مشاهده اتفاقات سال های گذشته نشان می دهد همزمان با کاهش سود های بانکی، رقابت بازار های موازی حساس تر می شود و سرمایه گذاران میان انتخاب بازار های سرمایه ای مردد می مانند. بررسی ها حاکی از آن است که حرفه ای ها در این میان به سمت بازار بورس می روند و غیرحرفه ای ها مسکن را انتخاب می کنند. با هجوم سرمایه گذاران به بازار مسکن، رشد قیمت در این بازار نمود پیدا می کند و نتیجه این می شود که سرمایه گذاران مدتی بعد سرمایه های خود را به بازار دیگری هدایت می کنند. سؤالی که مطرح می شود این است که در آشفته بازار کنونی کدام بازار برای سرمایه گذاری مناسب تر است و با نتایج ارزشمندتری همراه می گردد؟

توأمان با ارزان شدن ارز، پیش بینی بازار ها برای کارشناسان و فعالان اقتصادی هم دشوار شده و این که بتوان با قاطعیت در خصوص آینده اظهار نظر کرد کمی سخت به نظر می رسد. در این میان عموما بازاری برای سرمایه گذاری مناسب قلمداد می شود که بتواند ریسک پایینی را به سرمایه گذار متحل نماید و در عین حال نیز از سود بالایی بهره مند باشد. رشد لحظه ای قیمت ها سبب شده انتخاب درست یک بازار بسیار مهم قلمداد گردد به گونه ای که دلار از زیر ۵ تومن به ۱۲ هزار تومن رسیده و سکه در بازه ای ۶ ماهه رشد ۵۰ درصدی را تجربه کرده است.

با توجه به این که چنین نوسانات قیمتی در همه جای جهان وجود دارد و تنها مختص یک کشور نیست، این که بتوان در این شرایط بهترین راه حل را پیدا کرد و به آن استناد نمود از واجبات است. در این میان مناسب ترین راهکار این است که بازار هایی با سود بالا و ریسک اندک را برای سرمایه گذاری انتخاب نماییم که به واسطه آن قدرت خریدار افزایش پیدا کند و حداقل زیان را به همراه داشته باشد.

تجارب حاصل از گذشته نشان می دهد توأمان با کاهش نرخ سود وام های بانکی، تلاطم هایی رقم می خورد و سرمایه گذاران به این در و آن در زدند تا بتوانند بهترین بازار را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند. در این میان حرفه ای ها به بازار بورس متوسل شدند و غیرحرفه ای ها مسکن را برگزیدند که بعد ها و با رشد قیمت مسکن، این افراد تلاش کردند سرمایه شان را وارد بازار دیگری کنند و عموما ارز یا سکه را انتخاب کردند.

فعالیت ضعیف صنایع داخلی سبب گردید برخی کالا های وارداتی همچون خودرو، جهش بالای قیمت را تجربه کند و آنان که این بازار را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده بودند به حداکثر سود برسند که مدتی بعد واردات نیز ممنوع گردید و خلاصه این که سر این دسته از سرمایه گذاران نیز بدون کلاه ماند.

در این میان به آن چه توجه کافی نمی شد حذف برجام بود. زمانی که از گوشه و کنار شایعه از دست رفتن برجام به گوش رسید، همه برنامه ها به هم ریخت. ترامپ چهار ماه بازار ایران را در بلاتکلیفی قرار داد و زیرکانه تمام بازار های کشور را تحت تأثیر قرار داد.

همزمان با تهدید های ترامپ برای حذف برجام، شوک اقتصادی بازار های کشور را به لرزه انداخت به طوری که ارز تصاعدی بالا رفت، مسکن گران شد و سکه به اوج رسید. این عوامل دست به دست هم دادند تا تورم یک رقمی از میان برداشته شود، رکود هر روز بیش از روز گذشته نمود پیدا کند و آینده مبهم تر از همیشه گردد. رشد قیمت دلار و سکه بر دیگر قیمت ها اثر گذاشت و تمام بازار ها را تحت تأثیر قرار داد.

بانک ها بهترین راه سرمایه گذاری محسوب می شوند

در این میان و در آشفته بازاری که ایجاد شده، بسیاری از افراد سؤال می پرسند که مناسب ترین بازار برای سرمایه گذاری کدام است؟ کاظم دوست حسینی به عنوان عضو هیأت مدیره بانک ایران و ونزوئلا عنوان می کند: در حال حاضر می توان بهترین مکان برای سرمایه گذاری را بانک اعلام کرد چرا که دیگر بازار ها نمی توانند با سود مناسبی برای سرمایه گذار همراه باشند.

وی ضمن اشاره به این که بازار سکه و ارز رشد خوبی را طی ماه های اخیر شاهد بوده عنوان کرد: سود سپرده بانکی در حال حاضر ۲۰ درصد است، که این نرخ پیوسته در حال افزایش است با این حال چنین رشدی در دیگر بازار ها مشهود نیست به همین خاطر می توان ادعا کرد مناسب ترین بازار برای انجام سرمایه گذاری، نظام بانکی است. وی با تأکید بر این که بانک ها مکان هایی امن برای سرمایه گذاری به شمار می روند اذعان نمود: نقد شوندگی در این بازار بالاست و ارزش افزوده کمتر از تورم واقعی جامعه است.

به گفته این مقام مسئول، سپرده گذاری در بانک ها با ریسک پایینی همراه است اما باید به این نکته توجه داشت که همزمان با رشد قیمت دلار و سکه، سود بانکی افزایش نمی یابد بنابراین با این نوع سپرده گذاری، رسیدن به سود های نجومی هم امکان پذیر نیست. در مقابل کارشناسانی هستند که عنوان می کنند با بالا رفتن تورم، پول سپرده شده در بانک بی ارزش می شود و سرمایه گذار به هیچ سودی نمی رسد.

خریداران سکه به فروشندگان سکه تبدیل شده اند

دوست حسینی در خصوص افرادی که بازار سکه و طلا را برای سرمایه گذاری انتخاب کردند این طور گفت: خریداران سکه این روز ها به فروشنده تبدیل شده اند. وی اذعان نمود در بازار مسکن نیز قدرت خرید متقاضیان پایین است. این مقام مسئول این طور ادامه داد: برخی فعالان اقتصادی سرمایه گذاری در بازار هایی چون سکه را مخصوص افراد ریسک پذیر می دانند به همین دلیل است که عموما به افرادی که سرمایه بالایی در اختیار ندارند یا قرار است تمام سرمایه شان را وارد یک بازار سرمایه ای کنند، انتخاب بازار سکه اصلا توصیه نمی شود.

وی در ادامه از بازار سرمایه و سرمایه گذاری در بورس این طور گفت: روند این بازار نزولی است که دلیلش به مبهم بودن این بازار بر می گردد. دوست حسینی ادامه داد: بازدهی این بازار چندان مطلوب نیست مگر این که انتشار اوراق بدهی و اوراق مشارکت از سمت دولت صورت بگیرد. به گفته دوست حسینی سود این اوراق از ۲۵ تا ۲۶ درصد متغیر است که در این صورت می توان آن را یک سرمایه گذاری مناسب قلمداد کرد.

در شرایط فعلی هیچ کدام از بازار ها در ثبات مطلق نیستند، این عدم قطعیت موجب شده سرمایه گذاری در بورس  به عقیده خیلی ها مناسب تلقی نشود. به افرادی که تخصص بالا در  حوزه بورس ندارند و یا نمی توانند از فردی با توانمندی های بالا مشاوره بگیرند حضور در بازار بورس توصیه نمی شود.

  • منبع خبر : تی نیوز