به عقیده کارشناسان بازار مسکن مهم ترین افرادی که در زمستان سال جاری به ایفای نقش در این بازار می پردازند، سوداگران و دلالان با تجربه خواهند بود که قصد فروش ملک خود با قیمت گران و خروج از این بازار دارند و تازه وارد هایی که گمان می کنند از قافله عقب مانده اند و حال به هر راهی متوسل می شوند بلکه بتوانند مسکنی خریداری کنند و بعد ها گران تر به فروش برسانند. از این رو به خریداران هشدار می دهند حواسشان را جمع کند تا در ماه های پایانی سال اسیر دام و تله های فروشندگان باتجربه و دلالان زرنگ نشوند.

بررسی ها حاکی از آن است که قیمت هر متر واحد مسکونی در یک بازه ۴ ساله از بهار سال ۹۲ تا بهار ۹۶ از ۴ میلیون تومان تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متغیر بوده است، که این رقم طی ۱۸ ماه با شیبی تند تغییر زیادی را تجربه کرده و در سال ۹۷ به رقم ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. خبر ها حاکی از آن است که همچون زمستان ۹۵ که باور چنین رونقی برای همگان دشوار بود، این رکود و گرانی هم برای خیلی ها قابل هضم و غیرقابل باور است. با این حال برخی عنوان می کنند همزمان با نزدیک شدن به اواخر سال جاری امکان کاهش قیمت ها وجود دارد.

آن چه با بررسی آمار ها کاملا مشهود است، توجه به این نکته است که بازار مسکن در حال تجربه شرایط بدی است و رکود در این بازار به طور عمیقی رخنه کرده است. با توجه به وضعیت کنونی، پیش بینی آینده بازار مسکن دشوار به نظر می رسد و با قاطعیت نمی توان گفت نقطه پایان این رکود کجاست با این حال مشاهده تجارب گذشته و با در نظر گرفتن حجم معاملات مسکن و میزان رشد اجاره بها در مقایسه با قیمت مسکن می توان نسبت به ارزان شدن قیمت ها امیدوار بود.

در این میان باز هم سوداگران درصدد فروش ملک خود با قیمت های گران هستند تا در ماه های انتهایی سال سود زیادی را به نام خود بزنند و نتیجه را به نفع خود تغییر دهند.

این دسته از فروشندگان از عدم تخلیه کامل تورم مصالح ساختمانی سخن می گویند و اذعان می کنند: مسکن های نوساز کنونی با مصالحی ارزان تولید شده اند. اما مگر آن که خودرویی را چند سال پیش با قیمت ارزان می خرد در شرایط کنونی هم حاضر می شود آن را زیر قیمت بفروشد؟

به گفته کارشناسان در حال حاضر، بازار مسکن در دست سفته بازانی قرار گرفته که می خواهند نهایت استفاده را از فرصت باقی مانده داشته باشند و ملکشان را با نهایت قیمت به فروش برسانند. در مقابل خریدارانی حضور دارند که خود را جا مانده از قافله تصور می کنند و مایلند در فرصت باقی مانده به سود بالا و قابل قبولی برسند. به واقع فروشندگان درصدد هستند دام را برای این تازه وارد ها پهن کنند.

از این رو اگر به عنوان خریدار تصمیم گرفته اید در زمستان امسال دست به خرید بزنید حتما به این افراد توجه ویژه داشته باشید و حواستان باشد در دام هایشان اسیر نشوید.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز