که به بحرانی شدن شرایط دامن زد و وضعیت را وخیم تر نمود. جلسه ای نیز میان مهدی هدایت و مدیرعامل کوزو برگزار گردید با این هدف که مشکلات موجود دقیق تر بررسی شوند و موانع از میان برداشته گردند.

از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی مدیرعامل جدید شرکت عمران شهر پردیس می توان به دیدار با مدیران شرکت توسعه شهرسازی برای از سر گرفتن مجدد پروژه ها اشاره کرد و تشکیل جلسه ای با پیمانکاران این پروژه را نام برد. ایشان همچنین با بخش های خصوصی نیز در راستای اختصاص بسته های سرمایه گذاری به پروژه مهر ملاقات کردند.

وی در جلسه ای که با پیمانکاران داشتند اذعان نمود: در اجرای پروژه مسکن مهر مهم ترین موردی که باید بدان توجه شود، منافع مردم است. وی تصریح کرد: تمام ظرفیت های پردیس را برای از میان برداشتن مشکلات پیمانکاران به کار خواهیم گرفت. هدایت بار دیگر تأکید کرد: به صورت حضوری بر سر پروژه ها خواهم بود تا از نزدیک شاهد نحوه پیشرفت پروژه و مشکلات باشم. ایشان از رسیدگی به مشکلات سازندگان نیز خبر دادند.

مهدی هدایت گفت: از تمام پیمانکاران و سازندگانی که هدف ساخت و پیشبرد این پروژه را دنبال می کنند حمایت خواهیم کرد.

سازندگان نیز پیرو صحبت های مهدی هدایت تأکید کردند که از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد و تمام تلاششان را به کار خواهند گرفت تا مطابق برنامه ها و سیاست های وزارت راه و شهرسازی، برنامه تکمیل پروژه واحد های باقی مانده مسکن مهر را پیش ببرند.

۷۰ پیمانکار بازگشت هدایت به این پروژه را با نتایج مثبتی همراه خواندند. از طرفی با توجه به تأکیدات اصغری مهرآبادی و تلاش های محمد اسلامی و همچنین با علم به این که پروژه مسکن مهر دیگر مخالف سرسختی ندارد می توان به آینده این طرح امیدوار بود. انتظار می رود تکمیل مسکن مهر در تمام مناطق کشور روند رو به پیشرفتی را تجربه کند و به زودی شاهد حذف مشکلات پرونده مسکن مهر در شهر جدید پردیس هم باشیم.

  • منبع خبر : افکار نیوز