ابراهیم بازیان، مدیرعامل دفتر تأمین مسکن کمیته امداد، از امضای تفاهم نامه ای میان کمیته امداد و وزارت راه و شهرسازی خبر داد و اذعان نمود: بر اساس این تفاهم نامه، ۵۰ هزار واحد مسکونی در اختیار مددجویان قرار خواهد گرفت. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: تعداد خانه های احداث شده برای روستاییان زلزله زده کرمانشاه به ۵ هزار مسکن می رسد.

ایشان پس از حضور در همایش سراسری مدیران کمیته امداد، ضمن اشاره به این که تأمین مسکن برای اقشار محروم جامعه از مهم ترین آرمان های امام و انقلاب بوده است اظهار داشت: کماکان این آرمان ها آن طور که باید محقق نشده اند که از دلایلش می توان عدم استفاده حداکثری از ظرفیت ها و محدودیت منابع را نام برد.

ایشان ضمن اشاره به این که دولت موظف به تولید مسکن بر اساس قانون اساسی است اظهار داشت: این بدان معنا نیست که مردم نمی توانند در این زمینه شریک باشند چرا که یکی از مهم ترین حوزه هایی که مردم می توانند مشارکتشان را در آن برجسته سازند، ساخت مسکن برای اقشار محروم جامعه است.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: به گفته رهبر معظم انقلاب، تأمین مسکن برای اقشار نیازمند جامعه یک مشکل اساسی قلمداد می شود از این رو نیاز است که همه ما در کنار هم برای رفع این نیاز گام برداریم.

بازیان با اشاره به این که مقام معظم رهبری کمک به ساخت مسکن برای اقشار محروم جامعه را به عنوان یکی از ماندگارترین اقدامات معرفی کرده اند اذعان نمود: سهم مسکن از کل صدقات تنها ۱۳ درصد است.

ایشان در ادامه با تأکید بر این که میزان رشد صدقات گردآوری شده از سوی کمیته امداد ظرف ۸ ماه ابتدایی سال جاری ۳۰ درصد بوده است گفت: باید در راستای اختصاص این بودجه به بخش مسکن تلاش های بیشتری صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با تأکید بر این که نیاز است با اطلاع رسانی های دقیق مردم را به سمت مشارکت در ساخت واحد های مسکونی برای نیازمندان جذب کنیم تصریح کرد: ساخت ده هزار مسکن در مناطق زلزله زده با همت مردم عملی گردید و اگر همکاری ها و مشارکت های مردم نبود آن مهم محقق نمی شد.

وی به عنوان یکی از مهم ترین اهداف کمیته امداد، تلاش برای کمک رسانی به مددجویان در صف انتظار را نام برد و تصریح کرد: مهم ترین برنامه در دست اجرای کمیته امداد تأمین مسکن برای نیازمندان است. وی افزود: امید است با پیش بینی های صورت گرفته و با مشارکت های مردمی و تلاش همه جانبه نهاد هایی چون سپاه و بنیاد برکت و استانداری ها این مهم عملی گردد. ایشان محوریت اقدامات کمیته امداد را این طور تشریح کردند: سیاست خانواده محوری در اسکان مددجویان سالمند و خانم های جوانی که سرپرست خانوار هستند و تلاش در راستای ساخت خانه های روستایی محکم و کاملا مقاوم. به گفته این مقام مسئول، مقدار اعتبار اختصاص داده شده به بخش مسکن در سال ۹۷، ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. وی جزئیات محل تأمین این اعتبار را این گونه تشریح کرد: سهم اعتبارات دولتی، صدقات، وام قرض الحسنه صندوق امام ولایت در تهیه این مقدار هزینه، به ترتیب ۳۸ درصد، ۱۳ درصد و ۲۸ درصد بوده است. منابع اختصاصی خود کمیته امداد نیز ۲۱ درصد گزارش شده است که این رقم با اهتمام خیرین، حامیان و مشارکت خود مددجویان می تواند به بیش از هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

ایشان در ادامه از ساخت ۵ هزار مسکن روستایی برای زلزله زدگان کرمانشاه یاد کردند و افزودند: این افتخار ماست که با ساخت مسکن، امنیت را به روستاییان هدیه می بخشیم.

بازیان در ادامه از وجود ۲ میلیون خانه غیرمقاوم در سطح کشور خبر داد و تصریح کرد: بازسازی این خانه ها امری واجب است چرا که امکان زلزله در کشور بالاست و چنین خانه هایی هر لحظه در معرض آسیب زلزله قرار دارند.

ایشان صحبت هایش را این طور ادامه دادند: می توان از مسکن مهر های بدون متقاضی استفاده کرد و آن ها را در اختیار مددجویان قرار داد. بازیان افزود: از مزایای مسکن مهر می شود به بهره مندی از تسهیلات مسکن، جانمایی مطلوب، دربرگیری اقشار مختلف جامعه و استحکام بالا اشاره کرد.

ایشان خاطرنشان کردند: بر اساس آن چه در قانون بودجه سال ۹۸ لحاظ شده، وزارت راه و شهرسازی موظف است ۵۰ هزار مسکن مهر بدون متقاضی را در اختیار مددجویان کمیته امداد و بهزیستی قرار دهد. وی افزود: در زمان عباس آخوندی این قانون نادیده گرفته شد و از رقم اعلام شده تنها ۳ هزار مسکن در اختیار مددجویان قرار گرفت. وی افزود: بر اساس آخرین پیگیری ها قرار است در یک بازه یک ماهه این امر محقق گردد و اقدامات لازم صورت بگیرد.

  • منبع خبر : تی نیوز