بر اساس آمار های منتشر شده از سوی مرکز پژوهش مجلس، خط فقر در تابستان سال ۹۷ در مقایسه با رقم گزارش شده برای سال ۹۶ با رشد ۲۵ درصدی همراه بوده است. به گفته یکی از کارشناسان حوزه مسکن علت این امر، رشد قیمت مسکن طی ماه های اخیر بوده است.

مرکز پژوهش مجلس، آماری را منتشر کرده که میزان فقر در ۶ ماه ابتدایی سال جاری را روایت می کند. بر اساس این گزارش خط فقر در تابستان ۹۷ در مقایسه با تابستان ۹۶ با رشد ۲۵ درصدی همراه بوده است. در این گزارش آورده شده که با در نظر گرفتن بهترین حالت، درآمد خانوار ها در تابستان ۹۷ در مقایسه با بهار ۹۷ ثابت بوده است. این گزارش از رشد ۳۰۰ هزار تومانی خط فقر مطلق برای خانواده های ۴ نفره در تهران خبر می دهد. این رقم که برای اقشار کم درآمد رقم بالایی محسوب می شود، توجه مسئولان را می طلبد و نیاز به برنامه ریزی های دقیق را مطالبه می کند.

در این گزارش، آمار های مربوط به خط فقر در سال ۹۵ نیز به چشم می خورد که نشان از در فقر بودن ۶۵ درصد از خانواده های ساکن روستا های کهگیلویه و بویر احمد، سیستان و بلوچستان و همچنین ایلام دارد. آماری که برای سال ۹۵ به ثبت رسیده نشان می دهد حجم خانواده های زیر خط فقر در مناطق روستایی و شهری این استان ها به ترتیب ۱۲ درصد و ۱۵ درصد بوده است. بررسی دقیق اعداد ارائه شده حاکی از آن است که حجم افراد زیر خط فقر در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، گلستان، قم و هرمزگان به ترتیب ۳۸٫۳، ۳۲٫۹، ۳۰٫۷، ۲۹٫۹ و ۲۲٫۱ درصد بوده است. آمار مربوط به استان کرمان بیان کننده این مطلب است که تعداد خانواده های زیر خط فقر در مناطق روستایی کرمان با ۳۵٫۵ درصد از تعداد فقیران مناطق شهری استان بیشتر بوده است، این در حالی است که در دیگر استان ها فقر موجود در روستا ها از مناطق شهری بیشتر گزارش شده است.

برای محاسبه خط فقر در مناطق روستایی و شهری به این صورت عمل شده که مناطق شهری را به ۴ گروه اصلی تقسیم بندی کرده اند و مناطق روستایی را هم در ۵ طبقه گنجانده اند و برای هر بخش خط فقر را به شیوه ای متفاوت محاسبه کرده اند. روند کار به ین شکل بوده که پس از محاسبه خط فقر سرانه (منظور فقر به ازای هر یک نفر است)، عدد حاصل را در ۲٫۷ ضرب کرده اند تا از این طریق خط فقر مطلق برای خانواده ای ۴ نفره به دست بیاید.

خط فقر مطلق گزارش شده برای خوشه اول در مناطق شهری، ۱ میلیون و ۱۰۹ هزار تومان بوده است، این رقم در خوشه دوم به ۹۸۳ هزار تومان می رسد و برای خوشه سوم و چهارم به ترتیب ۱ میلیون و ۳۶۵ هزار تومن و ۲ میلیون و ۷۶ هزار تومان برآورد شده است. خط فقر محاسبه شده برای مناطق روستایی نیز در میان ۵ خوشه تعریف شده از ۵۴۳ هزار تومان تا ۱۶۷ هزار تومان متغیر بوده است.

جعفر خیرخواهان به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن اشاره به تفاوت های موجود میان خطر فقر در روستا ها و شهر ها اذعان نمود: جهش قیمت مسکن در افزایش این ارقام اثر به سزایی داشته با این حال هزینه این اثر در روستا ها را می توان نزدیک به صفر در نظر گرفت. به گفته خیرخواهان رشد قیمت مسکن اثر شایانی بر رشد خط فقر در شهر های بزرگ داشته است.

وی با تأکید بر این که تورم از عوامل اثرگذار بر تحرک خط فقر است اذعان نمود: افزایش هزینه های زندگی طی یکسال گذشته و به ویژه ۹ ماه اخیر سبب شده خط فقر بیش از سال گذشته اعلام شود. به گفته این استاد دانشگاه با افزایش تورم اقشار ضعیف جامعه بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند و برخی از آن ها به زیر خط فقر کشیده می شوند.

به گفته خیرخواهان فقر مطلق به وضعیتی اطلاق می شود که خانوار ها نمی توانند نیاز های اصلی و اساسی زندگی همچون خوراک، پوشاک، سرپناه، هزینه های مربوط به تحصیل و سلامت را رفع نمایند. با استناد به گزارش های ارائه شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس، در سال ۹۵، ۶۵ درصد از ساکنان روستا های استان ایلام، کهگیلویه و بویر احمد و همچنین سیستان و بلوچستان، دچار فقر غذایی اعلام بوده اند. میزان کالری دریافت شده توسط ۳۰ تا ۴۰ درصد خانواده های فقیر ساکن مناطق شهری این سه استان کمتر از ۲۱۰۰ کالری گزارش شده است. چنانچه در این گزارش فقر خوراکی و غیر خوراکی را از یکدیگر جدا کنیم آن گاه مشخص می شود که فقر خوراکی بیشتر بوده است که این عامل حاکی از آن است که خانواده های فقیر برای این که بتوانند نیاز های غیرخوراکی خود را تأمین کنند از خوراک خود صرف نظر می کنند.

  • منبع خبر : شبکه اطلاع رسانی