مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، وضعیت بازار مسکن را در یک بازه ۱۸ روزه از یکم تا هجدهم آذرماه روایت کرد و این طور گفت: در این بازه زمانی تعداد کل مبایعنامه های امضا شده در کل کشور ۲۷ هزار و ۶۴۹ فقره بوده است که از  کاهش ۱۵ درصدی در مقایسه با آمار سال گذشته خبر می دهد. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: کاهش معاملات در بازار اجاره نیز مشهود بوده است به طوری که طی روز هایی که از آذرماه می گذرد، ۲۳ هزار و ۸۴۲ قرارداد اجاره تنظیم شده که حاکی از افت ۱۳ درصدی نسبت به آذرماه سال گذشته است.

به گفته قلی خسروی اعداد فوق وضعیت بازار مسکن در ۱۸ روز ابتدایی آذرماه در کل کشور را نشان می دهند حال آن که در تهران این ارقام با کمی تغییر همراه بوده اند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار کرد: تعداد معاملات تهران در این برهه از زمان ۴ هزار و ۸۰۵ مورد اعلام شده که کاهشی ۶۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ هویدا می سازد. تعداد اجاره نامه های تنظیم شده در تهران ۶ هزار و ۶۲۴ مورد گزارش شده است که حاکی از یک کاهش ۱۷ درصدی است.

گرانی مصالح منجر به گرانی مسکن شده

خسروی صحبت هایش را با بحث پیرامون وضعیت فعلی مسکن پیش برد و این طور گفت: نمی توان ادعا کرد بازار مسکن در رکود به سر می برد بلکه برای توصیف شرایط کنونی بهترین واژه کساد است. به گفته قلی خسروی زمانی می توان ادعا کرد بازار مسکن راکد است که هیچ خرید و فروشی صورت نگیرد این در حالی است که بازار مسکن از معامله تخلیه نشده است. قلی خسروی اذعان نمود: آن چه سبب شده شاهد افت چشمگیری معاملات در بازار مسکن باشیم، رشد قیمت واحد های مسکونی متناسب با رشد قیمت در بازار های موازی و افزایش نرخ مصالح بوده است.

وی این طور ادامه داد: به عقیده بنده قیمت مسکن به زودی کاهش می یابد و افزود: مرور اتفاقات سال ۹۱ نشان می دهد همزمان با سه برابر شدن ارز، همه را شوکه کرد و بازار مسکن تا مدتی رش قیمت را تجربه نمود، اما این رشد قیمت موقت بود و مدتی بعد فروکش کرد. قلی خسروی اظهار کرد: در شرایط فعلی نیز وضعیت مشابه است و باید منتظر ارزان شدن قیمت ها باشیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرد: از انتهای سال ۹۶ مردم سرمایه گذاری در بازار هایی چون مسکن، ارز و سکه را در پیش گرفتند. به گفته قلی خسروی در شرایط کنونی نیز برخی سرمایه گذاران مسکن می خرند با این هدف که در آینده به اجاره یا فروش واحد ها بپردازند. وی ضمن این که رشد قیمت در روز های پیش رو را بعید خواند اظهار کرد: از تب و تب قبلی در بازار مسکن خبری نیست و بازار مسکن در حال حاضر به دست متقاضیان مصرفی افتاده است از این رو انتظار می رود در آینده ای نزدیک شاهد تعادل قیمت ها در بازار مسکن باشیم. وی اذعان نمود: تا انتهای سال جاری متقاضیان واقعی حضور پررنگ تری در بازار مسکن خواهند داشت.

بخش های خصوصی باید به میدان بیایند

ایشان پیرامون ملاقات رئیس جمهور با معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی اظهار کردند: این دیدار حاکی از اهمیت بازار مسکن برای رئیس جمهور است و مشخص است که ایشان نیز هدف رونق مسکن را دنبال می کنند. مصطفی قلی خسروی به عنوان مهم ترین سیاست از مشارکت بخش های خصوصی یاد کردند و این طور گفتند: چنانچه دولت در نظر دارد بازار مسکن را به موقعیت برساند نیاز است که از ظرفیت های بخش های خصوصی بهره ببرد در غیراینصورت برآورده ساختن نیاز کشور به سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی تنها از طریق دولت امکان پذیر نیست.

  • منبع خبر : تی نیوز