بررسی معاملات مسکن در تهران حاکی از آن است که قیمت مسکن در آخرین دوره های رشد خود قرار دارد.

کاهش حجم معاملات مسکن به گونه ای بوده که واسطه های ملکی عنوان می کنند فروشندگان به عرضه واحد هایشان با قیمت های ارزان تر رضایت داده اند. برخی از عرضه کنندگان که گویا بدجوری به پول نیاز دارند قیمت مسکن را تا متری یک میلیون تومان هم کاهش داده اند که رقمی درخور توجه است. بررسی این شرایط رسیدن بازار مسکن به تعادل را نوید می دهد.

بر اساس بررسی های صورت گرفته بیش از ۸۰ درصد املاکی که برای فروش وجود دارند متعلق به مناطق بالا شهر تهران هستند. با این حال حجم بیشتر معاملات قطعی در جنوب تهران صورت گرفته است. پس از این که واحد های مسکونی در شمال تهران، بیشترین مقدار رشد را تجربه کردند، جهش قیمت ها به جنوب تهران رخنه کرد و این بار ساختمان های جنوبی تهران بودند که رشد بی محابای قیمت را تجربه کردند. با این حال قدرت خرید متقاضیان به قدری کاهش یافته است که برخی عنوان می کنند جایی برای رشد قیمت مسکن وجود ندارد. با توجه به شرایط فعلی و قیمت هایی که از سوی فروشندگان عنوان می شود، فروش مسکن تنها با سود برای طرف عرضه همراه خواهد بود.

مسکن کی ارزان می شود؟

همزمان با کاهش قیمت ارز و سکه، فاصله قیمتی که تا ۲۵۰ درصد هم رسیده بود تقلیل یافت که خبر امیدوارکننده ای است. برخی عنوان می کنند این اتفاق به بازار مسکن هم خواهد رسید و احتمال کاهش قیمت در بازار مسکن هم وجود دارد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، عنوان می کند: احتمال متعادل شدن قیمت ها در بازار مسکن تا انتهای سال جاری وجود دارد. وی خاطر نشان کرد: با توجه به این که قدرت خریداران به شدت کاهش یافته است قیمت مسکن نمی تواند بیش از این گران شود.

بر اساس آمار هایی که در ۲۰ آذرماه منتشر شده است رشد قیمت دلار، سکه و مسکن به ترتیب ۱۶۰، ۱۹۶ و ۹۱ درصد بوده و فاصله قیمتی در دو بازار سکه و ارز کاهش را تجربه کرده است بنابراین دور از انتظار نیست شاهد این اتفاق در بازار مسکن هم باشیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک این طور صحبت هایش را ادامه داد: به عقیده بنده قیمت مسکن تا پایان سال جاری به ثبات خواهد رسید. وی صحبت هایش را این طور ادامه داد: بررسی اتفاقاتی که در سال ۹۱ رخ داد حاکی از آن است که بازار مسکن پس از یک دوره رکود مجددا به وضعیت خود بر می گردد. وی اذعان نمود: اتفاق سال ۹۱ مجددا تکرار خواهد شد و بازار مسکن ثبات را تجربه خواهد کرد.

مصطفی قلی خسروی اذعان نمود: از اواخر سال گذشته، مردم تلاش کردند دارایی هایشان را وارد بازار های سرمایه ای کنند تا بتوانند به سود خوبی برسند. در این میان برخی خانه خریدند تا آن را اجاره دهند و یا به فروش برسانند. آن تب و تاب گذشته کمتر به چشم می خورد و بر اساس پیش بینی های صورت گرفته این احتمال وجود دارد که قیمت ها تا پایان سال جاری تعادل را تجربه کنند. وی تعداد قرارداد های تنظیم شده در ۱۸ روز نخست آذر را معادل ۲۷ هزار و ۶۴۹ فقره در کل کشور اعلام کرد و افزود: این رقم در مقایسه با همین برهه در سال گذشته با کاهش ۱۵ درصدی همراه بوده است. وی تعداد قرارداد های مربوط به اجاره بها را نیز این طور شرح داد: در این بازه زمانی ۲۲۸۴۲ قرارداد اجاره به امضا رسیدند که نشان از کاهش ۱۳ درصدی دارد.

به گفته خسروی آمار ها در تهران متفاوت بوده است به این صورت که میانگین قیمت فروش هر متر واحد مسکونی ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان گزارش شده است، که از رشدی ۹۱٫۵ درصدی در مقایسه با آبان ماه سال گذشته حکایت دارد. تعداد معاملات صورت گرفته هم ۶ هزار و ۹۰۰ فقره اعلام شده که این رقم در مقایسه با آبان سال گذشته و مهر ماه سال جاری کاهش ۵۳٫۶ درصدی و ۲۶٫۷ درصدی را نشان می دهد.

  • منبع خبر : تی نیوز